Business Talk Πέμπτη 4/11/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Όταν ο Πανούσης αγόραζε τον ΟΤΕ και οι αιμοδότες της ναυτιλίας

Όταν ο Πανούσης αγόραζε τον ΟΤΕ και οι αιμοδότες της ναυτιλίας
  • Τα τέλη της δεκαετίας του ’90, τότε που τα χρηματιστηριακά πηγαδάκια βρίσκονταν σε όλη την επικράτεια και ειδήσεις όπως η εξαγορά του ΟΤΕ από τον Πανούση γίνονταν πρωτοσέλιδα σε έγκυρες οικονομικές εφημερίδες, θυμίζουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα. Όπως τότε, έτσι και τώρα έχουν αρχίσει να διακινούνται πληροφορίες για δεκάδες deal. Κάποια από αυτά, τα λιγότερα, είναι πραγματικά. Τα υπόλοιπα απολύτως φανταστικά.
  • Σταχυολογούμε μεταξύ αυτών που ακούστηκαν μόνο χθες, την εξαγορά από τη CVC Capital μεγάλης εταιρείας μεταφορών και αποθηκών από την Αχαΐα, την εξαγορά άλλης εταιρείας logistics θυγατρικής της Εθνικής Τράπεζας, την πώληση μιας ακόμα εταιρείας σε ξένα επενδυτικά κεφάλαια, κ.ά. που δεν αξίζει να αναφέρουμε αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη σοβαρότητά μας. Στον αντίποδα, το μόνο deal που επιβεβαιώθηκε ήταν η εξαγορά των Pet City από την BC Partners του Νίκου Σταθόπουλου, ο οποίος μας έχει πράγματι συνηθίσει σε ένα deal ανά εξάμηνο τα τελευταία λίγα χρόνια.
  • Η οικονομία έχει πάρει μπροστά και οι επιχειρηματικές κινήσεις είναι αναμενόμενες, με αποτέλεσμα κάθε φήμη να πείθει όλο και πιο εύκολα, όσους πείθει κάθε φορά. Κάτι σαν ελληνικό irrational exuberance, για όσους θυμούνται τον Άλαν. Όμως τα περισσότερα, και τα πιο σημαντικά deal κλειδώνουν στο περιθώριο της δημοσιότητας. Θα επανέλθουμε προσεχώς.
  • Όμως μια κι έγινε λόγος για τον ΟΤΕ, το μόνο βέβαιο είναι ο μετασχηματισμός του οργανισμού από το 2010 και τα χρόνια που ακολούθησαν. Υπήρξε λοιπόν case study που μελέτησαν κι ανέλυσαν φοιτητές Executive MBA και καθηγητές του William & Mary (ένα από τα παλαιότερα πανεπιστήμια της Αμερικής) και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο ΟΤΕ, ως πρώην κρατικό μονοπώλιο, κουβαλούσε βαριές και μακρόσυρτες δομές, ενώ το 2010 εμφάνιζε μείωση εσόδων 8%. Εκείνη, δε, τη χρονιά, που για πολλούς έχει ταυτιστεί με το διάγγελμα Παπανδρέου από το Καστελόριζο, ο ΟΤΕ είχε χάσει μισό εκατομμύριο πελάτες και διέθετε δανεισμό 4,3 δισ. ευρώ. 
  • Η μείωση και η αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων και οι επενδύσεις, ύψους 5 δισ. ευρώ, σε δίκτυα νέας γενιάς, εν μέσω κρίσης, αποτέλεσαν τα «συστατικά» της συνταγής του μετασχηματισμού του ΟΤΕ, όπως αναφέρθηκε στο ειδικό workshop όπου, επί τριώρου, ο Τσαμάζ εξηγούσε στους φοιτητές το disruption που πέτυχε ο οργανισμός. Ο ΟΤΕ πέτυχε να μειώσει τον δανεισμό κατά 85%, στα 0,6 δισ. ευρώ και να πενταπλασιάσει την κεφαλαιοποίησή του στα 6,8 δισ. ευρώ στα τέλη του 2019.
  • Σε άλλο θέμα και κλίμα, σε αντίθεση με το σύνολο σχεδόν των δυτικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, οι ελληνικές αλλά και οι κινεζικές τράπεζες αυξάνουν τα δάνεια προς την ποντοπόρο ναυτιλία. Τα ανοιχτά υπόλοιπα προς την ποντοπόρο του διεθνούς τραπεζικού συστήματος κατά την τελευταία δωδεκάμηνη χρήση ανέρχονται στα 294, 4 δισεκατομμύρια δολάρια ή 3% λιγότερα από την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin Research που δόθηκε την Τετάρτη στη δημοσιότητα. Η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας περιήλθε έτσι στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 ετών.
  • Ποιος λοιπόν χρηματοδοτεί την μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου: Η ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου συνεχίζει να χρηματοδοτείται από μη τραπεζικές πηγές, όπως χρηματοδοτική μίσθωση, εναλλακτικός δανεισμός, ιδιωτικά κεφάλαια από funds και άλλους επενδυτές αλλά και ομολογιακές εκδόσεις και πωλήσεις μετοχών. Ωστόσο το χαρτοφυλάκιο της Εθνικής έφτασε τα 2,59 δισεκατομμύρια δολάρια, της Eurobank τα 2,61 δισεκατομμύρια, της Alpha Bank τα 2,85 δισεκατομμύρια και της Πειραιώς τα 2,90 δισεκατομμύρια με το σύνολο .
  • Και οι τέσσερις ελληνικές τράπεζες περιλαμβάνονται στην κατάταξη των 40 μεγαλύτερων πιστωτών της παγκόσμιας ναυτιλίας ενώ η επίσης ελληνική Aegean Baltic Bank αυξάνει ομοίως τις χρηματοδοτήσεις προς την ναυτιλία με τα υπόλοιπα στα τέλη του 2020 να έχουν προσεγγίσει τα 400 εκατ. δολ. Αθροιστικά το σύνολο των ελληνικών τραπεζών αύξησε κατά την τελευταία χρήση τα δάνεια προς την ναυτιλία κατά 19,7%.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News