Business & Finance Σάββατο 9/10/2021, 20:02
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έχει «ραγίσει» η Βρετανία από το Brexit;

Όταν η Βρετανία αποχώρησε από την Ε.Ε. πέρυσι, ο Μπόρις Τζόνσον, δεσμεύτηκε ότι θα αξιοποιήσει τη νέα ελευθερία που είχε αποκτήσει η χώρα.

φωτ. Shutterstock

Όταν η Βρετανία αποχώρησε από την Ε.Ε. πέρυσι, ο Βρετανός πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον, δεσμεύτηκε ότι θα αξιοποιήσει τη νέα ελευθερία που είχε αποκτήσει η χώρα. Έκανε λόγο για μία ανοικτή και δυναμική «Παγκόσμια Βρετανία», η οποία θα επωφελείτο από τις σχέσεις της με την Ευρώπη, ενώ παράλληλα θα μετέβαλλε τις πολιτικές της, ώστε να εναρμονίζονται με άλλες περιοχές στις οποίες έχει συμφέροντα. Επρόκειτο για την έναρξη μίας περιόδου ασφάλειας και ανάπτυξης.

Ωστόσο, πολλοί αμφισβήτησαν την κίνηση της Βρετανίας, χαρακτηρίζοντας το Brexit ως την πιο δραματική και αιφνίδια εμπορική μεταβολή τετοιου βεληνεκούς στην πρόσφατη ιστορία. Προειδοποίησαν ότι θα επιβαρύνει τη βρετανική οικονομία και σε βραχυπρόθεσμο και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Επί δεκαετίες η Βρετανία εξήγαγε στην Ευρώπη. Υπήρχε επίσης ελεύθερη μετακίνηση προσώπων και χρημάτων. Η υψηλότατη αξία του Λονδίνου για την Ευρώπη κατέστησε την πόλη ένα παγκόσμιο επίκεντρο της χρηματοπιστωτικής σκηνής. Όσοι διαφωνούσαν με το Brexit προειδοποίησαν πως διακυβέβονται τόσα πολλά, ώστε δεν μπορεί κανείς να περιμένει ότι η μετέπειτα πορεία της Βρετανίας θα είναι ομαλή.

Εκτός αυτού ανέκυψαν ερωτήματα σχετικά με τα σύνορα. Πώς γίνεται να δημιουργηθεί μία νέα γραμμή μεταξύ της Ιρλανδίας, που παραμένει στην Ε.Ε., και της Βορείου Ιρλανδίας, που είναι μέρος της Μεγάλης Βρετανίας, χωρίς τη διακύβευση της ειρήνης που διασφαλίστηκε με κόπο το 1998; Παρότι ο Τζόνσον ολοκλήρωσε το Brexit, αυτό το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει.

Αν δει κανείς τώρα τις ειδήσεις για τη Βρετανία, φαίνεται πως οι αμφισβητίες είχαν δίκιο, τουλάχιστον για τις βραχυπρόθεσμες δυσκολίες. Περίπου 20.000 από τους οδηγούς φορτηγών στη χώρα είναι ξένοι και υποχρεώθηκαν να επιστρέψουν στις πατρίδες τους λόγω πανδημίας, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να επιστρέψουν στη Βρετανία εξαιτίας των περιορισμών στις βίζες και να σημειωθούν ελλείψεις στο προσωπικό. Κατά συνέπεια υπήρξαν ελλείψεις και στα σούπερ μάρκετ και τα βενζινάδικα. Οι τιμές σκαρφάλωσαν σε υψηλό δεκαετίας και αναμένται να αυξηθούν περαιτέρω.

Διαβάστε επίσης: Βρετανία: Ο στρατός «ανέλαβε δράση» στη διανομή καυσίμων

Υπάρχουν ακόμη ανησυχίες για μακροπρόθεσμη ζημία, καθώς πολλές βρετανικές βιομηχανίες, όπως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, έρχονται αντιμέτωπες με υψηλότερα κόστη, περισσότερη γραφειοκρατεία και μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων που ανέκαθεν εισήγαγαν από την Ευρώπη. Ο βρετανικός κλάδος υπηρεσιών – επαγγελματίες του χρηματοπιστωτικού κλάδου, γιατροί, δικηγόροι, αρχιτέκτονες και άλλοι – ο οποίος αποτελεί περίπου το 80% του ΑΕΠ και του κλάδου εργασίας, υπόκειται πλέον σε κανόνες που δημιουργήθηκαν από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και αυξάνουν τα κόστη και τις καθυστερήσεις.

Το εκρηκτικό κοκτέιλ πανδημίας – Brexit

Αναδύονται επίσης νέες διαμάχες και ανησυχίες σχετικά με το σύνορο Βρετανίας και Ε.Ε. στην Ιρλανδία, τις σχέσεις μεταξύ Λονδίνου και Παρισιού λόγω των δικαιωμάτων αλιείας και το καθεστώς των Ευρωπαίων πολιτών που εξακολουθούν να μένουν στη Βρετανία.

Η αναστάτωση οφείλεται εν μέρει στην Covid, καθώς προκάλεσε περισσότερους θανάτους στη Βρετανία σε σχέση με κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και οδήγησε σε παρατεταμένα lockdown. Ωστόσο, η έλλειψη βανζίνης και άλλες ελλείψεις στη Βόρειο Ιρλανδία, η οποία έχει ακόμη ένα ανοιχτό σύνορο στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας, οφείλεται στο Brexit, όχι στον ιό.

Ο Μπόρις Τζόνσον δήλωσε ότι «δεν ανησυχεί» για τις ελλείψεις και τις αυξανόμενες τιμές. Αυτή την εβδομάδα επεσήμανε ότι οι «ελευθερίες του Brexit» θα ενισχύσουν τη Βρετανία τα επόμενα χρόνια, παρότι τώρα ταλανίζεται λόγω μίας ατυχούς, αλλά εντελώς φυσιολογικής περιόδου οικονομικής προσαρμογής. Επιμένει ότι τα προβλήματα αυτής της περιόδου θα είναι πρόσκαρια, ενώ η κυβέρνησή του ανακοίνωσε τον Σεπτέμβρη την έκδοση τρίμηνης βίζας για τους ξένους οδηγούς φορτηγών, ώστε να στηρίξουν την χριστουγεννιάτικη περίοδο των Βρετανών.

Διαβάστε επίσης: Τζόνσον: Είμαστε ακόμη στη μεταβατική περίοδο μετά το Brexit

Εν τέλει, η αλήθεια για το Brexit και οι επιπτώσεις του μπορεί να μην έχουν σημασία, διότι στην ιδέα ότι το Brexit επιβαρύνει τη βρετανική οικονομία και τις προοπτικές της – και ότι ο Τζόνσον δεν καταλαβαίνει ή δεν ενδιαφέρεται για την επίπτωσή του – θα δώσει ώθηση στους Σκωτσέζους που θέλουν να φύγουν από τη Βρετανία και τους Ιρλανδούς που ονειρεύονται για επανένωση της Ιρλανδίας. Οι πρόσφατες δημοσκοπήσεις καταδεικνύουν ότι αυξήθηκε το ποσοστό που στηρίζει την ανεξαρτησία της Σκωτίας (48,3%) σε σχέση με το 2014, όταν πραγματοποιήθηκε το σχετικό δημοψήφισμα με αποτέλεσμα 55-45 υπέρ της παραμονής στη Μεγάλη Βρετανία. Το ερώτημα σχετικά με το σύνορο της Ιρλανδίας έχει ήδη πυροδοτήσει περιστατικά βίας στη Βόρειο Ιρλανδία.

Το πόρισμα: Το Brexit δεν θα ραγίσει τη βρετανική οικονομία – παρά τις ελλείψεις και τις ανησυχίες που προκαλέι τώρα. Οι παραγωγοί θα προσαρμοστούν στις πραγματικότητες του Brexit και η ανάκαμψη από την πανδημία θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη. Ωστόσο, εάν η οικονομική αναστάτωση και ο θυμός των πολιτών συνεχιστεί για αρκετό καιρό, τότε η Βρετανία ενδέχεται να ραγίσει σε πολιτικό επίπεδο, καθώς οι οπαδοί της απόσχισης στη Σκωτία και την Ιρλανδία θα έχουν κάνει δικά τους σχέδια για ανεξαρτητοποίηση.

Πηγή: Gzero

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News