Business & Finance Δευτέρα 23/08/2021, 17:08
BUSINESS & FINANCE

Γιατί κινδυνεύουμε να κάνουμε Χριστούγεννα με άδεια ράφια

«Όποιο προϊόν και εάν σκεφτείτε, φαίνεται πώς υπάρχει έλλειψη για αυτό σε κάποιο σημείο»

φωτ.: AP

Μπορεί να έχουν περάσει 18 μήνες από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία, όμως η κατάσταση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα επιδεινώνεται. Το τεράστιο δίκτυο των λιμανιών, των πλοίων και των εταιρειών οδικών μεταφορών που διακινεί κοντέινερ γεμάτα με προϊόντα σε όλο τον κόσμο έχει διαταραχθεί σημαντικά και το κόστος μεταφοράς εκτινάσσεται. Οι εταιρείες λιανεμπορίου ανησυχούν σοβαρά, ειδικά καθώς πλησιάζει η κρίσιμη περίοδος των εορτών, με τον κίνδυνο τα καταστήματα να κάνουν Χριστούγεννα με άδεια ράφια, να είναι ορατός. 

Λιγότερες επιλογές και ακριβότερες τιμές είναι η πραγματικότητα που περιμένει τους καταναλωτές φέτος στις γιορτές, καθώς εταιρείες καταναλωτικών ειδών όπως οι Adidas, Crocs και  Hasbro προειδοποιούν ήδη για την αδυναμία τους να φέρουν προϊόντα στα χέρια των καταναλωτών, για να καλύψουν τη ζήτηση. 

«Οι πιέσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν έχουν μετριαστεί και δεν περιμένουμε να μετριαστούν σύντομα», λέει στο CNN ο Bob Biesterfeld, CEO της C.H. Robinson, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics παγκοσμίως.

Τα μεγαλύτερα εμπόδια εντοπίζονται στην Κίνα, όπου ένα terminal στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan, νότια της Σαγκάης, παραμένει κλειστό από τις 11 Αυγούστου, όταν ένας λιμενεργάτης εντοπίστηκε θετικός στον κορωνοϊό. Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως οι Maersk, Hapag-Lloyd και CMA CGM έχουν προσαρμόσει τα προγράμματά τους, για να αποφύγουν το συγκεκριμένο λιμάνι, προειδοποιώντας τους πελάτες τους για καθυστερήσεις. 

Το μερικό κλείσιμο του τρίτου σε κίνηση λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο επηρεάζει και άλλα λιμάνια στην Κίνα. Και επιδεινώνει τις συνθήκες στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ήδη επηρεάζεται από τα πρόσφατα προβλήματα στο λιμάνι Yantian του Χονγκ Κονγκ, τις σοβαρές ελλείψεις κοντέινερ, το κλείσιμο των εργοστασίων στο Βιετνάμ λόγω κρουσμάτων αλλά και τις παρενέργειες που παραμένουν από το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ, τον Μάρτιο. 

«Αυτή τη στιγμή περιμένουμε ότι η κατάσταση στην αγορά θα ομαλοποιηθεί μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2022 το νωρίτερο», εκτίμησε πρόσφατα ο CEO της Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen. 

Τους τελευταίους μήνες, το κόστος της μεταφοράς προϊόντων από την Κίνα στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη έχει αυξηθεί. Ο δείκτης της Drewry Shipping που μετρά το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδιών σε οκτώ βασικά δρομολόγια μεταξύ Ανατολής και Δύσης, άγγιξε τα 9.613 δολάρια την τελευταία εβδομάδα, ήταν δηλαδή 360% ακριβότερο σε σχέση με πριν από έναν χρόνο. 

Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στο δρομολόγιο Σαγκάη-Ρότερνταμ, όπου το σχετικό κόστος  έχει αυξηθεί κατά 659%, στα 13,698 δολάρια. 

«Το κλείσιμο του λιμανιού Ningbo γίνεται σε μία ιδιαίτερα ευαίσθητη στιγμή, καθώς μπορεί να καθυστερήσει τις εξαγωγές για το ‘peak’ της σεζόν σε ΗΠΑ και Ευρώπη, δηλαδή για τις παραδόσεις που φτάνουν από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο», ανέφερε η S&P σε πρόσφατη έκθεσή της. 

«Οι πιθανότητες το πλοίο σας να φτάσει στην ώρα του είναι 40%, όταν πέρυσι αυτή την εποχή ήταν 80%», εξήγησε ο Biesterfeld της C.H. Robinson. 

«Όποιο προϊόν και εάν σκεφτείτε, φαίνεται πώς υπάρχει έλλειψη για αυτό σε κάποιο σημείο. Οι λιανέμποροι πασχίζουν να αποκαταστήσουν τα αποθέματά τους όσο γρήγορα πουλάνε, και πολύ περισσότερο να προετοιμαστούν για την περίοδο των εορτών», τόνισε. 

Οι εταιρείες αναγκάζονται να πάρουν δραστικά μέτρα, όπως να αλλάξουν τον τόπο παραγωγής των προϊόντων τους και να τα μεταφέρουν αεροπορικώς αντί από τη θάλασσα. Η Steve Madden έχει μεταφέρει την παραγωγή των παπουτσιών της από την Κίνα στο Μεξικό και τη Βραζιλία, ώστε να μειώσει τον χρόνο μεταφοράς στην αμερικανική αγορά. Όμως, ομολογεί ότι χάνει πωλήσεις γιατί απλά δεν έχει αρκετό εμπόρευμα. 

Ο CEO της Adidas, Kasper Rorsted, είπε ότι η εταιρεία δεν θα μπορέσει να καλύψει την υψηλή ζήτηση για τα προϊόντα της το δεύτερο εξάμηνο του έτους. 

Και η εταιρεία παιχνιδιών  Hasbro αύξησε τον αριθμό των πλοίων και των λιμανιών που χρησιμοποιεί, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών των προϊόντων της.  

«Όπως έχουμε προβλέψει εδώ και μήνες, οι καταναλωτές θα δουν κάποια άδεια ράφια στις γιορτές. Και εάν αγοράζετε τα περισσότερα από τα δώρα σας online, κάντε το νωρίς. Ο χρόνος των παραδόσεων ίσως να είναι από τέσσερις έως έξι εβδομάδες»,  λέει  ο Biesterfeld. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNN 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News