BUSINESS & FINANCE

Καύσιμα: Μείωση φορολογικών εσόδων παρά το ράλι των τιμών

Καύσιμα: Μείωση φορολογικών εσόδων παρά το ράλι των τιμών

Οι οδηγοί… παραμιλούν από την εκτόξευση των τιμών στα καύσιμα καθώς η μέση πανελλαδική τιμή έχει εκτοξευτεί στα 2,26 ευρώ το λίτρο αλλά το Δημόσιο –το οποίο κατηγορείται ότι «θησαυρίζει» από την υπερφορολόγηση των καυσίμων- έχει αρχίσει ήδη από τον Απρίλιο να «μπαίνει μέσα».

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι τα αναλυτικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού που θα δημοσιευτούν μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα αποτυπώσουν σημαντική υστέρηση των εσόδων από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων συγκριτικά με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού ενώ ακόμη και αν συνυπολογιστεί η «υπεραπόδοση» από τον ΦΠΑ, το ταμείο βγαίνει και πάλι μείον. Ο λόγος; Τα  στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού αρχίζουν να αποτυπώνουν έντονα αυτό που υποστηρίζουν εδώ και αρκετές εβδομάδες οι έμποροι καυσίμων: η μείωση της κατανάλωσης εξαιτίας των υψηλών τιμών είναι ήδη εδώ.

Σε ένα λίτρο αμόλυβδης, όταν η τιμή λιανικής φτάνει στα 2,2 ευρώ το λίτρο, το δημόσιο βάζει στο ταμείο του τα 1,124 ευρώ. Από αυτά, τα 0,7 ευρώ είναι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και τα υπόλοιπα 0,424 ευρώ ο ΦΠΑ. Ο ΦΠΑ επιβάλλεται και επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης, για κάθε λίτρο μείωσης της κατανάλωσης, η ζημιά φτάνει στα 1,1245 ευρώ. Οι δύο βασικοί φόροι που επιβάλλονται στα καύσιμα έχουν την εξής διαφορά: η δημοσιονομική απόδοση του ειδικού φόρου κατανάλωσης εξαρτάται αποκλειστικά από τον όγκο πωλήσεων. Αντίθετα, ο ΦΠΑ εξαρτάται και από τον όγκο πωλήσεων και από την εξέλιξη της τιμής. Το πόσο ευαίσθητα είναι λοιπόν τα φορολογικά έσοδα από την μεταβολή και του όγκου και της τιμής, προκύπτει από το ακόλουθο παράδειγμα:

Μάιος 2021: Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 1,612 ευρώ το λίτρο και το δημόσιο εισπράττει από αυτά τα 1,01 ευρώ. Δηλαδή, οι φόροι φτάνουν να αντιστοιχούν στο 63,5% της τιμής. Σε πωλήσεις ενός δισεκατομμυρίου λίτρων, τα έσοδα εκτιμώνται σε περίπου 1 δισ. ευρώ.

Μάιος 2022: Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης έχει ήδη εκτοξευτεί στα 2,2 ευρώ το λίτρο κάτι που σημαίνει ότι έχει ανατιμηθεί κατά περίπου 36% σε σχέση με πέρυσι. Ο φόρος ανά λίτρο έχει διαμορφωθεί στα 1,124 ευρώ. Δηλαδή, είναι αυξημένος κατά 11% σε σχέση με πέρυσι (λιγότερο σε σχέση με την τιμή λιανικής) γι’ αυτό και η αναλογία του ως προς την τελική τιμή έχει υποχωρήσει από το 63,5% της τιμής στο 52,18%. Αν λόγω της υψηλότερης τιμής οι πωλήσεις αντί για το ένα δισεκατομμύριο λίτρα υποχωρήσουν στα 900 εκατομμύρια (δηλαδή κατά 10%), τότε το δημόσιο εισπράττει τα ίδια λεφτά με πέρυσι. Αν η μείωση της κατανάλωσης είναι μεγαλύτερη του 10%, τότε το δημόσιο αρχίζει να «μπαίνει μέσα».

Τουλάχιστον για τους πρώτους μήνες του 2022, η σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα δεν θα βγάζει γενναία μείωση κατανάλωσης καθώς πέρυσι είχαμε καραντίνα και οι πωλήσεις καυσίμων ήταν στα τάρταρα. Όμως, από το δεύτερο εξάμηνο και μετά, η μείωση θα αρχίσει να αποτυπώνεται ακόμη πιο έντονα εξαιτίας του ότι πέρυσι τον Μάιο, η αγορά άρχισε να «ανοίγει».

Διαβάστε επίσης: 

Καύσιμα: Πόσα πληρώνουμε σε φόρους – Ποια είναι τα σχέδια της κυβέρνησης

Αμόλυβδη: Γιατί επανήλθε στα ιστορικά υψηλά επίπεδα ενώ το πετρέλαιο έπεσε;

Γεωργιάδης: Νέα πρόστιμα και «ασταμάτητοι έλεγχοι» για αισχροκέρδεια στα καύσιμα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News