ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι εισηγμένες που έβγαλαν κέρδη – ρεκόρ μέσα στην πανδημία 

Πώς ακριβώς τα κατάφεραν - Έξι διαφορετικά παραδείγματα κερδοφορίας

Οι εισηγμένες που έβγαλαν κέρδη – ρεκόρ μέσα στην πανδημία 

Άλλες έκαναν επενδύσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, άλλες στράφηκαν σε νέους τομείς δραστηριοποίησης, άλλες προχώρησαν σε περιστολή δαπανών, άλλες εστίασαν στο διαδίκτυο, ενώ άλλες επέλεξαν έναν συνδυασμό των προηγούμενων.   

Κοινή συνισταμένη όλων όμως, ήταν το γεγονός ότι μέσα στην πανδημική κρίση και τα διαδοχικά lockdowns κατάφεραν να εμφανίσουν επιδόσεις ρεκόρ. Βέβαια, σε αυτό σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν τόσο τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης (π.χ. αναστολές, ευνοϊκή αποπληρωμή οφειλών), όσο και η μείωση του φόρου εισοδήματος (από το 24% στο 22%). 

Ο λόγος για μια σειρά επιχειρήσεων (ξένων και ελληνικών), οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Πρόκειται, κατά κύριο λόγο, για τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες εταιρείες της χώρας, οι οποίες -λόγω του γεγονότος ότι είναι στο ελληνικό χρηματιστήριο- είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν τα οικονομικά τους μεγέθη ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κάθε τρεις μήνες). 

Κερδοφόρο το 85% των μεγαλύτερων εταιρειών 

Από τις 39 μεγαλύτερες εισηγμένες (εξαιρούνται οι τραπεζικοί όμιλοι), μόλις έξι ήταν ζημιογόνες στο α’ εξάμηνο του 2021, ενώ όλες οι υπόλοιπες -δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία (33 σε απόλυτους αριθμούς και 85% σε ποσοστιαίο μέγεθος)- ήταν κερδοφόρες.  

Μάλιστα, 25 εταιρείες (το 64%) όχι μόνο έβγαλαν κέρδη αλλά κατάφεραν να τα αυξήσουν σε σχέση με το 2020, ενώ 19 (το 48%) κατόρθωσαν να ξεπεράσουν ακόμη και τα μεγέθη του 2019, δηλαδή της προ-κορωνοϊού περιόδου.

Σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι τέσσερις (το 10%) που επέστρεψαν στα κέρδη σε σχέση με το 2020 και οι επιπλέον δύο (το 5%) που ανέκτησαν την κερδοφορία τους σε σχέση με το 2019. 

Οι εισηγμένες που έβγαλαν κέρδη – ρεκόρ μέσα στην πανδημία -1

Από την άλλη πλευρά, τέσσερις εισηγμένες (το 10%) παρουσίασαν λιγότερα / ίδια κέρδη σε σχέση με το 2020, ενώ το ίδιο έπραξαν 12 εταιρείες (το 30%) σε σχέση με το 2019. Την παραπάνω ομάδα συμπληρώνουν και οι έξι (το 15%) ζημιογόνες του α’ εξαμήνου του 2021.  

Η ακτινογραφία των εταιρικών μεγεθών  

Στους παρακάτω πίνακες αποτυπώνονται τα ακριβή οικονομικά μεγέθη των 39 μεγαλύτερων εταιρειών του ελληνικού χρηματιστηρίου, με βάση την κεφαλαιοποίησή τους.  

Αρχικά καταγράφονται τα στοιχεία των εταιρειών υψηλής κεφαλαιοποίησης -γνωστά και ως blue chips- ενώ ακολουθούν τα στοιχεία των εταιρειών μεσαίας κεφαλαιοποίησης.  

Και στις δύο περιπτώσεις εξαιρούνται τα αποτελέσματα των τραπεζικών ομίλων (Εθνική, Πειραιώς, Eurobank, Alpha Bank, Attica Bank), όπως και της ΕΧΑΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται το Χρηματιστήριο Αθηνών. 

Όπως θα διαπιστώσετε και ιδίοις όμμασι, τα δεδομένα αφορούν το α’ εξάμηνο του 2021 και είναι συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα τόσο του 2020 όσο και του 2019. 

 

Εταιρείες Υψηλής Κεφαλαιοποίησης

Σε εκατ. ευρώ 

Κέρδη – (Ζημιές) 

Α’ εξάμηνο 2021 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2019 

ΟΛΠ* 

31,3 

31 

31,6 

ΔΕΗ 

26,9 

29,3 

(274,8) 

Jumbo 

67,1 

49,8 

64 

ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ 

85,8 

7,8 

19,8 

Sarantis 

19,5 

15,6 

13,6 

ΟΠΑΠ 

83,5 

18 

91,7 

Ελλάκτωρ 

(54,5) 

(32) 

5,7 

ΕΛΠΕ 

206 

(336) 

121,3 

Τιτάν 

58 

22,4 

13,3 

Mytilineos 

77 

69,3 

81,6 

ΓΕΚ Τέρνα** 

(8,8) 

2,2 

27,3 

Τέρνα  

Ενεργειακή*** 

28,9 

25,8 

29,9  

Aegean 

(78,3) 

(158,7) 

(13) 

Viohalco 

93,3 

(17,4) 

106,5 

Coca – Cola HBC 

235,6 

124 

195 

ΕΥΔΑΠ 

9,7 

14,3 

25,1 

ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών 

20,6 

20 

20,4 

OTE 

207,9 

195,9 

161,4 

Lamda  

Development 

224,6 

(5,6) 

37,1 

Motor Oil 

121,1 

(150,5) 

147,4 

*προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) 
**που αναλογούν στους μετόχους 
***προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη 

 

Εταιρείες Μεσαίας κεφαλαιοποίησης

Σε εκατ. ευρώ  

Κέρδη – (Ζημιές) 

Α’ εξάμηνο 2021 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2019 

ΑΒΑΞ* 

7,6  

6,2 

15 

ΕΛΤΟΝ 

2,51 

1,74 

2 

CENERGY 

11,5 

8,07 

4,3 

Κρι – Κρι 

10 

9 

7,6 

Πλαίσιο 

1,4 

0,3 

0,17 

ΕΥΑΘ 

5,9 

4,8 

6,6 

ΟΛΘ 

8 

8,9 

8 

Profile 

1,1 

0,5 

1 

Πλαστικά Θράκης 

48,2 

9,7 

4,2 

Autohellas 

16,9 

1,1 

18 

Τεχνική Ολυμπιακή 

(2,7) 

(1,6) 

(5,2) 

Quest 

23,8 

11,4 

10,3 

Fourlis 

0,6 

(7,2) 

(1,1) 

Ικτίνος 

2,9 

0,1 

2 

Παπουτσάνης 

2,5 

2,3 

0,6 

Intracom  

(16) 

5,1 

(4,1) 

Intrakat 

(14,2) 

(3,8) 

(0,7) 

BriQ 

3 

1 

1,1 

Ευρωπαϊκή Πίστη 

5 

10,3 

12,4 

*προ φόρων 

 

Φυσικά, κάθε μία από τις παραπάνω εταιρείες κατάφερε να πετύχει τους στόχους κερδοφορίας έχοντας τον δικό της… τρόπο. Άλλη με νέες επενδύσεις, άλλη με περικοπές δαπανών, άλλη με εστίαση σε νέους κλάδους κ.ο.κ. 

Ας δούμε, επομένως, μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα εταιρικής επιτυχίας, όπου τα ταμεία χτύπησαν «κόκκινο» από τα κέρδη και τα έσοδα -κόντρα στην πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα των πρώτων μηνών του 2021. 

 

Lamda Development 

Η Lamda Development, μέσα στην πανδημία, παρουσίασε το καλύτερο εξάμηνο της ιστορίας της, παρουσιάζοντας κέρδη – ρεκόρ ύψους 224,6 εκατ. ευρώ. Φυσικά, αυτό το επίτευγμα δεν συνδέεται με τα εμπορικά κέντρα, τα οποία λειτουργούν υπό την ομπρέλα της (Mall Athens, Golden Hall, Mediterranean), αλλά με τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού. Κι αυτό, διότι πριν λίγους μήνες, η εταιρεία Ελληνικόν Α.Ε., στην οποία υπάγεται η έκταση του πρώην αερολιμένα, μεταβιβάστηκε και επισήμως στη Lamda, με αποτέλεσμα τα μεγέθη των δύο εταιρειών να ενοποιηθούν. Μάλιστα, στα κέρδη – ρεκόρ δεν συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από τις μελλοντικές πωλήσεις των πολυτελών διαμερισμάτων του ουρανοξύστη και των βιλών, τα οποία μπορούν να φθάσουν έως και τα 700 εκατ. ευρώ.   

 

(εκατ. ευρώ) 

Α’ εξάμηνο 2018 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Καθαρά Κέρδη / (Ζημιές 

25,1 

37,1 

(5,6) 

224,(6 

Κύκλος Εργασιών 

38,4 

39,5 

31,1 

29,7 

 

Quest  

Ο Όμιλος Quest κατόρθωσε να υπερδιπλασιάσει τα καθαρά κέρδη στο α’ εξάμηνο του 2021, καταγράφοντας μία από τις καλύτερες επιδόσεις όλων των εποχών (23,8 εκατ. ευρώ). Στην παραπάνω επίδοση – ρεκόρ συνέβαλε και η αποκόμιση έκτακτων κερδών 2 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούσαν την πώληση της μειοψηφικής συμμετοχής στην εταιρεία ΤΕΚΑ Systems. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η θετική πορεία του Ομίλου αποτυπώνεται και στον τζίρο, ο οποίος αυξήθηκε κατά 47% και ανήλθε σε 447,4 εκατ. ευρώ στους πρώτους έξι μήνες του έτους, όταν στο 12μηνο του 2017 -δηλαδή σε διπλάσιο χρονικό διάστημα- είχε καθοριστεί σε 436,5 εκατ. ευρώ.  

Η αισθητή μεγέθυνση του Ομίλου αποδίδεται στην ευρύτερη ενίσχυση της ζήτησης για προϊόντα πληροφορικής και τεχνολογίας, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού τόσο του ιδιωτικού όσο και του ιδιωτικού τομέα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται, επίσης, και ο προσανατολισμός του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων (σχεδόν το 1/4) θα αφορά έργα ψηφιοποίησης, κάτι το οποίο αναμένεται να στηρίξει τη μακροπρόθεσμη κερδοφορία τόσο της Quest όσο και των υπόλοιπων τεχνολογικών εταιρειών. Σημαντικά οφέλη για τον Όμιλο προκύπτουν κι από τους υπόλοιπους κλάδους δραστηριοποίησης, όπως οι ταχυδρομικές υπηρεσίες (+65% τα καθαρά κέρδη) και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (+24,8% τα καθαρά κέρδη), οι οποίοι θεωρούνται από τους πλέον ωφελημένους της μετα-Covid περιόδου. 

 

(εκατ. ευρώ) 

Α’ εξάμηνο 2018 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Καθαρά Κέρδη 

7,9 

10,6 

11,4 

23,8 

Κύκλος Εργασιών 

229,9 

258,1 

303,9 

447,4 

 

Cenergy 

Με το ύψος των ανεκτέλεστων παραγγελιών να κυμαίνεται στα 600 εκατ. ευρώ, το μέλλον της Cenergy Holdings θεωρείται κάτι παραπάνω από ευοίωνο, χάρη στις εξαιρετικές επιδόσεις των δύο θυγατρικών, της Ελληνικά Καλώδια πρωτίστως και της Σωληνουργεία Κορίνθου δευτερευόντως. Αμφότερες δραστηριοποιούνται σε δύο κλάδους, οι οποίοι έχουν μεγάλη «πέραση» το τελευταίο διάστημα. Χαρακτηριστικά είναι τα projects της παράδοσης του αγωγού ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, καθώς και του αγωγού υδρογόνου στην Ιταλία. Εν ολίγοις, οι εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα είναι αυτές, οι οποίες καθορίζουν τον δρόμο που καλούνται να διανύσουν οι δύο εταιρείες, αξιοποιώντας στο έπακρον την στροφή της Ευρώπης προς φιλικότερες μορφές ενέργειας, όπως για παράδειγμα το φυσικό αέριο και το υδρογόνο. 

Ενδεικτικό της δυναμικής της Cenergy είναι το γεγονός ότι οι πωλήσεις της Ελληνικά Καλώδια αυξήθηκαν από τα 280 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2020 σε 379 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021, αποτελώντας το 78% των συνολικών πωλήσεων του Ομίλου. Την ίδια ώρα, οι πρόσφατες αναθέσεις μεγάλων ενεργειακών έργων, όπως η διασύνδεση του μεγαλύτερου εν Ελλάδι αιολικού πάρκου (Kafireas ΙΙ), η κατασκευή ενός νέου υποθαλλάσιου αγωγού αερίου στο Ισραήλ και η δημιουργία υποβρύχιας καλωδιακής σύνδεσης στην Αδριατική διασφαλίζουν τη διατήρηση της μελλοντικής ροής εσόδων.  

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, το εν εξελίξει κύμα ανατιμήσεων σε μια σειρά βασικών μετάλλων φαίνεται να επηρεάζει -συγκρατημένα προς ώρας- τα περιθώρια κερδοφορίας, με τον σχετικό δείκτη (περιθώριο EBIT) να διαμορφώνεται σε 5,4% από 6,8% το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020, δηλαδή προκύπτει μείωση της τάξης των 140 μονάδων βάσης. 

 

εκατ. ευρώ 

Α’ εξάμηνο 2018 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Καθαρά Κέρδη – (Ζημιές) 

(1) 

4,3 

8 

11,5 

Κύκλος Εργασιών 

451 

496 

417,3 

 486 

 

Κρι – Κρι 

H Κρι – Κρι, τα τελευταία χρόνια, έχει καταφέρει να αξιοποιήσει στο μέγιστο το συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων (κυρίως του γιαουρτιού), καταφέρνοντας να διεισδύσει σημαντικά στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Αποτέλεσμα είναι σχεδόν το 50% του τζίρου του α΄ εξαμήνου να προέρχεται από το εξωτερικό (31 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 70 εκατ. ευρώ). Μια τάση που ενισχύθηκε περαιτέρω μέσα στην πανδημία, όπου οι πωλήσεις στο εξωτερικό συνέχισαν να τρέχουν με διψήφιο ρυθμό, αυξάνοντας το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων σχεδόν στο 50% (συμπεριλαμβάνοντας και τον κλάδο παγωτού).  

Όλα αυτά, όπως είναι εύλογο, αποτυπώνονται και στην κερδοφορία, η οποία μάλιστα, εκτιμάται ότι θα ενδυναμωθεί περαιτέρω από την σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς του παγωτού (αντιστοιχεί σήμερα στο 1/4 των συνολικών εσόδων του Ομίλου, ενώ τα ¾ προέρχονται από τα γαλακτοκομικά) ως απόρροια της σταδιακής αποκατάστασης του τουριστικού κλάδου και των καταναλωτικών συνηθειών. 

 

εκατ. ευρώ 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Κλάδος Γαλακτομικών 

40,9 

50,2 

52,1 

  • Ελλάδα 

21,8 

25,3 

24,8 

  • Εξωτερικό 

19,1 

24,8 

27,3 

Κλάδος Παγωτού 

16,2 

15 

17,8 

  • Ελλάδα 

12,8 

12,1 

14,1 

  • Εξωτερικό 

3,3 

2,8 

3,7 

 

Πλαστικά Θράκης 

Η εταιρεία Πλαστικά Θράκης, μέσα στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2021, κατέγραψε το καλύτερο εξάμηνο της ιστορίας της. Δηλαδή, πέτυχε ρεκόρ κερδοφορίας μέσα στην πανδημία, με τα καθαρά κέρδη να εκτοξεύονται κατά 395% σε σχέση με το 2020 και να διαμορφώνονται σε 48,1 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το προηγούμενο έτος, η κερδοφορία είχε ανέλθει σε 9,7 εκατ. ευρώ, ενώ προ πανδημίας περιοριζόταν σε 4,2 εκατ. ευρώ (το 2019) και 5,3 εκατ. ευρώ (το 2018). Αντίστοιχα άλματα σημείωσε και στον κύκλο εργασιών, ο οποίος από τα 165 εκατ. ευρώ το 2018 έφθασε στα 234 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021.  

Και πώς το κατάφερε αυτό; Μέσω μιας σειράς σημαντικών επενδύσεων που υλοποίησε το 2020 – 2021 (μόνο στο α’ εξάμηνο του 2021 ανήλθαν σε 10 εκατ. ευρώ)  και της στροφής προς την παραγωγή χειρουργικών μασκών, μια επιλογή που αποτέλεσε game changer για τον Όμιλο (μέχρι πρότινος εστίαζε κατά κύριο λόγο στην παραγωγή συσκευασιών για τρόφιμα και χημικά), ο οποίος ιδρύθηκε το 1997 και διαθέτει μονάδες παραγωγής σε Ξάνθη, Θήβα και εξωτερικό (Σκωτία, Ιρλανδία). Εκτιμάται μάλιστα, το 83% των εσόδων προέρχεται από το εξωτερικό, παρότι το 50% της παραγωγής πραγματοποιείται στην Ελλάδα. 

 

(εκατ. ευρώ) 

Α’ εξάμηνο 2018 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Κύκλος Εργασιών 

165 εκατ. ευρώ 

171,1 εκατ. ευρώ 

160,6 εκατ. ευρώ 

234,2 εκατ. ευρώ 

Καθαρά Κέρδη 

5,3 εκατ. ευρώ. 

4,2 εκατ. ευρώ 

9,7 εκατ. ευρώ 

48,2 εκατ. ευρώ 

Μακροπρόθεσμες Υποχρεώσεις* 

47,5 εκατ. ευρώ 

51,5 εκατ. ευρώ 

68,2 εκατ. ευρώ 

46,5 εκατ. ευρώ 

*δάνεια, μισθώσεις, προβλέψεις για παροχές, λοιπές υποχρεώσεις 

  

Jumbo 

Παρότι για ένα μεγάλο μέρος του α’ εξαμήνου, τα εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά, η αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo κατόρθωσε να πετύχει την καλύτερη επίδοση των τελευταίων τουλάχιστον δύο ετών και να επιστρέψει στα προ-πανδημίας επίπεδα. Δεν είναι τυχαίο ότι τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 67,1 εκατ. ευρώ από 49,8 εκατ. ευρώ το 2020 και 64 εκατ. ευρώ το προ-κρίσης 2019. Κι αυτό, μάλιστα, παρότι ο τζίρος δεν έχει ακόμη ανακάμψει πλήρως (313 εκατ. ευρώ το 2021 – 335,43 εκατ. ευρώ το 2019). 

Η αισθητή βελτίωση της κερδοφορίας, εν πολλοίς, οφείλεται στην στροφή της διοίκησης προς την αγορά της Ρουμανίας (διαθέτει ακόμη παρουσία σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία), όπου λειτουργούν 14 καταστήματα Jumbo, με αποτέλεσμα να προσφέρουν σχεδόν το 1/5 το συνολικού τζίρου αλλά και περισσότερο από το 1/4 των προ φόρων κερδών (από 15,5% και 16,3% αντίστοιχα, το α’ εξάμηνο του 2020).  

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των κερδών, επίσης, διαδραμάτισε αφενός η αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων (κατά τουλάχιστον 100%, παρότι αντιστοιχούν σε ένα μικρό μέρος του τζίρου), αφετέρου η μείωση των δαπανών διάθεσης (αποζημιώσεις, αμοιβές, παροχές, έξοδα συντήρησης, ενοίκια, διαφήμιση, λοιπές δαπάνες), κάτι το οποίο φυσικά συνδέεται και με τις αισθητά λιγότερες ημέρες λειτουργίας των καταστημάτων. Αποτέλεσμα ήταν τα συνολικά έξοδα διάθεσης να καθοριστούν σε 75,9 εκατ. ευρώ από 78,6 εκατ. ευρώ το 2020 και 86,6 εκατ. ευρώ το 2019. Δηλαδή σχεδόν 10 εκατ. ευρώ λιγότερα σε διάστημα δύο ετών. 

 

(εκατ. ευρώ) 

Α’ εξάμηνο 2019 

Α’ εξάμηνο 2020 

Α’ εξάμηνο 2021 

Καθαρά Κέρδη 

64 εκατ. ευρώ 

49,8 εκατ. ευρώ 

67,1 εκατ. ευρώ 

Κύκλος Εργασιών 

335,4 εκατ. ευρώ 

278,8 εκατ. ευρώ 

313 εκατ. ευρώ 

Έξοδα Διάθεσης 

86,6 εκατ. ευρώ 

78,6 εκατ. ευρώ 

75,9 εκατ. ευρώ 

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν των εισηγμένων εταιρειών, υπάρχουν και πολλές εκτός Χρηματιστηρίου, οι οποίες μέσα στην πανδημία διατήρησαν την υψηλή κερδοφορία, χάρη στο υψηλό μερίδιο αγοράς, τον εξωστρεφή και καινοτόμο χαρακτήρα των προϊόντων, αλλά και τη συγκράτηση των δαπανών. 

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News