The New York Times Τετάρτη 2/02/2022, 07:05 RAPHAEL MINDER
THE NEW YORK TIMES

Πώς η Βαρκελώνη έγινε «hub» για superyachts   

Πώς η Βαρκελώνη έγινε «hub» για superyachts   

Βαρκελώνη, Ισπανία – Παρότι εγκαινιάστηκε πριν από λιγότερο έναν χρόνο, η Solaris, μήκους 140 μέτρων και ύψους 8 ορόφων, είναι μία από τις νεότερες θαλαμηγούς και θεωρείται ένα από τα επιπλέοντα παλάτια του ωκεανού. Έχει ελικοδρόμιο, πισίνα και όλες τις high-tech ανέσεις, οι οποίες απαιτούνται από τον Ρώσο δισεκατομμυριούχο ιδιοκτήτη της, Roman Abramovich.  

Αλλά ένα πρωινό στη Βαρκελώνη, η αξίας 600 εκατομμυρίων δολαρίων Solaris βρισκόταν εκτός νερού, σε μια αποβάθρα. Οι επισκευαστές εργάζονταν μανιωδώς από πάνω. Επιδιόρθωναν τους σταθεροποιητές, οι οποίοι μοιάζουν με πτερύγια και οι οποίοι σταθεροποιούν το μεγάλο πλοίο σε καταστάσεις τρικυμίας. Αφαιρούνται όμως, όταν η θάλασσα δεν έχει κύματα. Στην άλλη πλευρά του ναυπηγείου, ένας άλλος γίγαντας, η Sea Rhapsody τύγχανε του τελευταίου της ελέγχου προτού «πέσει» πάλι στο νερό.  

Καθώς οι πλούσιοι έχουν γίνει πλουσιότεροι εν μέσω της πανδημίας, τα σκάφη έχουν καταστεί μεγαλύτερα και ακριβότερα -και όταν αυτά τα superyachts δεν ταξιδεύουν με τους ιδιοκτήτες τους σε ιδιωτικούς προορισμούς στην Καραϊβική και τη Μεσόγειο, χρειάζονται ένα μέρος για να αγκυροβολήσουν και να υποβληθούν σε επιδιορθώσεις.  

Αυτό είναι το μέρος, στο οποίο η Βαρκελώνη -οι μέρες της οποίας ως εμπορικό ναυπηγείο έδυσαν χρόνια πριν- βλέπει μια οικονομική ευκαιρία.  

Η Βαρκελώνη έχει μετατραπεί σε «hub» γι’ αυτά τα πολυτελή πλοία, συνδυάζοντας μια ιδιωτική μαρίνα, στην οποία έχουν επενδυθεί 20 εκατομμύρια ευρώ για να μετατραπεί στο μεγαλύτερο λιμάνι θαλαμηγών της Μεσογείου, και υποδομές συντήρησης, οι οποίες μπορούν να βγάλουν τα μεγαθήρια από τη θάλασσα και να οργανώσουν έναν μικρό «στρατό» για τις αναγκαίες επισκευές. 

Η προσέλκυση δισεκατομμυριούχων – ιδιοκτητών superyachts δεν αποτελεί τη μοναδική στρατηγική, με την οποία η Βαρκελώνη προσπαθεί να εισέλθει στην «γαλάζια οικονομία», δηλώνει ο Jaume Collboni, αντιδήμαρχος. Η λιμενική αρχή πρόσφατα ενέκρινε την απόφαση κατασκευής ενός τερματικού σταθμού για κρουαζιερόπλοια, ο οποίος αναμένεται να εγκαινιαστεί το 2024. Η πόλη επίσης, αναβαθμίζει την παραλιακή έκταση, η οποία κατασκευάστηκε για τους Θερινούς Ολυμπιακούς του 1992. 

Η πανδημία αποτέλεσε ένα μεγάλο «χτύπημα» για μια πόλη, η οποία συνήθως καλωσορίζει εκατομμύρια επισκέπτες. Απέδειξε όμως, ότι η «διαφοροποίηση αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία», όπως δηλώνει ο Collboni. «Όταν ο τουρισμός μειώθηκε στο μηδέν, μερικά σημεία της πόλης επηρεάστηκαν σημαντικά, και χρειαζόταν να βρούμε νέες δουλειές, ακόμη και για το λιγότερο καταρτισμένο προσωπικό».  

Ταυτόχρονα, η έξαρση της πανδημίας έδωσε στους δισεκατομμυριούχους μια νέα δικαιολογία για κρατούν αποστάσεις από όλους τους υπόλοιπους. Κάτι που επιτελέστηκε με μεγάλή επιτυχία χάρη στα μεγάλα σκάφη. 

Παγκοσμίως, περίπου 5.700 yachts έχουν πάνω από 30 μέτρα μήκος. Και αυτός ο αριθμός προβλέπεται να αυξηθεί κατά 15% μέχρι το 2025, σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας. Στην κορυφή αυτής της αγοράς βρίσκονται 370 θαλαμηγοί άνω των 60 μέτρων, το νούμερο των οποίων αυξήθηκε κατά 70% την περασμένη 10ετία και προβλέπεται να φτάσει τα 500 μέσα σε περίπου επτά χρόνια.  

Η ΜΒ92, η εταιρεία που οποία διευθύνει τις υποδομές επιδιόρθωσης στην Βαρκελώνη, απασχολεί 180 άτομα, αλλά η περισσότερη δουλεία πραγματοποιείται από τους τουλάχιστον 1.000 υπεργολάβους, οι οποίοι καλύπτουν μια πληθώρα εργασιών, όπως βάψιμο και ξυλουργική. Περίπου 40 χώροι εργασίας βρίσκονται διάσπαρτοι στο ναυπηγείο, και σε περιόδους αιχμής, μπορούν να ασχολούνται με 25 σκάφη ταυτόχρονα. Η ΜΒ92, η οποία είναι κάτοχος και ενός μικρότερου ναυπηγείου στην περιοχή La Ciotat, στην Γαλλία, ανακοίνωσε έσοδα 191 εκατομμυρίων ευρώ το 2021, ποσό αυξημένο σε σχέση με τα 150 εκατ. ευρώ του 2019. 

Στην Βαρκελώνη, η οποία διοικείται από μια αριστερή κυβέρνηση, δεν είναι όλοι πρόθυμοι να υποδεχθούν την έλευση των δισεκατομμυριούχων και των σκαφών τους. 

«Προσελκύουμε τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, αλλά δεν ξοδεύουν τα χρήματά τους στην τοπική οικονομία. Έχουν σκάφη, στα οποία υψώνουν σημαίες φορολογικών παραδείσων και δεν προσλαμβάνουν πληρώματα από τη Βαρκελώνη» δηλώνει η Gala Pin, βουλευτής μέχρι το 2019. «Επίσης, έχουμε επιτρέψει σε ιδιωτικές, και πολύ αδιαφανείς, εταιρείες να αποκομίζουν κέρδη από τη δημόσια περιουσία και έχουμε εμποδίσει την πρόσβαση σε μια περιοχή λιμανιού, η οποία θα έπρεπε να χρησιμοποιείται από όλους τους κατοίκους». 

Πριν από μια δεκαετία, η Pin πρωτοστάτησε σε διαδηλώσεις κατά της ανάπτυξης του λιμανιού Vell, μιας ιδιωτικής μαρίνας. Ωστόσο, τώρα συνειδητοποιεί ότι η μπίζνα των γιοτ είναι βαθιά εδραιωμένη στην Βαρκελώνη. Την ίδια στιγμή, ο μειωμένος στόλος της πόλης, ο οποίο ασχολείται με το ψάρεμα, βρίσκεται περιθωριοποιημένος μεταξύ του ναυπηγείου της ΜΒ92 και της μαρίνας για τα πολυτελή σκάφη. Και το λιμάνι Vell προορίζεται να μετατραπεί στο μεγαλύτερο λιμάνι θαλαμηγών της Μεσογείου.  

Ακόμα και αν οι ιδιοκτήτες ξοδεύουν λίγο χρόνο στην Βαρκελώνη, τα περισσότερα από αυτά τα σκάφη έχουν μέλη πληρώματος, τα οποία μένουν για καιρό στην πόλη και «είναι άτομα με μισθούς που συνήθως είναι υψηλότεροι από τους μισθούς των ντόπιων», δήλωσε ο Ignacio Erroz, γενικός διευθυντής του λιμανιού Vell. Παρέπεμψε δε, σε μια έρευνα της PwC, η οποία υπολόγισε πως το λιμάνι Vell συνεισφέρει 30 εκατομμύρια τον χρόνο στην εθνική οικονομία. 

Ο Erroz προέβλεψε ότι η Βαρκελώνη θα συνεχίσει να εξελίσσεται σε κέντρο μεγάλων σκαφών, κατά κύριο λόγο επειδή «η ικανότητα αγκυροβόλησης στην καρδιά μιας μεγάλης πόλης αποτελεί μοναδικό σημείο πλεύσης».   

Copyright:
2021 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Φέρνοντας τα εργοστάσια στο σπίτι – Η νέα τάση στη βιομηχανία

Ποιοι αγοράζουν οικόπεδα στο metaverse

Ο τουρισμός βιώνει την απουσία των Κινέζων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News