Business & Finance Τρίτη 8/03/2022, 18:11
BUSINESS & FINANCE

Γιατί συρρικνώνονται τα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ

Το χαρτί τουαλέτας είναι πιο λεπτό - και ο πληθωρισμός είναι η αιτία

Γιατί συρρικνώνονται τα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ

Λιγότερα μπισκότα στη συσκευασία, πιο λεπτό χαρτί υγείας και σαφώς μικρότερη ποσότητα υγρού σαμπουάν στο μπουκάλι.

Οι αλλαγές είναι μικρές και πολύ λιγότερο παρατηρητικοί καταναλωτές ίσως δεν τις προσέξουν. Ωστόσο, ειδικοί στο λιανεμπόριο αναφέρουν ότι θα μπορούσαμε να δούμε τα καταναλωτικά αγαθά να μικραίνουν σε μέγεθος ή ποσότητα – ή και στα δύο – εξαιτίας του αυξανόμενου κόστους.

Με τον πληθωρισμό σε επίπεδα ρεκόρ, τα νοικοκυριά καλούνται να καταβάλλουν περισσότερα έξοδα σε καθημερινό επίπεδο. Από τη μεριά τους, οι εταιρείες πληρώνουν περισσότερο για συσκευασίες όπως για τα προϊόντα χαρτιού, τα σαμπουάν, τα τρόφιμα και τα ποτά.

Πολλές εταιρείες έχουν αυξήσει τις τιμές. Άλλες έχουν διατηρήσει την ίδια τιμή, αλλά έχουν μικρύνει τα προϊόντα τους.

Πρόκειται για το «shrinkflation», έναν συνδυασμό των λέξεων «shrink» (=συρρικνώνω) και «inflation» (=πληθωρισμός). 

Αυτό φαίνεται πως συμβαίνει ήδη στις ΗΠΑ με το χαρτί τουαλέτας, σύμφωνα με τον Edgar Dworsky, σύμβουλο καταναλωτή και συντάκτη στην ιστοσελίδα ConsumerWorld.org.

Για παράδειγμα, κάποιες εταιρείες έχουν μειώσει τα φύλλα που έχει κάθε ρολό χαρτιού ή κυκλοφορούν στην αγορά μόνο μεγάλες συσκευασίες, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να βρει κάποιος συσκευασίες με 4 ή 8 ρόλα.

Επίσης, τα σακουλάκια M&Ms φαίνεται πως περιέχουν πλέον λιγότερα σοκολατάκια, ενώ τα αναψυκτικά Gatorade έχουν μειώσει επίσης την ποσότητα.

«Η συρρίκνωση συμβαίνει επειδή σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού οι εταιρείες που φτιάχνουν τα προϊόντα πληρώνουν περισσότερα για τις πρώτες ύλες, την παραγωγη και το κόστος διανομής» σχολιάζει ο ίδιος.

Η πρακτική αυτή συνηθίζεται σε περιόδους υψηλού περιορισμού για να αντισταθμιστούν τα έξοδα των εταιρειών, μετακυλίοντας ουσιαστικά το κόστος στον καταναλωτή. Οι λύσεις είναι δύο: αύξηση της τιμής του υπάρχοντος ποϊόντος ή μείωση του μεγέθους του, ουσιαστικά αυξάνοντας και πάλι τη τιμή ανά τεμάχιο.

Συνήθως οι εταιρείες προτιμούν να κάνουν μικρές αλλαγές στην ποιότητα ή την ποσότητα των προϊόντων και των συσκευασιών τους, παρά να αυξάνουν κατευθείαν τις τιμές – καθώς οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να προσέξουν το δεύτερο.

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNN

Διαβάστε επίσης: 

Πληθωριστικός εφιάλτης στο 7%: Ενέργεια και σιτηρά βάζουν φωτιά στις τιμές

«Επιμένει» σε υψηλό 25ετίας ο πληθωρισμός στο 6,3% – Νέο ρεκόρ στην Ευρωζώνη

Πλαφόν στις τιμές: Σε ποια προϊόντα και για πόσο καιρό

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News