The New York Times Δευτέρα 7/11/2022, 07:11 TRIPP MICKLE
THE NEW YORK TIMES

Big Tech: Ένας γίγαντας με πήλινα πόδια

Big Tech: Ένας γίγαντας με πήλινα πόδια

Η Google ανακοίνωσε πρόσφατα σημαντική συρρίκνωση στα κέρδη. Οι εταιρείες social media, όπως η Meta, δήλωσαν ότι οι πωλήσεις στη διαφήμιση μειώθηκαν ραγδαία. Και η Microsoft προέβλεψε επιβράδυνση μέχρι τουλάχιστον το τέλος του έτους.

Την τελευταία δεκαετία, οι τεχνολογικές εταιρείες έστρωναν τον δρόμο για την αμερικανική οικονομία και ακόμη και στις χειρότερες ημέρες του κορωνοϊού, θριάμβευαν στα χρηματιστήρια. Τώρα όμως με τον επίμονα υψηλό πληθωρισμό και την άνοδο των επιτοκίων δανεισμού, ακόμη και οι μεγαλύτεροι κολοσσοί της Σίλικον Βάλει αφήνουν να εννοηθεί ότι έρχονται δύσκολοι καιροί.

Παίρνοντας ώθηση από τις μεγάλες καταναλωτικές δαπάνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εταιρείες επένδυσαν αδρά για να μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Τώρα, όμως, όσο μειώνονται αυτές οι δαπάνες, προσπαθούν να προσαρμοστούν.

Η Amazon, η οποία είχε 798.000 εργαζομένους στην αρχή του 2020, προσπαθεί να συγκρατήσει την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε αποθήκες. Η εταιρεία στελέχωνε 1,52 εκατ. άτομα το δεύτερο τρίμηνο, σχεδόν 100.000 λιγότερα σε σχέση με το τέλος του Μαρτίου.

Οι περισσότερες εταιρείες δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα να αντιμετωπίζουν τα θέματα των τεχνολογικών κολοσσών. Η Google και η Microsoft είχαν 31 δισ. δολάρια σε κέρδη το τελευταίο τρίμηνο. Η Apple είχε 20,7 δισ. δολάρια σε μόλις ένα τρίμηνο και θεωρήθηκε απογοήτευση.

Ωστόσο, η αιφνίδια επιβράδυνση σημαίνει αδυναμία. Οι εταιρείες αυτές στην πραγματικότητα δεν έχουν βρει κάποια νέα, πολύ κερδοφόρα ιδέα εδώ και χρόνια. Η Google και η Meta εξακολουθούν να βασίζονται κατά κύριο λόγο στον τομέα των διαφημίσεων. Το iPhone, 15 χρόνια αφότου άλλαξε εκ θεμελίων τη βιομηχανία, συνεχίζει να βγάζει τα μεγαλύτερα κέρδη για την Apple.

Έτσι, ορισμένες γίνονται ευάλωτες σε νέους «παίκτες» που ταρακουνούν την αγορά. Οι πλατφόρμες του YouTube, το οποίο υπάγεται στην ομπρέλα της Google, αλλά και του Facebook και του Instagram, που υπάγονται στη Meta, απειλούνται από το TikTok. Τα κέρδη της Meta το τελευταίο τρίμηνο ήταν τουλάχιστον 50% χαμηλότερα σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Η επιβράδυνση ήταν εντονότερη σε εταιρείες από νεότερες αγορές, όπως τα κρυπτονομίσματα και η gig economy, αλλά και στην πιο παραδοσιακή αγορά της παραγωγής ημιαγωγών. Η αξία του Bitcoin έχει υποχωρήσει κατά τα δύο τρίτα φέτος, συμπαρασύροντας μία σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις. Η Uber, η οποία πρωτοπόρησε στον διαμοιρασμό ταξί, μείωσε τις δαπάνες.

Οι εταιρείες ημιαγωγών μειώνουν τις δαπάνες σε εργοστάσια και μηχανήματα, καθώς οι πωλήσεις σταθερών υπολογιστών, smartphone και συσκευών επιβραδύνονται. Τα lockdown στην Κίνα και η απειλή των περιορισμών στο εμπόριο και την τεχνολογία έχουν επιδεινώσει την κατάσταση.

«Από τους μικρούς, στους μεγάλους, στους τεράστιους, κανείς δεν έχει ανοσία», δήλωσε ο Brent Thill, αναλυτής στην Jefferies.

Η Google και η Microsoft διαβεβαίωσαν τους επενδυτές τον περασμένο μήνα ότι θα επιβραδύνουν τις προσλήψεις και θα παρακολουθούν τις αυξήσεις στα κόστη ενέργειας και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Apple είπε ότι σχεδιάζει να είναι πιο συνετή στον τρόπο επέκτασης του εργατικού της δυναμικού.

Άλλες εταιρείες δοκιμάζουν νέες στρατηγικές. Η Netflix, που αποδυναμώθηκε από την επιβράδυνση στην ανάπτυξη της συνδρομητικής της βάσης, ελπίζει να αναβιώσει τη δραστηριοποίησή της προσφέροντας μία φθηνότερη υπηρεσία με διαφημίσεις.

Η Meta ρίχνει δισεκατομμύρια στο metaverse. Ωστόσο το τμήμα Reality Labs, το οποίο διαχειρίζεται τον σχετικό τομέα, έχασε 3,7 δισ. δολάρια.

«Κοιτάξτε, καταλαβαίνω ότι πολλοί μπορεί να διαφωνούν με αυτή την επένδυση», δήλωσε ο CEO της Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, σε αναλυτές. «Ωστόσο, απ’ ό,τι βλέπω, πιστεύω ότι θα είναι πολύ σημαντικό».

Επί σχεδόν τρία χρόνια, οι τεχνολογικές εταιρείες διογκώνονταν, καθώς οι επιχειρήσεις και τα σχολεία έστελναν τον κόσμο σπίτι του.

Οι άνθρωποι ξόδευαν σε smartphone και υπολογιστές. Οι επιχειρήσεις στήριζαν την τηλεργασία αγοράζοντας χώρο στο cloud και λογισμικά για τηλεδιασκέψεις. Και όσοι έμεναν στο σπίτι αγόραζαν online, γεγονός που υποχρέωνε τις μικρές επιχειρήσεις να ρίξουν χρήματα σε ψηφιακές διαφημίσεις.

Αποδεικνύεται αδύνατο να διατηρηθεί αυτή η ανάπτυξη. Οι πωλήσεις smartphone και υπολογιστών επιβραδύνονται. Οι επιχειρήσεις αμφισβητούν τις δαπάνες στο cloud. Οι αγοραστές έχουν επιστρέψει στα φυσικά καταστήματα και αρχίζουν να ξοδεύουν τα χρήματά τους σε ταξίδια, συναυλίες και αθλητικές διοργανώσεις.

Η «κοιλιά» στη βιομηχανία ξεκίνησε με μείωση των πωλήσεων σε διαφημίσεις. Τα προβλήματα άρχισαν να φαίνονται νωρίς φέτος, όταν η Apple ανακοίνωσε αλλαγές στις πολιτικές ιδιωτικότητας, οι οποίες κατέστησαν δυσκολότερο στην Meta και τη Snap να στοχεύουν τις ψηφιακές τους διαφημίσεις. Τον περασμένο μήνα, η Meta προειδοποίησε ότι δεν βλέπει φως στον ορίζοντα.

«Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας», δήλωσε ο Steve Milunovich, σύμβουλος σε τεχνολογικές εταιρείες. Μία επαναρύθμιση της αγοράς θα έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει, είπε.

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Τελικά μας ακούει η Google; Η εξήγηση για τις ύποπτες διαφημίσεις

Εκτός του «κλαμπ» του 1 τρισ. η Amazon: Οι 4 εταιρείες που απέμειναν

Σε αχαρτογράφητα νερά οι Big Tech: Πανωλεθρία την τελευταία εβδομάδα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News