Business & Finance Δευτέρα 9/10/2023, 22:09
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραγωγοί χαλκού: Προειδοποιούν ότι δεν υπάρχουν επαρκή μεταλλεία για να καλύψουν τη ζήτηση

Παραγωγοί χαλκού: Προειδοποιούν ότι δεν υπάρχουν επαρκή μεταλλεία για να καλύψουν τη ζήτηση

Οι κορυφαίοι παραγωγοί χαλκού στον πλανήτη προειδοποιούν ότι δεν υπάρχουν πολλά υπό αξιοποίηση μεταλλεία που θα μπορούσαν να προμηθεύσουν αρκετό μέταλλο και να ανταποκριθούν στους ρυθμούς της πράσινης μετάβασης. 

Η προειδοποίηση αυτή λαμβάνει χώρα την ώρα που μεταλλευτικοί όμιλοι δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην πτώση των τιμών μετάλλων, εξαιτίας της εξασθένησης της παγκόσμιας οικονομίας και του υψηλού πληθωρισμού, που κάνει τα στελέχη των επιχειρήσεων, τους επενδυτές και τις τράπεζες ιδιαίτερα επιφυλακτικές στην χρηματοδότηση νέων προγραμμάτων. 

Με την έλλειψη επίσης εργατικού δυναμικού να συγκρατεί τη νέα προσφορά, υπάρχουν ανησυχίες για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, εφόσον ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στην αναβάθμιση του ηλεκτρικού δικτύου. Η Κάθλιν Κουίρκ, πρόεδρος της Freeport-McMoran, του μεγαλύτερου παραγωγού χαλκού στις ΗΠΑ, ανέφερε ότι οι υψηλότερες τιμές χαλκού δεν είναι αρκετές από μόνες τους για να εξασφαλίσουν αρκετή ποσότητα μετάλλου που χρειάζεται για την πράσινη μετάβαση του πλανήτη.

Η τιμή του χαλκού έχει υποχωρήσει 4% από τις αρχές του έτους έως σήμερα γύρω στα 8.000 δολάρια ο τόνος, από περισσότερο από 10 δολάρια που ήταν στην κορύφωσή της πέρυσι, καθώς η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας επιβραδύνθηκε και η παραγωγή σε νέα μεταλλεία σε Περού και Χιλή έχει αυξηθεί. 

Ωστόσο, η ζήτηση για το εμπόρευμα αναμένεται να ξεπεράσει την προσφορά, καθώς η οικονομία της Ινδίας και άλλων αναδυόμενων οικονομιών ανεβάζει ταχύτητα. 

Το βιοτικό επίπεδο του μέσου Δυτικού απαιτεί 200-250 κιλά χαλκού ανά άτομο, έναντι 60 κιλών κατά μέσο όρο παγκοσμίως, σύμφωνα με την Anglo American, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς μετάλλων στον κόσμο. Ο χαλκός χρησιμοποιείται σε οτιδήποτε, από ηλεκτρικές καλωδιώσεις και οικιακές συσκευές μέχρι υποδομές, όπως τρένα. Η χρήση του θα γίνεται όλο και μεγαλύτερη καθώς ο κόσμος γίνεται πράσινος, με αποτέλεσμα να ονομαστεί το «μέταλλο της ηλεκτροκίνησης», με αναλυτές να προβλέπουν ότι η παγκόσμια αγορά χαλκού θα φθάσει τα 50 εκατ.τόνους μέχρι το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, σύμφωνα με την S&P Global, η οποία βλέπει «χρόνιο χάσμα» μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Μιλώντας επίσης στη σύνοδο κορυφής των FT, ο Robert Friedland, δισεκατομμυριούχος και ιδρυτής της Ivanhoe Mines, είπε ότι η τρέχουσα περίοδος χαμηλότερων τιμών θα προκαλέσει ελλείψεις αργότερα.

Όμως, παρά την τεράστια αναμενόμενη ανάπτυξη, οι παραγωγοί χαλκού αγωνίζονται να δημιουργήσουν αρκετά μεγάλα έργα επειδή το εμπόρευμα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρεθεί σε μεγάλες ποσότητες στο έδαφος.

Ο Farid Dadashev, επικεφαλής του τμήματος ευρωπαϊκών μετάλλων και εξόρυξης στην RBC Capital Markets, είπε ότι τα στελέχη αποδεικνύονται απρόθυμα να επενδύσουν σε ορυχεία που θα χρειαστούν 10-15 χρόνια για να κατασκευαστούν και θα κοστίσουν δισεκατομμύρια δολάρια με χαμηλές τιμές και πολιτική αβεβαιότητα στις δικαιοδοσίες εξόρυξης. «Όταν προσθέτετε περισσότερη πολυπλοκότητα από τα μεγαλύτερα χρονοδιαγράμματα αδειοδότησης, τον υψηλότερο πληθωρισμό και γενικά τη μείωση των ποιοτήτων μεταλλεύματος, αυτό ίσως εξηγεί γιατί βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου είναι πιθανό να μην υπάρχει αρκετός χαλκός για να επιτευχθούν οι στόχοι απαλλαγής από άνθρακα στα επόμενα λίγα δεκαετίες», είπε χαρακτηριστικά.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από FT

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News