Business Talk Τετάρτη 1/02/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Τα «πυρομαχικά» της Intrakat, η Aegean στη Βόρεια Μακεδονία και τι αλλάζει στη ναυτιλία

Τα «πυρομαχικά» της Intrakat, η Aegean στη Βόρεια Μακεδονία και τι αλλάζει στη ναυτιλία
  • Ξεκινά από αύριο η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών της Intrakat που προέκυψαν από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία άντλησε περί τα 100 εκατ. ευρώ, τα μισά εκ των οποίων θα αξιοποιηθούν για την ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης και τα υπόλοιπα προορίζονται προς αξιοποίηση αποκλειστικά για ανάπτυξη μέσω εξαγορών. Έχοντας ως δεδομένο πως διανύουμε μια πολύ παραγωγική περίοδο για τον κατασκευαστικό κλάδο με τα ιδιωτικά και δημόσια έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή υπό δημοπράτηση να ξεπερνούν σε αξία τα 10 δισ. ευρώ, δεν αποκλείεται να δούμε γρήγορα ανακοινώσεις νέων επενδύσεων της Intrakat, καθώς η διοίκηση της εισηγμένης ήδη εξετάζει διάφορες επενδυτικές ευκαιρίες.
  • Ενδεικτικό της δυναμικής του κλάδου είναι το ισχυρότατο ενδιαφέρον που προσέλκυσε το έργο της ανέγερσης και λειτουργίας του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών, που έχει προϋπολογισμό 192 εκατ. ευρώ. Όλα τα μεγάλα ονόματα έδωσαν το «παρών» στο διαγωνισμό, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Μυτιληναίος, η Άκτωρ, η Άβαξ και η Intrakat με την ΤΕΚΑΛ. Η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του κτιριακού project, που θα υλοποιηθεί ως ΣΔΙΤ, σε συνδυασμό το γεγονός ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει για 25 χρόνια την λειτουργία και συντήρηση των κτηρίων που θα στεγάσουν το Πρωτοδικείο και την Εισαγγελία Αθηνών λειτούργησε ως μαγνήτης για τις τεχνικές εταιρείες. Τώρα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο σε ποιον θα καταλήξει το έργο και κυρίως στο πότε αυτό θα ξεκινήσει να υλοποιείται, κάτι που τοποθετείται μάλλον για το 2023. Ισχυρό ενδιαφέρον αναμένεται και για τα υπόλοιπα κτιριακά ΣΔΙΤ που τρέχουν αυτή την περίοδο.
  • Αλλάζουν σελίδα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά καθώς σύμφωνα με ενημέρωση του σωματείου εργαζομένων η ειδική διαχείριση ολοκλήρωσε ουσιαστικά το έργο της και παραμένει μόνο μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες των πληρωμών των πιστωτών, μέσω του πίνακα διανομής που θα συνταχθεί. Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει τη σύμβαση των εργαζομένων με το Πολεμικό Ναυτικό, ως «γέφυρα» μέχρι να προσληφθούν από τη νέα ιδιοκτησία του Γιώργου Προκοπίου, διαδικασία που σύμφωνα με το σωματείο των εργαζομένων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου.
  • Στον πλήρη εκσυγχρονισμό του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου προχωρά η κυβέρνηση 65 χρόνια μετά την θεσμοθέτηση του ισχύοντος σήμερα κώδικα. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι εμπορικές πρακτικές και τα χρηματοδοτικά σχήματα που αναδύθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες αλλά και οι εξελίξεις στον κλάδο της πληροφορικής, δεν καλύπτονται από ένα νόμο που συντάχθηκε το 1958. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μετάλλαξε κυριολεκτικά το διεθνές εμπόριο. Όπως επίσης και οι χρηματοδοτήσεις μέσω οργανισμών εξαγωγικών πιστώσεων ή η ναύλωση πλοίων bare boat. Εξάλλου η είσοδος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συμμόρφωση της με το διεθνές δίκαιο και το πλήθος διεθνών συμφωνιών που αφορούν την ναυτιλία και κυρώθηκαν μέσα σ’ αυτά τα 65 χρόνια έχουν ήδη από καιρό καταστήσει την ανάγκη αναμόρφωσης του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου επιτακτική.
  • Κατόπιν εκτενούς και ενδελεχούς διαβούλευσης με όλους τους  εμπλεκόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και των αντιπροσωπευτικών φορέων της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, το υπουργείο ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής κατέθεσε χθες στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και άλλες επείγουσες διατάξεις» το οποίο αναμένεται να πάει για επεξεργασία σήμερα στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής.  Οι βασικοί άξονες του σχεδίου νόμου και τα ζητήματα που αντιμετωπίζει περιλαμβάνουν την διεύρυνση της εννοιολογικής οριοθέτησης του πλοίου ώστε η νομική έννοια αυτού να προσεγγίσει την τεχνική, με στόχο την ενοποίηση του καθεστώτος και τη συμπερίληψη κατηγοριών που μέχρι σήμερα κινούνταν σε γκρίζα ζώνη. Ταυτόχρονα οριοθετείται μεγάλη ομάδα των στατικών ναυπηγημάτων, που εμφανίζουν πλέον μεγάλο οικονομικό, επιχειρηματικό και εθνικό ενδιαφέρον (ιδίως πλωτές αποθήκες πετρελαίου, γερανοί, πλατφόρμες), ενώ αποσαφηνίζονται και οι κανόνες που εφαρμόζονται σ’ αυτά.
  • Στην ενίσχυση του ρόλου της και ως περιφερειακού αερομεταφορέα παραμένει διαρκώς προσανατολισμένη η Aegean. Προς την κατεύθυνση αυτή, η αεροπορική διεκδικεί μαζί με την Wizz και την Lufthansa το έργο της εκτέλεσης των άγονων δρομολογίων στη Βόρεια Μακεδονία από τον Ιανουάριο του 2023 μέχρι και το 2025. Εάν οι πληροφορίες της αγοράς επιβεβαιωθούν, το υπουργείο Μεταφορών της γειτονικής χώρας θα προχωρήσει την επόμενη εβδομάδα στην επιλογή του αναδόχου ο οποίος θα πρέπει να πραγματοποιεί τουλάχιστον δύο εβδομαδιαίες πτήσεις. Ο αερομεταφορέας θα πρέπει να εκτελεί πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια των Σκοπίων και της Οχρίδας. Σε κάθε περίπτωση, η εν λόγω αγορά είναι σημαντική για την Aegean η οποία το καλοκαίρι πρόκειται να ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα προς την Λιουμπλιάνα και την Ποντγκόριτσα και αναμένεται να επαναφέρει τη σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Ντουμπροβνικ.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News