Business & Finance Τετάρτη 24/01/2024, 14:16
ΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ

Λιανεμπόριο: Γιατί το σοκ από την Ερυθρά Θάλασσα δεν φάνηκε (ακόμα) στην τσέπη του καταναλωτή

Λιανεμπόριο: Γιατί το σοκ από την Ερυθρά Θάλασσα δεν φάνηκε (ακόμα) στην τσέπη του καταναλωτή

Τεκτονικές αλλαγές φέρνει στις εφοδιαστικές αλυσίδες η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και μέχρι στιγμής οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου σε Ευρώπη και ΗΠΑ απορροφούν τα αυξημένα κόστη μεταφοράς των φορτίων, χωρίς να επιβαρύνουν τους πελάτες.

Οι έμποροι διεθνώς προσπαθούν εδώ και μήνες να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα, διότι οι καταναλωτές έχουν «κόψει» τις περιττές δαπάνες λόγω υψηλού πληθωρισμού. Επίσης, δεδομένης της τεράστιας ανάπτυξης των κινεζικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου -τύπου Shein και Temu- οι επιχειρήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ δέχονται πίεση να δημιουργήσουν όσο το δυνατόν απλούστερες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Έτσι, αντί να μετακυλίσουν το κόστος στους καταναλωτές, πολλές επιχειρήσεις στον τομέα του λιανεμπορίου δεν βλέπουν άλλη επιλογή παρά να απορροφήσουν το ανεβασμένο κόστος μεταφοράς. Όσο όμως συνεχίζονται οι καθυστερήσεις και τα πλοία ανακατευθύνονται, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής, το περιθώριο ελιγμού τους συρρικνώνεται, με αποτέλεσμα να προβαίνουν σε όλο και πιο ακραίες λύσεις.

Πώς αντιδρούν οι εταιρείες

Οι εναλλακτικές δίοδοι εμπορίου γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα είναι εξαιρετικά κοστοβόρες. Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό αεροπορικής και διά θαλάσσης μεταφοράς, το οποίο σημαίνει πως τα προϊόντα φτάνουν μέσω πλοίου στο Ντουμπάι και στη συνέχεια αεροπορικώς στον τελικό προορισμό τους. Πάντως, οι μεταφορές με πτήση εκτιμάται πως κοστίζουν περίπου 10-12 φορές περισσότερο, όπως δήλωσε στο Reuters ο Sunandan Ray, διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής Unique Logistics.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο διαχειρίζονται πλέον με διαφορετικό τρόπο τα αποθέματά τους. Ιδίως όσες δραστηριοποιούνται στον τομέα του ρουχισμού και της αθλητικής ένδυσης, μόλις ανέκαμψαν από ένα υπερπλεόνασμα αποθεμάτων, εξαιτίας του οποίου υποχρεώθηκαν να κάνουν γενναιόδωρες εκπτώσεις. Τώρα, ορισμένες σπεύδουν να γεμίσουν τις αποθήκες τους, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις.

Μεγάλες αλυσίδες καταναλωτικών ειδών δεσμεύτηκαν ήδη να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος. Βέβαια, προκειμένου αφενός να περιορίσουν την οικονομική τους επιβάρυνση, αφετέρου να αποφύγουν τυχόν ελλείψεις προϊόντων, προβαίνουν σε λιγότερες εκπτώσεις. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG και της Centric Market Intelligence, οι εκπτώσεις του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ φτάνουν στο 39% μέχρι στιγμής τον Ιανουάριο από 41% πέρυσι.

Η λύση του «nearshoring» 

Στο μεταξύ, πληθαίνουν οι επιχειρήσεις που σκέφτονται να αλλάξουν εντελώς τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες και να προμηθεύονται από γειτονικές περιοχές.

Ωστόσο κεντρικό ζήτημα και σε αυτή την επιλογή είναι το κόστος. Συγκεκριμένα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, η φθηνότερη επιλογή είναι συνήθως η προμήθεια από Κίνα ή άλλες ασιατικές χώρες. Συνεπώς τυχόν αλλαγή των εφοδιαστικών αλυσίδων μπορεί να καταφέρει πλήγμα στην ανταγωνιστικότητά τους.

«Η Κίνα εξακολουθεί να είναι κορυφαία χώρα προέλευσης για ρούχα και η αναλογία ποιότητας-κόστους είναι τόσο καλή, που ακόμη κι αν ορισμένες εταιρείες θελήσουν να μειώσουν το μερίδιο της Κίνας στη συνολική τους παραγωγή, θα είναι σχεδόν αδύνατο, διότι έχει τοποθετηθεί εξαιρετικά καλά», σχολίασε στο Reuters ο Laurens Schoningh, επικεφαλής στο τμήμα logistics μόδας της εταιρείας Hellmann Worldwide Logistics.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

Διαβάστε επίσης:

Εμπόριο: Οι καταναλωτές θύματα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα

Ανοίγει η αυλαία των εταιρικών αποτελεσμάτων: Η μεγάλη πρόκληση για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις

Οι CEO φοβούνται ότι οι ασταθείς αλυσίδες εφοδιασμού είναι πλέον η νέα κανονικότητα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News