The New York Times Τρίτη 4/10/2022, 07:13
THE NEW YORK TIMES

Οι βιομηχανίες έτοιμες για ανακυκλώσιμα αυτοκίνητα: Πόσο ρεαλιστικό είναι;

Οι βιομηχανίες έτοιμες για ανακυκλώσιμα αυτοκίνητα: Πόσο ρεαλιστικό είναι;

Οι εξατμίσεις αυτοκινήτων εκτιμάται ότι εκλύουν 4,6 μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο, αλλά τα αυτοκίνητα ξεκινούν να ρυπαίνουν πολύ πριν βγουν στο δρόμο. Καταναλώνουν ενέργεια και εκλύουν διοξείδιο μέσω της εξόρυξης και της επεξεργασίας των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους. Και όταν αχρηστεύονται, εκλύουν χλωροφθοράνθρακες και αφήνουν λάδια και οξέα που είναι βλαβερά για τα υπόγεια ύδατα.

Τώρα, επιστήμονες, περιβαλλοντολόγοι, νομοθέτες και αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσουν μία βιομηχανική ιδέα που αποκαλείται «κυκλική μεταποίηση», η οποία έχει στόχο να σπάσει τον κύκλο της αγοράς, χρήσης και αχρήστευσης, δημιουργώντας αυτοκίνητα με εξαρτήματα που μπορούν να αξιοποιηθούν συνεχώς, ώστε να κατασκευάζονται νέα οχήματα. Η ιδέα είναι τόσο καινούργια που δεν υπάρχει μόνο ένας ορισμός – δεν υπάρχει καν ένα συμφωνημένο όνομα. Την έχουν αποκαλέσει κυκλική μεταποίηση, κυκλική οικονομία ή μεταποίηση σε μία κυκλική οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, είναι μέρος του ευρωπαϊκού Green Deal, το οποία θέτει τα θεμέλια για τις νέες ρυθμίσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οι εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων σπεύδουν ήδη να κατακτήσουν την πρωτιά στην κυκλική οικονομία. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς προειδοποιούν ότι η μεγαλύτερη αξία στην κυκλική οικονομία τώρα ενδέχεται να είναι οι δημόσιες σχέσεις.

Το κεντρικό χαρακτηριστικό της κυκλικής μεταποίησης – η κυκλικότητα – δημιουργεί ταυτόχρονα ένα δίλημμα αλλά και μία ευκαιρία: Δεν υπάρχει ένα σημείο εκκίνησης, ενώ κάθε μέρος του κύκλου είναι εξίσου σημαντικό με το επόμενο.

«Ο κόσμος νομίζει ότι μιλάμε μόνο για ανακύκλωση, αλλά είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό», δήλωσε ο Abhishek Gupta, επικεφαλής της Πρωτοβουλίας Κυκλικών Αυτοκινήτων στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.

Σε γενικές γραμμές, το όραμα είναι να μειωθεί η ενέργεια και τα υλικά που αξιοποιούνται για την κατασκευή ενός οχήματος. Υπάρχει μία σειρά τρόπων για να συμβεί αυτό: χρησιμοποιώντας περισσότερη αιολική και ηλιακή ενέργεια στη διαδικασία κατασκευής ή η δημιουργία εξοπλισμού με λιγότερα ή ανακυκλωμένα υλικά.

Οι βιομηχανίες έτοιμες για ανακυκλώσιμα αυτοκίνητα: Πόσο ρεαλιστικό είναι;-1

φωτ. Matt Williams

«Υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης στο τέλος ζωής ενός οχήματος», δήλωσε ο Greg Keoleian, καθηγητής στο Κέντρο των Βιώσιμων Συστημάτων στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Όσοι ανακυκλώνουν αυτοκίνητα παίρνουν τα κομμάτια που έχουν αξία, όπως οι μηχανές, για επαναχρησιμοποίηση. Τα υπόλοιπα κομμάτια πάνε σε εταιρείες για παλιοσίδερα και συνήθως γίνονται κράματα. Ωστόσο, τα κράματα που προκύπτουν έχουν περιορισμένη χρήση. Στην κυκλική μεταποίηση, η απάντηση σε αυτό είναι να αλλάξει η διαδικασία σχεδιασμού, ώστε να υπάρχει σχέδιο αποδόμησης και έτσι ένα άχρηστο αμάξι να μπορεί να διαχωριστεί εύκολα σε μέταλλο, πλαστικό, λάστιχο και γυαλί. Η κατασκευή κατά τρόπον που να χρησιμοποιηθούν εύκολα τα ανακυκλωμένα υλικά βοηθά στην απελευθέρωση των προμηθευτών από τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες: Το αυτοκίνητο γίνεται η δική του εφοδιαστική αλυσίδα.

Πέρυσι, η BMW έκανε θραύση στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτων στο Μόναχο με το iVision, ένα αυτοκίνητο, το οποίο σύμφωνα με την εταιρεία είναι πλήρως ανακυκλώσιμο. Ωστόσο, αυτές οι προσπάθειες είναι αρκετά βήματα πίσω σε σχέση με ένα φοιτητικό εγχείρημα από το Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Eindhoven στην Ολλανδία, το οποίο παράγει ανακυκλώσιμα αυτοκίνητα επί χρόνια. Το iVision φαίνεται σαν ένα απλό οικονομικό αυτοκίνητο. Οι φοιτητές που είναι στην τέταρτη γενιά του αυτοκινήτου τους, του ZEM (Zero Emission Mobility), είδαν ότι το κοινό παρέμεινε αδιάφορο στην παρόμοια αισθητική που είχαν οι προηγούμενες εκδοχές. Επομένως, το ZEM, το οποίο κατασκευάστηκε για περίπου 50.000 δολάρια και από 3D printer με πλαστικό που ενισχύθηκε με γυαλί ή ίνες άνθρακα, μοιάζει με το δίπορτο σπορ BMW 4M.

Η Louise de Laat, επικεφαλής της φοιτητικής ομάδας, δήλωσε «Φέτος θέλαμε να κάνουμε ένα αυτοκίνητο που να φαίνεται άπαιχτο, ώστε ο κόσμος να θέλει να το εξερευνήσει».

Copyright:
2022 The New York Times

Διαβάστε επίσης:

Όταν απαγορεύεται να πουλήσεις το ίδιο σου το αυτοκίνητο: Οι 5 απίστευτοι κανόνες της Ferrari

Πώς θα «γεννηθεί» η νέα Tesla: Τι βλέπει ο χρυσός κληρονόμος της δυναστείας Ανιέλι

Η κατάρα του «Little Bastard»: Η Porsche που σκόρπισε τον θάνατο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News