The New York Times Παρασκευή 16/07/2021, 09:38 MARIA CRAMER
THE NEW YORK TIMES

Η Coca-Cola αλλάζει ξανά τη γεύση σ’ ένα αναψυκτικό της

Άλλη μια δημόσια κατακραυγή;

AP Photo

Το 1985 η Coca-Cola άλλαξε την γεύση του αναψυκτικού της και εξαγρίωσε ένα έθνος. 

Τώρα, η εταιρεία κάνει πάλι το ίδιο, διακινδυνεύοντας άλλη μια δημόσια κατακραυγή. Αυτή τη φορά, αλλάζει τη γεύση και την εμφάνιση ενός από τα πιο δημοφιλή αναψυκτικών της: της Coca-Cola Χωρίς Ζάχαρη, γνωστό και ως Coca-Cola Zero, το υγιεινό δευτερογενές προϊόν που υποτίθεται μοιάζει πολύ με την γλυκιά γεύση της «κανονικής» Coca-Cola.

Οι υπεύθυνοι της εταιρείας δήλωσαν την Τρίτη ότι το σχέδιο ήταν να αλλάξει το αναψυκτικό με τέτοιο τρόπο ώστε να «προσφέρει μια ακόμα πιο εμβληματική γεύση Coca-Cola».

Kριτές θα είναι οι περίεργοι Αμερικάνοι, ή τουλάχιστον εκείνοι που καταναλώνουν κατά κύριο λόγο το προϊόν.

Ήδη, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανησυχία και φόβος κυρίευσαν εν όψει της επερχόμενης αλλαγής. Ορισμένοι καταναλωτές δεσμεύτηκαν να επιλέξουν άλλα προϊόντα, όπως Dr Pepper, ή απείλησαν να στραφούν στον κύριο αντίπαλο της Coca-Cola, την Pepsi.

Άλλοι υπενθύμισαν την ήττα που υπέστη το μάρκετινγκ της Coca-Cola το 1985, όταν η Coca-Cola παρουσίασε «την καινούρια Coca-Cola», μια πιο γλυκιά εκδοχή του κλασσικού αναψυκτικού που απορρίφθηκε από πολλούς καταναλωτές. 

Μία σερβιτόρα στο Ντιτρόιτ δήλωσε στους New York Times ότι εκείνη την χρονιά το αναψυκτικό ήταν «άγευστο και πολύ γλυκό». Ένας συγγραφέας από την Φλόριντα, το χαρακτήρισε ως «μια γευστική τραγωδία». Ένας εκπρόσωπος της Pepsi ανακοίνωσε ότι πρόκειται για «μεγάλη ευκαιρία (για τους ίδιους)».

Αυτή η αλλαγή ήταν μια προσπάθεια να αντιστραφεί η αυξανόμενη επιτυχία της Pepsi, η οποία είχε αρχίσει να  μειώνει το μερίδιο της Coca-Cola στην αγορά.

Παρόλα αυτά, οι καταναλωτές δεν συμπάθησαν το νέο προϊόν. Τον Ιούνιο του 1985, η εταιρεία λάμβανε 1.500 κλήσεις την ημέρα στην τηλεφωνική γραμμή καταναλωτών. 

«Οι άνθρωποι φαίνεται να θεωρούσαν οποιονδήποτε υπάλληλο της Coca-Cola –από υπάλληλους ασφαλείας στα κεντρικά γραφεία μέχρι τους γείτονες που εργάζονταν για την εταιρεία– προσωπικά υπεύθυνο για την αλλαγή» αναφέρεται σε μια λεπτομερή αναφορά στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η οποία επισημαίνει ότι το γεγονός ήταν «ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα λάθη μάρκετινγκ που συνέβησαν ποτέ».

Η αλλαγή της γεύσης εξαγρίωσε τόσο τους καταναλωτές ώσπου ένα επεισόδιο της κωμικής σειράς «Τα Χρυσά Κορίτσια» αναφέρθηκε στην οργή τους, ενώ οι καταναλωτές συσσώρευαν κουτάκια του αυθεντικού προϊόντος. Μάλιστα, τουλάχιστον μια αγωγή είχε ως στόχο να πείσει την Coca-Cola να επιστρέψει στην αρχική της συνταγή. (Ένας ομοσπονδιακός δικαστής απέρριψε την αγωγή, αναφέροντας ότι προτιμούσε την Pepsi.)

Τον Ιούλιο του 1985, μόνο τρεις μήνες μετά, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα αποκαταστήσει την αυθεντική Coca-Cola, η οποία μετονομάστηκε πλέον σε «Coca-Cola Classic» στα ράφια των καταστημάτων. «Εάν αυτό είναι αυτό που επιθυμούν οι καταναλωτές, αυτό θα τους δώσουμε», δήλωσε ο Τσάρλς Μίλαρντ, πρόεδρος της Coca-Cola Bottling Co. στην Νέα Υόρκη, μετά από το συμβάν. 

Αυτή την φορά, η αλλαγή δεν είναι πιθανό να προκαλέσει το ίδιο είδος αντίδρασης, παρά τις κάποιες πρώιμες γκρίνιες, δήλωσε ο Νταγκ Μπάουμαν, καθηγητής μάρκετινγκ στο Goizueta Business School του Πανεπιστημίου Emory. 
«Είναι μια στρατηγική με την οποία η Coca-Cola προσπαθεί να παραμείνει στην κορυφή της αγοράς», δήλωσε. 

Σε γενικές γραμμές, οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει στις εταιρείες αναψυκτικών που πραγματοποιούν αλλαγές και μεταποιήσεις σε δημοφιλή αναψυκτικά. Ο Μπάουμαν σημείωσε ότι τα 40 σχεδόν χρόνια έπειτα από την καινούρια Coca-Cola, εταιρείες παραγωγής βότκας έχουν εισάγει γεύσεις βανίλιας, λεμονιού και ροδάκινου. Γνωστές εταιρείες παραγωγής μπύρας έχουν πειραματιστεί με μυριάδες γεύσεις, και τόσο η Coca-Cola όσο και η Pepsi έχουν πειραματιστεί με ποικιλίες φρούτων. 

Η Coca-Cola παρήγαγε επίσης μια περιορισμένη συλλογή της «New Coke», η οποία ήταν διαθέσιμη το 2019 ως μέρος μια προωθητικής καμπάνιας σχετική με την σειρά «Stranger Things, η οποία είναι ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας που λαμβάνει χώρα την δεκαετία του 1980.

Οι διαφημιζόμενες αλλαγές στην νέα Coke Zero είναι συγκριτικά διακριτικές, δήλωσε ο Μπάουμαν.
Στην ανακοίνωσή της, η εταιρεία εξήγησε ότι η νέα αλλαγή «βελτιστοποιεί την υπάρχουσα Coca-Cola Χωρίς Ζάχαρη και τα υπάρχοντα συστατικά».

Αν και η εταιρεία δεν αποκάλυψε με τι θα μοιάζει, υποσχέθηκε ότι δεν θα αλλάξει τα συστατικά, τα οποία συμπεριλαμβάνουν ανθρακούχο νερό, χρώμα καραμέλας, φωσφορικό οξύ, ασπαρτάμη, καφεΐνη και βενζοϊκό κάλιο.

Copyright: 2021 The New York Times

Money Review