Business Talk Τρίτη 14/02/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Ποιος θα σώσει την αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank

Ποιος θα σώσει την αύξηση κεφαλαίου της Attica Bank
  • Παρά την πτώση χτες κατά 30% της μετοχής της Attica Bank στο ταμπλό η τράπεζα με την αρνητική καθαρή θέση που βρίσκεται ενώπιον τουλάχιστον μία βαριάς αύξηση κεφαλαίου, αποτιμάται στα 335 εκατομμύρια. Οι περισσότεροι μιλούν για ολιγωρία των εποπτικών αρχών, Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και Χρηματιστηρίου Αθηνών, ομοίως. Άλλοι λένε και για παιχνίδια χειραγώγησης φωτογραφίζοντας εκείνον εκ των σημερινών μετόχων της που ωφελείται περισσότερο (ή, αν θέλετε, δεν ζημιώνεται έτι  περαιτέρω). Οι λιγότερο καχύποπτοι πιστεύουν πως μπορεί να είναι απλά παιχνίδια day trading, κάποιων που αποφάσισαν να βγάλουν μεροκάματο από το συγκεκριμένο τίτλο. 
  • Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μάθουμε ποτέ, αφού οι ταχύτητες με τις οποίες κινούνται οι μηχανισμοί και οι επόπτες της κεφαλαιαγοράς μοιάζουν με σαλιγκαριού μπροστά στους κάθε λογής επιτήδειους. Η συγκεκριμένη υπόθεση ενδεχομένως και να μην είχε και πολλή σημασία εάν δεν απειλούσε να εκτροχιάσει την αύξηση κεφαλαίου μίας τράπεζας και να αποσταθεροποιήσει ξανά και χωρίς λόγο, έστω και οριακά, την πίστη στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. 
  • Η ανεξέλεγκτη άνοδος της τιμής της μετοχής απείλησε και απειλεί ακόμα την συμμετοχή κάθε δυνητικού στρατηγικού επενδυτή, επί του προκειμένου την Thrivest, που μπορεί να ανησυχεί ότι θα κληθεί να τηρήσει όρους προηγούμενης συμφωνίας που είχε γίνει από άλλους με την Ellington. Να αγοράσει δηλαδή μετοχές από κάποιον από τους μετόχους. Μετοχές που τώρα έχουν γίνει 3 – 4 φορές ακριβότερες πολλαπλασιάζοντας έτσι τις σχετικές κεφαλαιακές απαιτήσεις.
  • Προκειμένου να μην απειληθεί η εξυγίανση της Attica Bank και κατ’ επέκταση της ελληνικής τραπεζικής αγοράς, κορυφαίες πηγές της Τράπεζας της Ελλάδος, που αντελήφθην από νωρίς την κυοφορούμενη κρίση, εξηγούν ότι η αύξηση κεφαλαίου θα αποσυνδεθεί πλήρως από την χρηματιστηριακή τιμή των μετοχών. Αξιολογούνται δηλαδή σενάρια για αύξηση κεφαλαίου με παραίτηση των δικαιωμάτων στην αύξηση υπαρχόντων μετόχων. Θα σώσει δηλαδή και πάλι η Τράπεζα της Ελλάδος την κατάσταση που άφησαν να δημιουργηθεί άλλοι. Ο καιρός γαρ εγγύς
  • Το 45% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Περλίτες Αιγαίου εξαγόρασε η Titan με στόχο την απόκτηση άμεσης πρόσβασης σε πρώτη ύλη που θα βοηθήσει τον όμιλο να εμπλουτίσει το εύρος των τσιμεντοειδών προϊόντων χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα που προσφέρει. Και αυτό διότι θα εξασφαλίσει τον εφοδιασμό μακροπρόθεσμα σε ποζολάνη.
  • Η Περλίτες Αιγαίου ιδρύθηκε το 1994, είναι ιδιωτική εταιρεία που ειδικεύεται στην εξόρυξη, επεξεργασία και παραγωγή μεταλλευμάτων περλίτη. Έχει μισθώσει από το Ελληνικό Δημόσιο το Βορειοανατολικό άκρο της ακατοίκητης νήσου Γιαλί που βρίσκεται ανάμεσα στην Κω και την Νίσυρο και διαθέτει πρόσβαση σε λιμενικές εγκαταστάσεις φόρτωσης για τη διακίνηση των προϊόντων στις παγκόσμιες αγορές.
  • Η παραχώρηση αφορά 428 στρέμματα και έχει διάρκεια ζωής αρκετές δεκαετίες ακόμα, ενώ υπολογίζεται πως διαθέτει αποθέματα που ξεπερνούν τους 75 εκατ. τόνους. Η Περλίτες Αιγαίου έχει εξασφαλίσει δικαιώματα εξόρυξης για περίπου 11 εκατομμύρια τόνους, με δυνατότητα επέκτασης. 
  • H πλευρά του Μάριου Ηλιοπούλου, που τάσσεται κατά της συμφωνίας ανταλλαγής μετοχών της Attica με χρέη της MIG και η οποία έχει συγκεντρώσει το 10,69% των δικαιωμάτων ψήφου της MIG ζήτησε και έλαβε χθες, ως δικαιούται, αναβολή μέχρι της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων στις 3 Μαρτίου, προκειμένου, όπως δήλωσε, να μελετήσει τις απαντήσεις που έδωσε η διοίκηση της εταιρείας στις 17 ερωτήσεις που είχε καταθέσει.
  • Οι ψυχραιμότεροι στην αγορά προεξοφλούν επικράτηση της Πειραιώς αλλά ακόμα και σε διαφορετική περίπτωση, προσθέτουν, μπορεί μία νέα γενική συνέλευση να ανατρέψει οποιαδήποτε αρνητική απόφαση, καθώς μέχρι τότε θα έχουν πιστωθεί στην μερίδα της τράπεζας όλα τα δικαιώματα ψήφου και για το 52,8% που ελέγχει η Τράπεζα Πειραιώς, τα οποία παραμένουν ακόμα σε διαδικασία μεταβίβασης.
  • Εντωμεταξύ η δημόσια πρόταση που κατέθεσε την προηγούμενη βδομάδα η τράπεζα Πειραιώς για την MIG της δημιουργεί υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης και για την ίδια την Attica Group, σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο της αγοράς. Επί του παρόντος αντιμετωπίζεται ως τεχνικής – διαδικαστικής φύσης θέμα, ωστόσο παραμένει ένα ακόμα ζήτημα το οποίο πρέπει να διευθετηθεί.
  • Ίσως να έπρεπε να θεσμοθετηθεί ένας μηχανισμός ανάκτησης assets δημοσίου συμφέροντος και μονοπωλιακού χαρακτήρα που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά οι τελευταίοι αδυνατούν να τα δουλέψουν τουλάχιστον προς όφελος όσων η καθημερινότητα εξαρτάται από την εύρυθμη λειτουργία τους. Αυτή είναι η περίπτωση της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) η οποία από την ώρα και τη στιγμή που περιήλθε υπό τον έλεγχο των Ιταλών δεν έχει καταφέρει να κερδίσει ούτε το στοίχημα της αξιοπιστίας. Αυτό είναι άκρως ενδεικτικό στον προαστιακό σιδηρόδρομο. Ευτυχώς τα λιγοστά δρομολόγια που εκτελεί η θυγατρική της Ferrovie dello stato Italiane είναι στην ώρα τους. Κατά τ’ άλλα… το χάος.
  • Για παράδειγμα, χθες για περισσότερο από μια ώρα, ήταν εκτός λειτουργίας το site της Hellenic train και κατ’ επέκταση ήταν αδύνατη η κράτηση εισιτηρίων. Επίσης, παραμένει άγνωστο γιατί ακόμη, ύστερα από τόσα χρόνια λειτουργίας, οι αυτόματες θύρες επικύρωσης εισιτηρίων στον προαστιακό δεν λειτουργούν. Όπως και γιατί η σήμανση του προαστιακού σιδηροδρόμου, ενός μέσου που θα έπρεπε να έχει προδιαγραφές Μετρό, παραμένει τόσο ελλιπής σε σημείο που οι μη Αθηναίοι να χρειάζονται χάρτη για να εντοπίσουν τους σταθμούς. Γιατί οι Ιταλοί ιδιοκτήτες προσφέρουν τόσο κακές υπηρεσίες; Και δεν πτοούνται ούτε από τα (βαριά κατά καιρούς) πρόστιμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων; Η απάντηση είναι εύκολη. Διότι απλώς μπορούν!

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News