Business & Finance Πέμπτη 3/12/2020, 13:53

To Skroutz ως case study: Ηλεκτρονικό εμπόριο σε καιρούς Covid-19

To Skroutz ως case study: Ηλεκτρονικό εμπόριο σε καιρούς Covid-19

Η ακαθάριστη αξία των εμπορευμάτων που πωλούνται μέσω του Skroutz.gr στην πανδημία εκτοξεύτηκε κοντά στο 1 δισ. ευρώ, καθώς η τεράστια στροφή των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανεβάζει τους ρυθμούς ανάπτυξης της εταιρείας στο 70-80% και την οδηγεί να διπλασιάσει, σχεδόν, το προσωπικό της.

Με 6.000 καταστήματα και 10 εκατομμύρια προϊόντα στην πλατφόρμα του, το Skroutz.gr είναι σήμερα το τέταρτο σε επισκεψιμότητα site στην Ελλάδα (μετά το Google, το Facebook και το YouTube), αλλά και η εταιρεία που διαμόρφωσε το πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα.

Ποιο είναι το μυστικό πίσω από αυτή την επιτυχία; «Ποτέ δεν σκέφτηκα ότι είμαι επιχειρηματίας. Δεν με απασχόλησε καθόλου αυτό. Σκεφτόμουν μόνο ότι αυτό που κάνω, μου αρέσει», εξηγεί ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Skroutz, Γιώργος Χατζηγεωργίου, μιλώντας στη σειρά podcast Outliers της Endeavor Greece, με media partner το moneyreview.gr. 

«Ποτέ δεν σκέφτηκα ότι είμαι επιχειρηματίας. Σκεφτόμουν μόνο ότι αυτό που κάνω, μου αρέσει». Γιώργος Χατζηγεωργίου. 

Η ιδέα για το Skroutz γεννήθηκε το 2005, όταν ένας φίλος του προσπαθούσε να συγκρίνει τιμές για να αγοράσει έναν υπολογιστή, αποκαλύπτει ο κ. Χατζηγεωργίου. «Πρέπει να υπάρχει καλύτερος τρόπος», σκέφτηκε, και κάπως έτσι άρχισε να δουλεύει πάνω σε ένα site σύγκρισης τιμών, παράλληλα με την πρωινή δουλειά του. Χωρίς να κάνει έρευνα αγοράς, χωρίς να τσεκάρει τον ανταγωνισμό, αφού όπως ομολογεί ο ίδιος, σκοπός του εκείνη τη στιγμή ήταν «να παίξω, όχι να φτιάξω εταιρεία».

Την εποχή εκείνη, το ίντερνετ ήταν μια σχετικά νέα τεχνολογία και στην Ελλάδα δεν υπήρχαν πολλοί μηχανικοί. «Η κρίση μας τρόμαξε, αλλά έδειξε ότι εάν κάνεις καλή δουλειά μπορείς να επιβιώσεις», θυμάται ο  κ. Χατζηγεωργίου.

Η δυναμική ανάπτυξη της Skroutz, η οποία «τρέχει» με ρυθμούς υψηλότερους της αγοράς, προσέλκυσε το ενδιαφέρον της CVC Capital Partners και έφερε στις αρχές του 2020 ένα mega-deal με μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων (private equity) στον κόσμο.

Πραγματικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει ο κ. Χατζηγεωργίου, η Skroutz εμφάνιζε αύξηση 25-30% στον τζίρο που παράγει για τους εμπόρους της (πρόκειται για την ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων, Gross Merchandise Value – GMV) πριν από την πανδημία, με το δείκτη να κινείται τώρα με ρυθμούς που πλησιάζουν το 50%. Η συνολική ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων διαμορφώνεται στα 900 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος εμφανίζει αύξηση 70-80% αυτή τη στιγμή και προβλέπεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται με ρυθμούς άνω του 50% τα επόμενα 1-2 χρόνια.

Η πανδημία αποτέλεσε ένα «ξύπνημα» και «μία κλοτσιά για να πάμε πιο μπροστά», εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου. Το έξυπνο καλάθι του Skroutz διευρύνθηκε από τις 280 στις 1.800 κατηγορίες προϊόντων, ενώ στην πλατφόρμα προστέθηκαν και νέοι έμποροι, που δεν διαθέτουν δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς σε αυτό τον καιρό των κλειστών μαγαζιών, οι επιχειρήσεις έψαχναν μία διέξοδο. Η πανδημία φέρνει σημαντικές αλλαγές στο καταναλωτικό κοινό και μία πολύ μεγάλη στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Είναι ενδεικτικό ότι το έξυπνο καλάθι εκτοξεύτηκε από τις 200-300 παραγγελίες την ημέρα στις 4.000. Όμως, ο CEO της Skroutz εκτιμά ότι η ελληνική αγορά έχει ακόμα σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, καθώς η διείσδυση του e-commerce διαμορφώνεται σήμερα στην Ελλάδα στο 7%, την ώρα που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη αγγίζει το 14%.

Με το ξέσπασμα της πανδημίας, το έξυπνο καλάθι της Skroutz εκτοξεύτηκε από τις 200-300 παραγγελίες την ημέρα στις 4.000. 

Οι προκλήσεις της αγοράς αυτής στην Ελλάδα εντοπίζονται κυρίως στον τομέα των πληρωμών (με την ακύρωση μίας παραγγελίας να κάνει 4 ή 5 ημέρες να φανεί στο λογαριασμό του καταναλωτή, αλλά και με την αντικαταβολή να είναι ιδιαίτερα προβληματική για τους εμπόρους), καθώς και στο last mile των παραδόσεων. Και αυτοί είναι και οι τομείς στους οποίους η Skroutz αναζητά εξαγορές, με τον κ. Χατζηγεωργίου να προαναγγέλλει την ανακοίνωση 1-2 συμμετοχών για το επόμενο εξάμηνο. Άλλωστε, στόχος της εταιρείας είναι να ελέγχει ολόκληρο το «user journey» και να μπορεί να εγγυηθεί μία πολύ καλή εμπειρία σε όλα τα στάδια της παραγγελίας. «Να μπορείς να βρεις το ο,τιδήποτε στο Skroutz και σε ανταγωνιστικές τιμές και να το αγοράζεις με μία εμπειρία που απλώς να μην τη σκέφτεσαι καθόλου», όπως εξηγεί ο κ. Χατζηγεωργίου.

Άλλωστε, ο ίδιος διαβλέπει μεγάλες ευκαιρίες για τις start ups και για την ελληνική οικονομία, ενώ προβλέπει και την αντιστροφή του brain drain, καθώς όπως λέει, βλέπει ταλέντα από την Ελλάδα που έφυγαν στο εξωτερικό και έχουν γαλουχηθεί με αυτές τις παραστάσεις, να θέλουν πλέον να επιστρέψουν στη χώρα.

Όσο για την επόμενη ημέρα μετά την πανδημία; Δεν πρόκειται να επιστρέψουμε εκεί που ήμασταν, ξεκαθαρίζει ο CEO της Skroutz. Σήμερα, το 98% των εργαζομένων της εταιρείας δουλεύει εξ αποστάσεως, αλλά στο μέλλον, θα προκριθεί ένα υβριδικό μοντέλο, όπου όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να συνεχίσουν την εργασία από το σπίτι.

Μάθετε περσσότερα για το podcast της Endeavor Greece στο outliers.gr.  

moneyreview.gr   

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News