The New York Times Παρασκευή 25/12/2020, 09:01 RAYMOND ZHONG
THE NEW YORK TIMES

Ο ρόλος της Alibaba στην ταυτοποίηση των Ουιγούρων

Φωτ. The New York Times

Καθώς η κινεζική κυβέρνηση εντοπίζει και διώκει μέλη των μουσουλμανικών μειονοτήτων, ο τεχνολογικός γίγανας της Alibaba μαθαίνει στους εταιρικούς πελάτες πώς μπορούν να διαδραματίσουν κάποιον ρόλο σ’ αυτό.

Η ιστοσελίδα της Alibaba για το cloud computing, ειδικότερα, δείχνει πώς οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν το λογισμικό της για να ταυτοποιούν τα πρόσωπα των Ουιγούρων κι άλλων εθνοτικών μειονοτήτων μέσα από φωτογραφίες και βίντεο -όπως αποκάλυψε η IPVM επικαλούμενη σελίδες, οι οποίες βρέθηκαν στον συγκεκριμένο ιστότοπο και οι οποίες κοινοποιήθηκαν στους The New York Times.

Όπως αναφέρεται στην επίμαχη ιστοσελίδα, η λειτουργία αυτή ενσωματώθηκε στο λογισμικό της Alibaba για να βοηθήσει τις πλατφόρμες να παρακολουθούν ψηφιακό περιεχόμενο, το οποίο σχετίζεται με τρομοκρατία, πορνογραφία κι άλλες απαγορευμένες κατηγορίες.

Η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσει να σύρει τον τεχνολογικό γίγαντα σε μια θύελλα διεθνούς καταδίκης γύρω από τη μεταχείριση της Κίνας επί των μουσουλμανικών μειονοτήτων. Το Πεκίνο έχει «εκκαθαρίσει» χιλιάδες Ουιγούρους και τους έχει τοποθετήσει σε κέντρα «κατήχησης» στο πλαίσιο αυτού που ονομάζει ως αντιτρομοκρατική εκστρατεία. Έχει επίσης, χρησιμοποιήσει ένα ευρείας κλίμακας σύστημα παρακολούθησης, το οποίο χρησιμοποιεί τη λειτουργία της αναγνώρισης προσώπου και του γενετικού ελέγχου, για να τους παρακολουθεί. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ, ανάμεσα σ’ άλλες χώρες, έχει καταδικάσει αυτό το πρόγραμμα.

Μέχρι στιγμής δεν μπορεί να προσδιοριστεί αν και πόσοι πελάτες της Alibaba έχουν χρησιμοποιήσει αυτό το εργαλείο ανίχνευσης. Αλλά η πιθανότητα για μια προβληματική χρήση, είναι υψηλή. Μία πλατφόρμα social media, για παράδειγμα, μπορεί αυτομάτως να επισημαίνει βίντεο για επιπλέον έρευνα ή ακόμη και να ειδοποιεί τις αρχές, αν περιλαμβάνουν πρόσωπα, τα οποία το λογισμικό αναγνωρίζει ως μέλη των Ουιγούρων.

Όταν οι The Times ρώτησαν την Alibaba για το εργαλείο, η εταιρεία τροποποίησε την ιστοσελίδα και αφαίρεσε την αναφορά στα πρόσωπα των Ουιγούρων και των μειονοτήτων.

«Η εθνοτική αναφορά αφορούσε ένα χαρακτηριστικό / λειτουργία, η οποία χρησιμοποιήθηκε εντός ενός περιβάλλοντος δοκιμών, κατά τη διάρκεια της εξερεύνησης των τεχνικών μας δυνατοτήτων» ανέφερε σε γραπτή ανακοίνωση ο εκπρόσωπος της Alibaba Cloud. «Ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε εκτός των δοκιμών».

Η εταιρεία αρνήθηκε να αναφέρει γιατί η πληροφορία σχετικά με τη λειτουργία αυτή, έχει ενσωματωθεί στην επίσημη τεκμηρίωση του λογισμικού. Αρνήθηκε επίσης, να σχολιάσει γιατί έκανε δοκιμές στην ανίχνευση προσώπων εθνοτικών μειονοτήτων.

Σε δήλωση που δημοσιεύθηκε μετά τη δημοσίευση του άρθρου, η Alibaba ανέφερε ότι έχει εξαλείψει «κάθε εθνοτική επισήμανση» από το προϊόν της και ότι «απογοητεύτηκε όταν έμαθε» ότι το τμήμα Cloud ανέπτυξε λειτουργία ανίχνευσης μειονοτήτων.  

«Δεν θα επιτρέψουμε η τεχνολογία μας να χρησιμοποιηθεί για να στοχοποιηθούν ή να ταυτοποιηθούν ειδικές εθνοτικές ομάδες» αναφέρθηκε στην ανακοίνωση.

Η Alibaba είναι μία κινεζική εταιρεία με παγκόσμιο αντίκτυπο. Είναι ενδεχομένως ο μοναδικός ομότιμος της Amazon, ένας κολοσσός του ψηφιακού εμπορίου, ο οποίος έχει επεκταθεί στους κλάδους των logistics, των παντοπωλείων, του λιανεμπορίου και των υπηρεσιών Cloud. Οι μετοχές της Alibaba διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και είναι ιδιοκτησίας σημαντικών επενδυτών. Παγκόσμια brands, όπως η Nike και η Ralph Lauren χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της για να πωλήσουν προϊόντα σε κινέζους αγοραστές.

© 2020 The New York Times

Money Review