Business & Finance Τετάρτη 2/06/2021, 11:27
BUSINESS & FINANCE

Μεξικό-Zara: Το πράσινο φόρεμα που προκάλεσε διπλωματικό επεισόδιο

Μεξικό-Zara: Το πράσινο φόρεμα που προκάλεσε διπλωματικό επεισόδιο

Ένα έθνικ φόρεμα βάζει σε μπελάδες τον κολοσσό του fast fashion Zara. Το Μεξικό κατηγορεί την εταιρεία για πολιτιστική οικειοποίηση, αφού ισχυρίζεται ότι οι σχεδιαστές του αντέγραψαν μοτίβα που χρησιμοποιούν οι ιθαγενείς πληθυσμοί της χώρας, χωρίς να αποδώσουν οποιοδήποτε όφελος στις κοινότητες αυτές. 

Το υπουργείο Πολιτισμού του Μεξικού απέστειλε σχετικές επιστολές όχι μόνο στη Zara, αλλά και στα brands Anthropologie και Patowl. Η υπουργός Πολιτισμού Αλεξάντρα Φραούστο ζητά από τις τρεις εταιρείες μία «δημόσια εξήγηση σχετικά με τη βάση πάνω στην οποία ιδιωτικοποίησαν συλλογική περιουσία».  

Μεξικό-Zara: Το πράσινο φόρεμα που προκάλεσε διπλωματικό επεισόδιο-1

Όπως αναφέρει το υπουργείο, οι εταιρείες εμπνεύστηκαν από τα σχέδια που έχουν δημιουργηθεί στην πολιτεία Οαξάκα του Μεξικού και άρα θα πρέπει οι κοινότητες αυτές να ανταμειφθούν. 

Μεξικό-Zara: Το πράσινο φόρεμα που προκάλεσε διπλωματικό επεισόδιο-2

Στην περίπτωση της Zara, το μήλο της έριδος είναι ένα μίντι φόρεμα στο χρώμα της μέντας, με πράσινα κεντήματα. Σύμφωνα με τους Μεξικανούς, πρόκειται για χαρακτηριστικά μοτίβα που χρησιμοποιούνται από τους Μιξτέκους και αποτελούν αρχαία σύμβολα που σχετίζονται με το περιβάλλον, την ιστορία και την κοσμοθεωρία της κοινότητας αυτής. 

Μεξικό-Zara: Το πράσινο φόρεμα που προκάλεσε διπλωματικό επεισόδιο-3

«Το εν λόγω σχέδιο σε καμία περίπτωση δεν είναι σκόπιμα δανεισμένο από αυτούς ή επηρεασμένο από την τέχνη των Μιξτέκων του Μεξικού», ανέφερε η μητρική της Zara, Inditex, σε δήλωσή της προς το Reuters. 

Το ζήτημα της πολιτιστικής οικειοποίησης απασχολεί όλο και συχνότερα την παγκόσμια βιομηχανία της μόδας τα τελευταία χρόνια. Είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο στο Μεξικό, όπου εδώ και δεκαετίες, δυτικά brands αντιγράφουν τα σχέδια των ντόπιων και τα πουλάνε ως «boho chic» σε υψηλές τιμές, χωρίς οι τοπικές κοινότητες να έχουν το παραμικρό όφελος. 

Διεθνή brands, όπως τα Zimmermann και Isabel Marant, αναγκάστηκαν να ζητήσουν δημόσια συγγνώμη τα τελευταία χρόνια, για σχέδιά τους που είχαν αντλήσει έμπνευση από μοτίβα των ιθαγενών του Μεξικού. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Guardian 

Θέλετε να μαθαίνετε όλα τα τελευταία νέα για την οικονομία, τις επιχειρήσεις και τον κόσμο; Εγγραφείτε στο newsletter του moneyreview

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News