Business & Finance Σάββατο 24/09/2022, 11:30
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκή βιομηχανία: Η ενεργειακή κρίση χτυπά την ανταγωνιστικότητά της – Στροφή σε Ασία

Ευρωπαϊκή βιομηχανία: Η ενεργειακή κρίση χτυπά την ανταγωνιστικότητά της – Στροφή σε Ασία

Οι βιομηχανικοί γίγαντες της Ευρώπης ανησυχούσαν εδώ και πολλούς μήνες ότι τυχόν ελλείψεις σε φυσικό αέριο τον φετινό χειμώνα θα έπληταν την παραγωγή. Όμως, ακόμη και καύσιμα διαθέσιμα, οι εταιρείες ανακαλύπτουν ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν. 

Σημάδια οικονομικών αλλαγών είναι ήδη ορατά: Η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, «είδε» το σύνηθες εμπορικό της πλεόνασμα να μειώνεται στο ήμισυ καθώς η αύξηση του κόστους εισαγόμενων αγαθών αντισταθμίζει τις εξαγωγές υψηλής αξίας αυτοκινήτων και εξοπλισμού και οι εταιρείες χημικών μεταφέρουν παραγωγή τους εκτός της χώρας. Τον προηγούμενο μήνα, οι τιμές παραγωγού στη Γερμανία σημείωσαν αύξηση ρεκόρ 46%. 

Europe is paying much more for gas than the US
 
 

Η κατασκευάστρια πλαστικών Covestro δεν πρόκειται να αυξήσει τις επενδύσεις της στην Ευρώπη εάν συνεχιστεί η κρίση και αντ΄αυτού προσβλέπει στην Ασία, όπου, σύμφωνα με τον CEO Μάρκους Στέιλεμαν, η εταιρεία θα μπορούσε να εξασφαλίσει ενέργεια σε τιμές 20 φορές φθηνότερες σε σχέση με τη Γερμανία και την Ευρώπη. Αντίστοιχα, η VW προειδοποίησε ότι σκοπεύει να μεταφέρει παραγωγή της εκτός Γερμανίας στην Ανατολική Ευρώπη εάν οι τιμές φυσικού αερίου δεν υποχωρήσουν. 

Ο Γερμανός Καγκελάριος Όλαφ Σολτς πραγματοποιεί το Σαββατοκύριακο επίσκεψη στη Μέση Ανατολή σε μία προσπάθεια να εξασφαλίσει συμβόλαια LNG από Σαουδική Αραβία και Κατάρ. Όμως, οι διαπραγματεύσεις είναι δύσκολες, με τους προμηθευτές, όπως το Κατάρ, να κάνουν «παιχνίδια» με την τιμή και τη διάρκεια των πιθανών συμβολαίων, όπως αναφέρουν Γερμανοί αξιωματούχοι. 

Η Covestro αναμένει ότι ο λογαριασμός για τα καύσιμα θα ξεπεράσει τα 2,2 δισ.ευρώ φέτος, τέσσερις φορές υψηλότερα από το 2020. 

Πιέσεις από τις τιμές

Οι εισαγωγές χημικών στη Γερμανία αυξήθηκαν καθώς ανεβαίνει το κόστος ενέργειας 

Πηγή: Bloomberg Data

Όπου αυτό είναι εφικτό, αρκετές μεταποιητικές μονάδες, μεταξύ των οποίων VW και BMW, στρέφονται από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο και στον άνθρακα προκειμένου να διατηρήσουν σε λειτουργία τις δραστηριότητές τους. Όμως, αυτό είναι ανέφικτο για ορισμένους άκρως ενεργοβόρους ομίλους, όπως μετάλλων, χάρτου και υαλικών – με αποτέλεσμα να κλείσουν, να μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό ή, όπως ο γίγαντας χημικών BASF, να αρχίσουν να εισάγουν πρώτες ύλες όπως αμμωνία από ανταγωνιστές τους. 

«Αυτά τα εμπόδια προκαλούν διαρκή ζημιά στο βιομηχανικό πυρήνα της οικονομίας μας. Συμβουλεύουμε άμεσα τους πολιτικούς να λάβουν μέτρα ούτε ώστε η Γερμανία και η Ευρώπη γενικότερα ως επιχειρηματικές αγορές, να μην μείνουν πίσω στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον», αναφέρει ο Κρίστιαν Σέιφερτ, γενικός διευθυντής του ομίλου VIK που εκπροσωπεί ενεργοβόρες επιχειρήσεις. 

Τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι μεγαλύτερα στη Γερμανία, όπου η βιομηχανική παραγωγή εκπροσωπεί το 30% της οικονομίας της και απασχολεί περί τα 1,15 εκατ. άτομα. Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες σε ολόκληρη την χώρα προμηθεύουν τα πάντα, από συστήματα ταχυτήτων για αυτοκίνητα έως χημικά για φάρμακα και πλαστικά καθημερινής χρήσης. 

«Χάνουμε σιγά σιγά τους πελάτες μας. Αντιμετωπίζουμε αυξημένο αριθμό πτωχεύσεων, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις κλείνουν και η αγοραστική δύναμη περιορίζεται», προειδοποιούν παράγοντες της βιομηχανίας. 

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Αλλάζει ο βιομηχανικός χάρτης της Ευρώπης: Στο τραπέζι η μεταφορά εργοστασίων

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία μετακομίζει στις ΗΠΑ – Ίσως μόνιμα

Η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη απειλεί τις βιομηχανίες τροφίμων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News