Business Talk Δευτέρα 5/09/2022, 00:01
BUSINESS TALK

Το μετέωρο βήμα του Χρηματιστηρίου και η τραπεζική εμπλοκή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς

Το μετέωρο βήμα του Χρηματιστηρίου και η τραπεζική εμπλοκή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς

·      Μπορεί το trading να έχει (όπως πάντα) προοπτικές, ωστόσο οι πιθανότητες το ελληνικό χρηματιστήριο να κινηθεί σύσσωμο  προς τα πάνω μεσοπρόθεσμα είναι περιορισμένες (με πιθανή εξαίρεση τις τράπεζες). Όχι τόσο λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας (να σημειώσουμε πως βρίσκεται ακριβώς στα ίδια επίπεδα με εκείνα στα οποία βρισκόταν όταν εξελέγη πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον Ιούλιο του 2019) όσο λόγω των αυξανόμενων επιτοκίων.

 

·      Βλέπετε, υπό την πίεση των κεντρικών τραπεζών που είναι αποφασισμένες να οδηγήσουν χαμηλότερα τον πληθωρισμό (ακόμη και με το κόστος μιας ύφεσης;), τα ομόλογα εισήλθαν διεθνώς στην πρώτη bear market εδώ και μία γενιά. Ο Παγκόσμιος Δείκτης Συνολικής Απόδοσης του Bloomberg για κρατικά και εταιρικά ομόλογα επενδυτικής βαθμίδας έχει υποχωρήσει περισσότερο από 20% από την κορυφή του 2021, στη μεγαλύτερη πτώση από τότε που ξεκίνησε να δημοσιεύεται, το 1990. Και όταν ανεβαίνει η απόδοση, αναπροσαρμόζεται και το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου για τις επιχειρήσεις (WACC). Το κατά πόσον αυτά είναι ήδη μέσα στις τιμές μένει να φανεί. 

 

·      Με μεγάλο ενδιαφέρον περιμένει η αγορά, τουλάχιστον όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις σχετικά με την Παγκρήτια, τις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς η οποία θα συνεδριάσει, για 3η φορά με το ίδιο θέμα, τις επόμενες μέρες αναφορικά με υπόθεση που συνδέεται με την τράπεζα. Το ενδιαφέρον εντοπίζεται στο γεγονός πως την ήσσονος, όπως χαρακτηρίζεται από πολλούς, σημασίας υπόθεση φέρεται να ανακινεί η Τράπεζα της Ελλάδος. Δεν είναι της παρούσης περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από αυτήν την υπόθεση, ωστόσο είναι ίσως χρήσιμο να αναφερθεί πως η αύξηση κεφαλαίου της Παγκρήτιας ενδέχεται να μην προχωρήσει εάν υπάρξουν απρόβλεπτες εξελίξεις στο παραπάνω μέτωπο.

 

·      Η θερινή ραστώνη έχει τελειώσει και έρχεται η ώρα να προχωρήσουν τα deal στον κλάδο της πληροφορικής που κυοφορούνται το τελευταίο διάστημα. Το γνωστό είναι αυτό της Ideal και της Byte, που όπως φαίνεται προχωρά κανονικά καθώς ο ισχυρός άνδρας της τελευταίας, Σπ. Βυζάντιος, είπε και επίσημα το «ναι» στην Δημόσια Πρόταση της πρώτης. Πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται τουλάχιστον άλλες δύο συμφωνίες συνένωσης δυνάμεων. Και αυτό σε εταιρείες που απευθύνονται κυρίως στα μεγάλα έργα του Δημοσίου, γιατί οι εταιρείες που στοχεύουν κυρίως στο επιχειρησιακό λογισμικό απλώνουν τα δίχτυα τους σε άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης. 

 

·      Το κόστος της ενεργειακής κρίσης απλώνεται παντού και φέρνει επιπλέον βάρη στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, άμεσα και έμμεσα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί εταιρεία που λειτουργεί τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το μετρό της Αθήνας (ΣΤΑΣΥ)  που είδε τα ενεργειακά της κόστη να εκτινάσσονται στο πρώτο εξάμηνο στα 36 εκατ. ευρώ, όταν για το σύνολο του χρόνου προϋπολογίζονταν  22 εκατ. ευρώ. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές, παρά μόνο μια μελέτη για την αξιοποίηση της ενέργειας που προκαλείται από το «φρενάρισμα» των συρμών. Η εφαρμογή της, βέβαια, μένει πολύ μακριά. 

 

·      Μόνο «στο καλό κι ας μη μας γράφετε» δεν είπαν στην ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους: Η Ryanair ανακοίνωσε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας πως κλείνει τη βάση της στην Αθήνα από τα τέλη Οκτωβρίου και μετά (για τον χειμώνα, διότι θα επιστρέψει το καλοκαίρι, όπως όλοι προεξοφλούν), επιρρίπτοντας ευθύνες στην έλλειψη κινήτρων από την κυβέρνηση και τους οργανισμούς διαχείρισης των αεροδρομίων. Επιδοτήσεων, δηλαδή. Πρόκειται για μία αεροπορική χαμηλού κόστους, που έχει δεχθεί συχνά κριτική για τις προσφερόμενες υπηρεσίες, η οποία φέρνει εξ ορισμού χαμηλού προϋπολογισμού επισκέπτες στη χώρα. Σε προορισμούς που στέναξαν και στενάζουν φέτος κάτω από τον μεγάλο αριθμό των ταξιδιωτών και μάλιστα υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως δείχνουν τα στοιχεία της τράπεζας της Ελλάδος για τη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη ανά ταξίδι. Εσωτερικά δρομολόγια έχει πάψει να εκτελεί ουσιαστικά από το 2018. Επομένως, μάλλον δε λυπήθηκε κανείς.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News