BUSINESS & FINANCE

Στον αέρα οι πλειστηριασμοί ακινήτων

Στον αέρα οι πλειστηριασμοί ακινήτων

Χαριστική βολή στον Ηρακλή και στην υλοποίηση των επιχειρησιακών πλάνων που οι εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων έχουν δεσμευτεί ότι θα υλοποιήσουν, αποτελεί η απόφαση της κυβέρνησης να μην προωθήσει τροπολογία που θα αντιμετωπίζει το θέμα που δημιουργήθηκε με απόφαση του Αρείου Πάγου σε ό,τι αφορά την νομιμότητα των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων να προχωρούν σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης στο πλαίσιο των τιτλοποιήσεων, μεταξύ των οποίων και σε πλειστηριασμούς ακινήτων

Η αντιμετώπιση του θέματος μέσω τροπολογίας αποτελούσε πρόταση των εταιρειών διαχείρισης, αλλά σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών η λύση θα πρέπει να αναζητηθεί μέσω Αρείου Πάγου. Η απόφαση αυτή όπως εκτιμούν εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης θα απαιτήσει μήνες έως ότου το Ανώτατο Δικαστήριο αποφανθεί, τινάζοντας έως τότε στον αέρα τα επιχειρησιακά πλάνα των τιτλοποιήσεων και άρα και τον κίνδυνο ενεργοποίησης της κρατικής εγγύησης τουλάχιστον για κάποιες από τις τιτλοποιήσεις, που εμφανίζουν ήδη υστέρηση και τα πλάνα των οποίων θα ελεγχθούν ως προς τις ανακτήσεις που έχουν επιτύχει στις αρχές τους 2023.

Το θέμα έχει δημιουργηθεί μετά από πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου που απαγορεύει τους πλειστηριασμούς ακινήτων από εταιρείες διαχείρισης (servicers), που λειτουργούν ως εντολοδόχοι των funds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια στο πλαίσιο του μηχανισμού κρατικών εγγυήσεων, Ηρακλή. Το Ανώτατο Δικαστήριο έχει εκδώσει τρεις διαδοχικές αποφάσεις για το θέμα και συγκεκριμένα τις 822/2022, 1102/2022 και 1343/2022, που έχουν προκαλέσει σύγχυση στο θέμα, καθώς η πρώτη (822/2022) απαγορεύει το σχετικό δικαίωμα για τις εταιρείες διαχείρισης, σε αντίθεση με τις άλλες δύο (1102/2022 και 1343/2022), που νομιμοποιούν το δικαίωμά τους να προχωρούν σε πλειστηριασμούς ακινήτων. 

Η σύγχυση έχει προκληθεί λόγω του νομοθετικού κενού που υπάρχει στους δύο νόμους για τις τιτλοποιήσεις και συγκεκριμένα τον νόμο 3156 του 2003 και τον νόμο 4904 του 2015, και το οποίο επιτρέπει διαφορετική ερμηνεία στο κρίσιμο θέμα των πλειστηριασμών, στους οποίους βασίζεται σε σημαντικό βαθμό η υλοποίηση των επιχειρησιακών πλάνων για τις τιτλοποιήσεις που έχουν ενταχθεί στον Ηρακλή.

Σύμφωνα με πληροφορίες η τροπολογία που επρόκειτο να κατατεθεί στην Βουλή για να άρει την σύγχυση μεταξύ των δύο νόμων, ξεκαθαρίζοντας ότι οι εταιρείες διαχείρισης εκπροσωπούν νομίμως τα SPV που δημιουργήθηκαν σε κάθε τιτλοποίηση δανείων και άρα νομιμοποιούνται να προχωρούν σε πλειστηριασμούς, δεν προκρίθηκε ως η ενδεδειγμένη λύση για την αντιμετώπιση του θέματος υπό το βάρος πολιτικών σκοπιμοτήτων για τον αντίκτυπο που θα είχε μια τέτοια ρύθμιση.

Η εξέλιξη αυτή εφόσον επαληθευθεί αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του Ηρακλή, καθώς τινάζει στον αέρα τους προγραμματισμένους πλειστηριασμούς, στους οποίους οι εταιρείες διαχείρισης βασίζουν σημαντικό μέρος των προβλεπόμενων εσόδων έτσι ώστε να πληρώνονται τα έξοδα της τιτλοποίησης και οι ομολογιούχοι τόσο του mezzanine τίτλου όσο του senior ομολόγου, για το οποίο έχει εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο. Σύμφωνα με την άποψη που διατυπώνεται από την πλευρά των εταιρειών διαχείρισης η απόφαση αυτή τινάζει στον αέρα και την δευτερογενή αγορά των κόκκινων δανείων, δηλαδή τις πωλήσεις δανείων από funds σε άλλα funds προκειμένου να ενισχυθούν εμπροσθοβαρώς τα έσοδα των τιτλοποιήσεων, ενώ μπορεί να λειτουργήσει και ως θρυαλλίδα στην έρευνα που διεξάγει η Eurostat για το κατά πόσο οι τιτλοποιήσεις του Ηρακλή θα συμπεριληφθούν στο δημόσιο χρέος και η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Διαβάστε επίσης:

Κόκκινα δάνεια: Μείωση επιτοκίων για τις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού

Εξωδικαστικός: Στην Βουλή η πορεία των ρυθμίσεων στη σκιά των αποφάσεων για τους πλειστηριασμούς

Εξωδικαστικός: Με κούρεμα 25% οι ρυθμίσεις χρεών

Εξωδικαστικός: Στις 840 οι ρυθμίσεις – Αυξάνονται οι αιτήσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News