The New York Times Δευτέρα 4/12/2023, 07:01 CLAIRE MOSES
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Εκεί όπου ο άνθρωπος νικά τις μηχανές: Οι αμφιβολίες για τα αυτόματα ταμεία

Εκεί όπου ο άνθρωπος νικά τις μηχανές: Οι αμφιβολίες για τα αυτόματα ταμεία

Φτάνοντας στο ταμείο, ορισμένες φορές ο καταναλωτής έχει να επιλέξει: να πάει στα αυτόματα ταμεία, για να σκανάρει τα προϊόντα και να πληρώσει μόνος του, ή προτιμά να συναναστραφεί με υπάλληλο;

Το Booths, η βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, αποφάσισε πως οι πελάτες του ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία και ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα καταργήσει τα αυτόματα ταμεία σε 26 από τα 28 καταστήματά του. Με αυτόν τον τρόπο ανατρέπει μία τάση, η οποία μεταμόρφωσε το λιανεμπόριο σε ολόκληρο τον κόσμο τα τελευταία 20 χρόνια.

Όταν όλα λειτουργήσουν σωστά, το αυτόματο ταμείο είναι η ταχύτερη λύση: σκανάρεις τα ψώνια σου, περνάς την κάρτα, τα βάζεις σε τσάντες και τελείωσες. Όλη η διαδικασία παίρνει μερικά λεπτά.

Δεν γίνεται όμως πάντοτε έτσι. Το μηχάνημα δεν αναγνωρίζει τα μακαρόνια. Πάτησες την εικόνα με το κολοκύθι στην οθόνη, αλλά στο καλάθι σου έχεις αγγούρι. Και σε ορισμένες χώρες του εξωτερικού, αν έχεις αγοράσει αλκοόλ ή φάρμακα, πρέπει να περιμένεις μέχρι να έρθει υπάλληλος.

«Πάντα υπάρχει κάποιο πρόβλημα», δήλωσε η Sandra Abittan, βγαίνοντας από ένα σούπερ μάρκετ στο Λονδίνο, ενώ τόνισε ότι πολλές φορές πρέπει να περιμένει κάποιον υπάλληλο για να τη βοηθήσει στο αυτόματο ταμείο. Και πάλι, όμως, συνήθως τα προτιμά, διότι οι ουρές τείνουν να είναι μικρότερες.

Τα αυτόματα ταμεία αυξάνονται παγκοσμίως εδώ και 20 χρόνια. Οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τα αύξησαν στην πανδημία, καθώς τότε ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να μειωθεί η ανθρώπινη επαφή. Το Booths, όμως, δεν είναι η μοναδική εταιρεία που επανεξετάζει την «επανάσταση» της αυτοματοποίησης: Τον Σεπτέμβριο, η Walmart ανέφερε ότι θα τα καταργήσει σε ορισμένα καταστήματα, χωρίς όμως να εξηγήσει γιατί.

Το 2016, έρευνα λιανεμπόρων στις ΗΠΑ, τη Βρετανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες διαπίστωσε ότι όσοι είχαν αυτόματα ταμεία και εφαρμογές για το κινητό (apps) κατέγραψαν ζημίες από κλοπές περίπου 4%, υπερδιπλάσιο ποσοστό από τον μέσο όρο του κλάδου. Οι ερευνητές υποστήριξαν ότι τα αυτόματα ταμεία δελεάζουν τους καταναλωτές να φερθούν διαφορετικά από το σύνηθες και καθιστούν ευκολότερες τις κλοπές.

Το Booths, το οποίο έχει περίπου 3.000 εργαζομένους, δήλωσε ότι η συναναστροφή των υπαλλήλων με τους πελάτες προσφέρει καλύτερη εμπειρία.

«Αυτό το βασίζουμε όχι μόνο στο τι αισθανόμαστε ότι είναι σωστότερο, αλλά και στα σχόλια από τους καταναλωτές μας», δήλωσε η εταιρεία. «Το να προσφέρουμε χαρά στους πελάτες με την θερμή φιλοξενία μας είναι μέρος του DNA μας».

Στο κατάστημα σούπερ μάρκετ της Tesco στο βορειοδυτικό Λονδίνο ένα πρόσφατο μεσημέρι Παρασκευής οι περισσότεροι πήγαιναν στο αυτόματο ταμείο, ιδίως διότι η ουρά ήταν μικρότερη. (Ένας πελάτης δήλωσε ότι προτίμησε το ταμείο με τον υπάλληλο, διότι ήθελε να πληρώσει με μετρητά.)

Ωστόσο, η πλήρης κατάργηση των αυτόματων ταμείων, όπως ανακοίνωσε η Booths, θα ήταν «κακή ιδέα», δήλωσε η κ. Abittan. Μόλις είχε χρησιμοποιήσει το αυτόματο ταμείο, για να μην περιμένει στην ουρά, και όλα είχαν κυλήσει ομαλά. «Δεν είχα κανένα πρόβλημα», δήλωσε. «Επιτέλους»

Copyright:
2023 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Ποιες δουλειές πρέπει να αυτοματοποιηθούν; Τι απαντούν οι εργαζόμενοι

Πόσο ακόμα θα υπάρχουν άνθρωποι πίσω από τις οθόνες; Εργαζόμενοι χάνουν τη δουλειά τους από ένα ΑΙ chatbot

Bill Gates: Οι μηχανές θα φτιάχνουν τα πάντα και ο άνθρωπος θα δουλεύει 3 ημέρες

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News