ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέα προσφυγή στον Άρειο Πάγο για το θέμα των πλειστηριασμών από servicers

Νέα προσφυγή στον Άρειο Πάγο για το θέμα των πλειστηριασμών από servicers

Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου οδηγείται το θέμα του κατά πόσο οι εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων μπορούν να λειτουργήσουν ως εντολοδόχοι των funds στο πλαίσιο του νόμου του 2015 για τις τιτλοποιήσεις και να προχωρούν σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του MR, η υπόθεση οδηγείται στην Ολομέλεια μετά από παρέμβαση προς την Τριμελή Επιτροπή του Αρείου Πάγου, Εταιρείας επί αίτησης πτώχευσης που έχει υποβληθεί από εταιρεία διαχείρισης. Η Τριμελής Επιτροπή του Ανώτατου Δικαστηρίου είναι και η μόνη αρμόδια να παραπέμψει το θέμα στην Ολομέλεια και αυτό επικαλείται η Εταιρεία, η πτώχευση της οποίας συζητήθηκε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο του Πειραιά την περασμένη εβδομάδα.

Μετά την εξέλιξη αυτή αναβλήθηκε για τις 13 Ιανουαρίου του 2023 από το Πολυμελές Πρωτοδικείο του Πειραιά η εκδίκαση της αίτησης που είχε υποβάλλει η  εταιρεία διαχείρισης για την πτώχευση της Εταιρείας με το σκεπτικό ότι, θα πρέπει να αναμένεται η κρίση της Τριμελούς Επιτροπής του Αρείου Πάγου, για την παραπομπή ή μη, της υποθέσεως στην πλήρη Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις νομικών κύκλων η υπόθεση, δηλαδή της παραπομπής ή όχι, αναμένεται να κριθεί έως τα τέλη του έτους, αλλά θα τελεσιδικήσει εντός του 2023. Σημειώνεται ότι υπέρ της παραπομπής στην Ολομέλεια έχει ταχθεί και το υπουργείο Οικονομικών.

Μετά και την απόφαση του Πρωτοδικείου και με δεδομένο ότι η προσφυγή στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου θα απαιτήσει αρκετούς μήνες έως ότου ληφθεί απόφαση, τίθεται εν αμφιβόλω το δικαίωμα των εταιρειών διαχείρισης (servicers) να εκτελούν πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως είναι οι πλειστηριασμοί ακινήτων.

Οι τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή»

Η εξέλιξη αυτή, όπως εκτιμούν εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης, θα αποτελέσει ισχυρό πλήγμα για τις τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή», που εξαρτούν σε σημαντικό βαθμό τα προσδοκώμενα έσοδα από τις ρευστοποιήσεις ακινήτων, έτσι ώστε να πληρώνονται τα έξοδα της τιτλοποίησης και οι ομολογιούχοι τόσο του mezzanine τίτλου όσο του senior ομολόγου, για το οποίο έχει εγγυηθεί το ελληνικό Δημόσιο.

Σύμφωνα με την άποψη που διατυπώνεται από την πλευρά των εταιρειών διαχείρισης, η εξέλιξη τινάζει στον αέρα και τη δευτερογενή αγορά των κόκκινων δανείων, δηλαδή τις πωλήσεις δανείων από funds σε άλλα funds προκειμένου να ενισχυθούν εμπροσθοβαρώς τα έσοδα των τιτλοποιήσεων, ενώ μπορεί να λειτουργήσει και ως θρυαλλίδα στην έρευνα που διεξάγει η Eurostat για το κατά πόσο οι τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή» θα συμπεριληφθούν στο δημόσιο χρέος, η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη.

Όσο συντηρείται η αβεβαιότητα, είναι εξαιρετικά πιθανό το κύμα αμφισβήτησης να διογκωθεί ακόμη και με αγωγές για πλειστηριασμούς που έχουν ήδη γίνει κατά το παρελθόν. Μια τέτοια εξέλιξη, όπως εξηγούν στελέχη από τον χώρο των servicers, δεν θα ανακόψει απλώς τα αναγκαστικά μέτρα και τους πλειστηριασμούς, αλλά θα πλήξει και τις ίδιες τις ρυθμίσεις, αφού θα επηρεάσει την κουλτούρα πληρωμών, η οποία έπειτα από πολύ κόπο είχε αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό στη χώρα μας.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η αβεβαιότητα που δημιουργείται για τους πλειστηριασμούς ανοίγει τον ασκό του Αιόλου όχι μόνο για τους διαχειριστές κόκκινων δανείων, αλλά και για τις τράπεζες, οι οποίες μεν έχουν πουλήσει τα κόκκινα δάνεια μεταβιβάζοντάς τα με βάση το σχέδιο «Ηρακλής» σε funds, αλλά έχουν στα βιβλία τους τα ομόλογα υψηλής εξασφάλισης (senior notes) που εκδόθηκαν στο πλαίσιο των τιτλοποιήσεων με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Με δεδομένο ότι τα επιχειρηματικά σχέδια των τιτλοποιήσεων παρακολουθούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν επιτυγχάνονται οι στόχοι των εισπράξεων, η προοπτική να χάσουν το rating που διαθέτουν από τους ανεξάρτητους οίκους πιστοληπτικής αξιολόγησης λόγω των κακών επιδόσεών τους στις ανακτήσεις, που σε ποσοστό από 20% έως και 40% βασίζονται σε πλειστηριασμούς –ανάλογα με τη συγκεκριμένη τιτλοποίηση–, δεν μπορεί να αποκλειστεί.

Ο κίνδυνος αυτός, όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, δεν θα αφήσει στο απυρόβλητο και τους senior τίτλους που έχουν στα βιβλία τους οι τράπεζες, τη στιγμή μάλιστα που είναι ανοιχτή η συζήτηση με τη Eurostat για το κατά πόσον οι εγγυήσεις ύψους 18,7 δισ. ευρώ που παρείχε το Δημόσιο σε σύνολο τιτλοποιήσεων 47,9 δισ. ευρώ, θα πρέπει να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος.

Το θέμα με την αρμοδιότητα των servicers να πραγματοποιούν πλειστηριασμούς έχει δημιουργηθεί έπειτα από πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, που απαγορεύει τους πλειστηριασμούς ακινήτων από εταιρείες που λειτουργούν ως εντολοδόχοι των funds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια στο πλαίσιο του μηχανισμού κρατικών εγγυήσεων «Ηρακλής». Το Ανώτατο Δικαστήριο καλείται να αποσαφηνίσει  την σύγχυσηπου έχει δημιουργηθεί λόγω των δύο αντιφατικών αποφάσεων και συγκεκριμένα τις υπ’ αρ. 822/2022 και 1102/2022, με την πρώτη (822/2022) να απαγορεύει το σχετικό δικαίωμα για τις εταιρείες διαχείρισης, σε αντίθεση με την 1102/2022, που νομιμοποιεί το δικαίωμά τους να προχωρούν σε πλειστηριασμούς ακινήτων.

Η σύγχυση έχει προκληθεί λόγω των δύο διαφορετικών νόμων για τις τιτλοποιήσεις, και συγκεκριμένα τον νόμο 3156 του 2003 και τον νόμο 4904 του 2015, βάσει των οποίων έχουν υλοποιηθεί οι τιτλοποιήσεις. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Δάνεια: Φρένο σε πλειστηριασμούς, φόβοι για νέα χρέη

Νέα εμπλοκή με τις τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή» – Στον αέρα οι πλειστηριασμοί

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News