BUSINESS & FINANCE

Στο «κόκκινο» όλη η χώρα – στο «μαύρο» όλο το λιανεμπόριο

Φωτ. ΑP

Αιφνιδιασμένος είναι ο εμπορικός κόσμος από το νέο καθολικό κλείσιμο στο λιανεμπόριο που ισχύει από σήμερα το πρωί μέχρι τουλάχιστον και τις 16 Μαρτίου. Κι αυτό, διότι από τις συζητήσεις που υπήρχαν μία εβδομάδα πριν για επαναλριτουργία του στην Αττική από την 1η Μαρτίου, τώρα κλείνουν τα φυσικά καταστήματα σε όλη τη χώρα, καθώς πλέον όλες οι περιοχές χαρακτηρίζονται «κόκκκινες» ή «βαθύ κόκκινες». Το βλέμμα τώρα όλων είναι στραμμένο στον Απρίλιο και στην πασχαλινή περίοδο, καθώς πλέον δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ούτε για τις επιχειρήσεις του κλάδου ούτε για τα κρατικά ταμεία να χαθεί και αυτή. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ανοίξουν τα καταστήματα αμέσως μετά την Καθαρά Δευτέρα, αν και κερδίζει έδαφος το σενάριο για έναρξη του λιανεμπορίου -με βάση πάντα τα σημερινά δεδομένα- στις 22 Μαρτίου, το πρώτο τρίμηνο του 2021 έχει ουσιαστικά χαθεί για τον κλάδο. H δε παράταση των εκπτώσεων μέχρι τις 31 Μαρτίου μοιάζει πλέον με κακόγουστο αστείο.

Τι ισχύει

Μετά τις χθεσινές αποφάσεις της κυβέρνησης από σήμερα και έως τις 16 Μαρτίου ισχύουν για το λιανεμπόριο τα εξής:

  • Στις περιοχές που υπάγονται στο επίπεδο του πολύ αυξημένου κινδύνου («βαθύ κόκκινο») και πρόκειται για την Περιφέρεια Αττικής και τους νομούς Αχαΐας, Αρκαδίας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Λευκάδας (εκτός από το Μεγανήσι), Φθιώτιδας, Αργολίδας, Κορινθίας, Θεσπρωτίας, Άρτας, Σάμου, Βοιωτίας, Χίου, Αιτωλοακαρνανίας, Ρόδου, Ηρακλείου και Ευβοίας (εκτός από την Σκύρο), καθώς και τον δήμο Καλύμνου τα εμπορικά καταστήματα (πλην των καταστημάτων τροφίμων, φαρμακείων και πρατηρίων καυσίμων) είναι κλειστά. Η μόνη δυνατότητα αγοράς από αυτά είναι μέσω ηλεκτρονικών ή τηλεφωνικών παραγγελιών. Σημειώνεται ότι στη Λάρισα τα μέτρα θα ξεκινήσουν να ισχύουν από τις 6 το πρωί του Σαββάτου 6 Μαρτίου, λόγω του χθεσινού ισχυρού σεισμού στην περιοχή της Ελασσόνας.
  • Όλες οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας χαρακτηρίζονται πλέον ως «αυξημένου κινδύνου» («κόκκινο»). Σε αυτές τα φυσικά καταστήματα θα είναι επίσης κλειστά με εξαίρεση τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία, όπου οι αγορές επιτρέπεται να γίνονται με το μοντέλο click in shop (αγορές εντός των καταστημάτων κατόπιν ραντεβού). Στα υπόλοιπα καταστήματα επιτρέπεται οι αγορές με το μοντέλο click away (ηλεκτρονική ή τηλεφωνική παραγγελία και παράδοση εκτός του καταστήματος).
  • Για την προμήθεια αγαθών από σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ κλπ. επιτρέπεται αυτή να γίνεται είτε εντός του οικείου δήμου του καταναλωτή είτε σε απόσταση έως 2 χλμ. από την κατοικία του.
  • Τα σούπερ μάρκετ – καταστήματα τροφίμων στις περιοχές που είναι στο βαθύ κόκκινο πλην της Αττικής και της Θεσσαλονίκης θα κλείνουν στις 6.30 μ.μ., αντί για τις 5.30 μ.μ. Το ίδιο θα ισχύει στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη τα Σαββατοκύριακα, όπου η απαγόρευση κυκλοφορίας θα ξεκινά από τις 7 το απόγευμα αντί για τις 6 το απόγευμα.

Αιφνιδιασμός

«Οι συνάδελφοί μου από την επαρχία είναι σαστισμένοι με αυτό που συμβαίνει. Εμείς εδώ στην Αθήνα το περιμέναμε, αλλά όχι αυτοί που βρίσκονταν σε περιοχές, όπου τα καταστήματα λειτουργούσαν κανονικά», δήλωσε χαρακτηριστικά στο «MR» ο κ. Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). «Ο Μάρτιος είναι χαμένος μήνας, άλλωστε είναι και μήνας χαμηλής γενικά κατανάλωσης. Αυτό που προέχει τώρα είναι να μην χαθεί και ο Απρίλιος, διότι θα μιλάμε για δεύτερη χρονιά χαμένης πασχαλινής περιόδου», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις έχουν ήδη παραγγείλει και πληρώσει τα εμπορεύματα για το Πάσχα. Ο κ. Καρανίκας τόνισε ότι στο πλαίσιο της «επόμενης ημέρας» θα πρέπει πλέον να κοιτάμε εκ νέου και το ζήτημα της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, καθώς αυτό θα είναι ένα από τα μεγάλα «αγκάθια».

Υπενθυμίζεται ότι το 2020 χάθηκαν από το λιανεμπόριο 4,5 δισ., καθώς ο τζίρος του, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) υποχώρησε στα 47,24 δισ. ευρώ έναντι 51,71 δισ. ευρώ το 2019 με κάποιους κλάδους, όπως αυτούς των ειδών ένδυσης, υπόδησης, ρολογιών – κοσμημάτων, παιχνιδιών να χάνουν πολύ μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους. Στον κλάδο ένδυσης η μείωση ήταν 36,6%, στον κλάδο υπόδησης 34,9%, στον κλάδο ρολογιών – κοσμημάτων 46,8%, στον κλάδο παιχνιδιών 21,5%.

Τι θα σημαίνει η απώλεια (ξανά) της πασχαλινής περιόδου

Για να αντιληφθεί κάποιος καλύτερα τι θα σημαίνει η απώλεια για δεύτερη συνεχή χρονιά της πασχαλινής περιόδου (και ενώ έχει χαθεί και η χριστουγεννιάτικη περίοδος) για το λιανεμπόριο ας δούμε πώς διαμορφώθηκαν οι τζίροι το β’ τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2019: μόνο στο δεύτερο τρίμηνο χάθηκαν 2,32 δισ. ευρώ από τη συνολική απώλεια των 4,5 δισ. ευρώ ενώ στον κλάδο ένδυσης η απώλεια ήταν 49,34%, στον κλάδο υπόδησης 43,73% και στον κλάδο των παιχνιδιών 25,54%.

Και μια…παράπλευρη συνέπεια των χθεσινών ανακοινώσεων: τα σούπερ μάρκετ «κέρδισαν» μία επιπλέον ώρα λειτουργίας τα Σάββατα, κάτι που αφήνει κάποιες ελπίδες για περιορισμό των ουρών αναμονής έξω από αυτά, όμως, ενδεχομένως χάσουν πελάτες τα υπερμάρκετ, στα οποία πηγαίνουν καταναλωτές και από άλλους δήμους.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News