ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Τι σηματοδοτούν οι ανακατατάξεις στις κατασκευές

Οι κινήσεις των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Άβαξ, όμιλου Μυτιληναίος και Intrakat

Φωτ. Intime

Την πρώτη φάση ευρύτερων μεταβολών στον κλάδο των κατασκευών αντιπροσωπεύει η συνεχώς εντεινόμενη κινητικότητα των τελευταίων μηνών που εμφανίζουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι. Σε δεύτερη φάση, ενδεχομένως σε ορίζοντα διετίας, όπως υποστηρίζουν στο Moneyreview.gr, παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς, εκτιμάται ότι θα λάβουν χώρα εξαγορές και συγχωνεύσεις «απαραίτητες για την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής που αναμένεται να έχουν αναλάβει οι παίκτες της αγοράς νωρίτερα».

Η ωρίμανση μεγάλων έργων, ύστερα από περίπου μία τετραετία στασιμότητας, δηλαδή κατά το διάστημα 2015-2019, σε συνδυασμό με τα projects, ύψους 13 δισ. ευρώ που προωθεί το υπουργείο Υποδομών, και θα χρηματοδοτηθούν και με πόρους του Ταμείου Aνάκαμψης, τροφοδοτούν τις μεταβολές σε επίπεδο -επί του παρόντος- μετοχικών ισορροπιών σε ορισμένες από τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.

Προοπτικές

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το προσεχές διάστημα στην Ελλάδα πόροι της τάξεως των 7,4 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε σιδηροδρομικά έργα, ενώ 4,3 δισ. ευρώ θα δαπανηθούν για έργα αυτοκινητοδρόμων που πρόκειται να δημοπρατηθούν. Επίσης, έργα υποδομών της τάξεως των 5 δισ. ευρώ πρόκειται να χρηματοδοτηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που έχει προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ, να είναι ένα από αυτά.    

Το πλάνο έργων συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ είναι «το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι» ανέφερε πριν από μερικές εβδομάδες ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

Οι κινήσεις των παικτών

Ενόψει της “πίτας” των νέων έργων, οι βασικοί παίκτες της κατασκευαστικής αγοράς ισχυροποιούν τη θέση τους και συνεπώς:

-στην Ελλάκτωρ, της οποίας το 2014 η κεφαλαιοποίηση διαμορφωνόταν σε 603,3 εκατ. ευρώ και σήμερα περιορίζεται σε 342,6 εκατ. ευρώ, οι αδελφοί Καλλιτσάντση, μέσω της πρωτοβουλίας Change4Ellaktor επιδίωξαν το 2018 να αλλάξουν τα πάντα. Ωστόσο, το εγχείρημα εάν δεν παρέμεινε ανολοκλήρωτο, τουλάχιστον δεν κατάφερε να πείσει οδηγώντας, κατά το πρώτο proxy fight του ελληνικού χρηματιστηρίου, στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου, στην επικράτηση της Reggeborgh. Το ολλανδικό fund, που «έχτιζε» τη θέση του στην εταιρεία τα τελευταία χρόνια, έκανε αισθητή την παρουσία του τον Σεπτέμβριο του 2020, οπότε έγινε γνωστό ότι απέκτησε δικαίωμα προαίρεσης αγοράς (Call Option) του 12,5457% που ελέγχει ο Λεωνίδας Μπόμπολας. Έχει πλέον, τον πρώτο λόγο στην Ελλάκτωρ όπου το επόμενο μεγάλο ορόσημο αφορά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου έως 120 εκατ. ευρώ.

Εάν η ΑΜΚ καλυφθεί πλήρως, με κεφάλαια 20,5 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν νέες επενδύσεις στην ενέργεια. Η μερίδα του λέοντος αυτών, ποσό 100 εκατ. ευρώ θα οδηγηθεί στην κάλυψη υποχρεώσεων της Άκτωρ εντός (55 εκατ. ευρώ) κι εκτός Ελλάδας (45 εκατ.), με την εισηγμένη να εμφανίζει ανεκτέλεστο 1,6 δισ. ευρώ και να διαθέτει προς υπογραφή συμβάσεις 203 εκατ. ευρώ. Ευρύτερος στόχος είναι να αμβλυνθούν οι ζημίες, οι οποίες σε επίπεδο ομίλου το εννεάμηνο του 2020, διαμορφώθηκαν σε 39,8 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 43,2 εκατ. ευρώ από Ebitda 99,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Κατά την εν λόγω περίοδο οι πωλήσεις του ομίλου Ελλάκτωρ ανήλθαν σε 667,1 εκατ. ευρώ από περίπου 1 δισ. το εννεάμηνο του 2019.

-στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της οποίας η κεφαλαιοποίηση έχει εκτοξευθεί από 312,8 εκατ. ευρώ το 2014, σε 985,6 εκατ. ευρώ σήμερα, η Reggeborgh αναμένεται να ολοκληρώσει προσεχώς την πώληση του ποσοστού της 28,1%. Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2018 το ολλανδικό fund αγόρασε, μέσω εξωχρηματιστηριακής συναλλαγής, περίπου το 8% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τον μέτοχο Νίκο Κάμπα. Τον Μάρτιο του 2019 συμφώνησε να αποκτήσει το μισό του ποσοστού 17,3% που κατείχε, μέχρι τότε, η York Capital Management και ολοκλήρωσε την αγορά του άλλου μισού τον Μάρτιο του 2020. Έχοντας αποφασίσει να περιορίσει την συμμετοχή της μόνο σε μία ελληνική κατασκευαστική, την Ελλάκτωρ η Reggeborgh αποφάσισε να πουλήσει το ποσοστό της (28,181%) στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Από αυτό το 7,5985% καταλήγει  στην Latsco Hellenic Holdings της Μαριάννας Λάτση και το υπόλοιπο 20,5% θα μεταβιβαστεί στον Γιώργο Περιστέρη, ο οποίος θα ενισχύσει το ποσοστό του, από 16% σήμερα, σε άνω του 30% και κάτω του 33%. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα διαθέσει τμήμα του 20,5% σε επενδυτές που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης.

Το “growth story” της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στηρίζεται στο ανεκτέλεστο της τάξεως των 2 δισ. ευρώ στο οποίο προστέθηκε μετά την πρόσφατη έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65  που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, αντιπροσωπεύοντας κατασκευαστικό αντικείμενο 442 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη κατασκευάζει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, ενώ κοινοπρακτικά με την Mohegan Gaming Advisors θα υλοποιήσει το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει διαφοροποιήσει τα τελευταία χρόνια το χαρτοφυλάκιό της, ενσωματώνοντας αριθμό παραχωρήσεων αλλά και επενδύσεων στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που εξασφαλίζουν μακροπρόθεσμες και σταθερές χρηματοροές, όπως αναφέρουν αναλυτές.  

Η Άβαξ, η οποία κοινοπρακτικά με τις εταιρείες Ghella και Alstom έχει αναλάβει την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, προϋπολογισμού 1,15 δισ. ευρώ, οργανώνει τις νέες κινήσεις της. Με βάση τη συμμετοχή της Άβαξ στην κοινοπραξία για τη γραμμή 4 του μετρό, η συνεισφορά του έργου στον τζίρο του ομίλου θα είναι της τάξεως των 600-700 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης. Η κατασκευαστική ξεκίνησε τον πρώτο γύρο αλλαγών την άνοιξη του 2019, οπότε μετονομάστηκε σε Άβαξ από J&P Άβαξ, έχοντας ολοκληρώσει τον Φεβρουάριο του 2020 την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 20 εκατ. ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας διαμορφώνεται σε 101 εκατ. ευρώ.

Η Άβαξ έχει προσχωρήσει στο κοινοπρακτικό σχήμα των ομίλων «Μυτιληναίος» και Vinci, το οποίο διεκδικεί την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μέσω διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ. Η κοινή αυτή κάθοδος φαίνεται να δημιουργεί προϋποθέσεις για περαιτέρω συνεργασία των δύο ελληνικών επιχειρήσεων ενόψει των, προς δημοπράτηση, νέων μεγάλων έργων. Αυτό δεδομένου ότι η Άβαξ διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία στις κατασκευές και στις παραχωρήσεις, ενώ ο όμιλος Μυτιληναίος, που διεκδικεί νέα έργα υποδομής, εμφανίζει ισχυρό αποτύπωμα στην ενέργεια.

Η Intrakat, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Πέτρο Σουρέτη, έχοντας ολοκληρώσει, πρόσφατα, την κατασκευή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για λογαριασμό της Fraport Greece, αναμένεται να προχωρήσει, προσεχώς, σε περαιτέρω κινήσεις ενίσχυσης της δραστηριότητάς της. Όπως έχει αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας, έχουν ωριμάσει σημαντικά έργα υποδομών, ΣΔΙΤ, παραχωρήσεων και περιβάλλοντος, τα οποία αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από πόρους του ταμείου ανάκαμψης, δίνοντας ανάσα στην κατασκευαστική αγορά. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων της Intrakat τοποθετείται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία εννεάμηνου 2020, με την εισηγμένη να διεκδικεί νέα μεγάλα έργα, όπως, για παράδειγμα, το ΣΔΙΤ, ύψους 870 εκατ. ευρώ, του Ultra-fast broadband. Τα τελευταία χρόνια ποσοστό της τάξεως του 20% της τεχνικής εταιρείας ελέγχει ο Δημήτρης Κούτρας, ο οποίος από τον Οκτώβριο του 2018 καταλαμβάνει τη θέση του προέδρου.

Money Review