Business & Finance Παρασκευή 24/09/2021, 16:16
BUSINESS & FINANCE

Θα έρθουν στην ώρα τους τα Χριστούγεννα φέτος;

φωτ.: Shutterstock

Ο Klaus Müller-Blech αποκαλείται και «Βασιλιάς των Χριστουγέννων». Ο 62χρονος Γερμανός επιχειρηματίας εισάγει χριστουγεννιάτικα στολίδια μαζικής παραγωγής από την Ασία, τα οποία πουλάει σε ολόκληρη τη Δύση, μαζί με τις χειροποίητες γυάλινες μπάλες που κατασκευάζει εδώ και 13 γενιές η οικογένειά του. Όμως φέτος, ανησυχεί ότι τα Χριστούγεννα δεν θα έρθουν στην ώρα τους.

Ένα τεράστιο φορτίο με χριστουγεννιάτικα είδη, τα οποία στέλνει στο Γκέτινσμπεργκ της Πενσιλβάνια πάνω σε ένα containership 300 μέτρων έχει ήδη αργήσει τρεις μήνες να φτάσει, λόγω των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Ο Müller-Blech, που βοηθούσε στην οικογενειακή επιχείρηση από παιδί, αφού μέσα σε αυτή την επιχείρηση, κάθε μέρα είναι σαν τα Χριστούγεννα, πουλά 4.500 διαφορετικά χριστουγεννιάτικα είδη σε 2.500 πελάτες χονδρικής σε 28 διαφορετικές χώρες. Πέρυσι, πούλησε 15 εκατομμύρια μπάλες για δέντρα.

Όμως δεν είναι  ο μόνος που αντιμετωπίζει προβλήματα με τις φετινές παραγγελίες. Κατασκευαστές παιχνιδιών, βιβλιοπώλες, μεγάλα καταστήματα λιανεμπορίου και βιομηχανίες προειδοποιούν ότι κάποια προϊόντα δεν θα βρίσκονται στα ράφια εγκαίρως για τα Χριστούγεννα. Αλλά και εκείνα που θα προλάβουν, θα κοστίζουν ακριβότερα, αφού το αυξημένο  κόστος μεταφοράς και οι μεγάλες καθυστερήσεις ανεβάζουν τον λογαριασμό για τους πωλητές και τους αγοραστές.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν με το χτύπημα της πανδημίας, η οποία έκλεισε τα καταστήματα σε όλο τον κόσμο και  ακινητοποίησε τα πλοία. Όταν οι οικονομίες άνοιξαν και πάλι, τα κοντέινερ που απαιτούνται για τη μεταφορά των εμπορευμάτων βρίσκονταν σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη από εκείνα στα οποία χρειάζονταν.

Τα κρούσματα του κορωνοϊού έκτοτε, σήμαιναν κλειστά λιμάνια, λιγότεροι οδηγοί φορτηγών και μεγάλες καθυστερήσεις στις μεταφορές. Ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα.

Για την εταιρεία του Müller-Blech, Inge’s Christmas Decor GmbH, το κόστος της μίσθωσης ενός κοντέινερ 12 τ.μ. από την Ασία στην Ευρώπη έχει δεκαπλασιαστεί, στα 18.000 δολάρια και ο χρόνος της παράδοσής του έχει αυξηθεί κατά οκτώ εβδομάδες.

Το φορτίο του προς το Γκέτινσμπεργκ έπρεπε να είχε πιάσει λιμάνι στη Βαλτιμόρη τον Ιούνιο. Όμως ξεκίνησε από τη Γερμανία στα τέλη Αυγούστου και έφτασε την Τρίτη. Τώρα, βρίσκεται σε ένα φορτηγό.

Κανονικά, τα χριστουγεννιάτικα στολίδια κάνουν την εμφάνισή τους στα ράφια των καταστημάτων έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου. Όμως οι πελάτες του Müller-Blech έχουν παραλάβει μόνο τις μισές από τις παραγγελίες τους για φέτος. Και εκείνος δεν πιστεύει πια ότι η εταιρεία του θα βγάλει κέρδος φέτος.

Αυτή τη στιγμή, 600 μεγάλα containerships περιμένουν για να δέσουν έξω από τα λιμάνια της Ασίας, της Ευρώπης και της Β. Αμερικής. Για αυτό και κάποιες εταιρείες επιλέγουν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους με αεροπλάνο αντί για πλοίο, με αποτέλεσμα τα ναύλα στις αερομεταφορές να είναι αυτό τον μήνα υπερδιπλάσια σε σχέση με το 2019.  Και η έλλειψη οδηγών φορτηγών στη Δύση επιτείνει τα προβλήματα.

Δεν υπάρχει ούτε ένα κομμάτι του συστήματος μεταφορών που να μην είναι προβληματικό.

Λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στα λιμάνια, ο Müller-Blech αποφάσισε πρόσφατα να στείλει έξι από τα κοντέινερ του με τρένο από τη Ν. Κίνα στη Γερμανία. Το ταξίδι αυτό είναι 500 ευρώ ακριβότερο για κάθε κοντέινερ, όμως είναι μία εβδομάδα συντομότερο. Ωστόσο, στα τέλη του καλοκαιριού, οι εργαζόμενοι στους γερμανικού σιδηρόδρομους κατέβηκαν σε απεργία, με αποτέλεσμα τα κοντέινερ να μείνουν στάσιμα σε έναν σταθμό της Κίνας για δύο εβδομάδες.

Ακόμα και όταν έφτασαν στη Γερμανία, όμως, τα προβλήματα δεν είχαν τελειώσει. Μία αποστολή φορτίου στις αποθήκες της εταιρείας στην Ιταλία, που κανονικά χρειάζεται 4 ημέρες, πλέον απαιτεί 10. Πρόσφατα, ο επιχειρηματίας είχε καλά και κακά νέα από την εταιρεία μεταφορών του: Είχε καταφέρει να βρει φορτηγά, όμως έπρεπε ο ίδιος να βρει τους οδηγούς.

Στις ΗΠΑ, οι λιανέμποροι προειδοποιούν ήδη για τις ελλείψεις που θα υπάρξουν φέτος στα τεχνητά χριστουγεννιάτικα δέντρα. Ήδη, έχουν ανεβάσει τις τιμές τους κατά 20-25% για να καλύψουν την αύξηση του μεταφορικού κόστους.  

Και όταν οι καταναλωτές βγουν στα μαγαζιά για τα χριστουγεννιάτικα δώρα τους, θα βρουν όλα αυτά τα προβλήματα μπροστά τους. Η Adidas έχει προειδοποιήσει για ελλείψεις στα προϊόντα της τα Χριστούγεννα. Και οι εκδοτικοί οίκοι, που τυπικά κάνουν το 40% των πωλήσεων της χρονιάς κατά το τέταρτο τρίμηνο, λένε ότι τα bestsellers τους θα είναι κλεισμένα σε αποθήκες,  αντί για τα ράφια των βιβλιοπωλείων.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News