The New York Times Παρασκευή 16/04/2021, 14:37 ADAM SATARIANO
THE NEW YORK TIMES

Οι εταιρείες στοιχημάτων γνωρίζουν τα μυστικά των πελατών τους

H περίπτωση της Sky Bet στην Βρετανία

Φωτ. Yoshi Sodeoka for the New York Times

Όταν ο Γκρεγκ σταμάτησε οριστικά τον τζόγο στα τέλη του 2018, βρισκόταν σε δεινή οικονομική θέση. Είχε χάσει σχεδόν 15.000 δολάρια σε εννέα μήνες, ενώ είχε δύο δάνεια ύψους άνω των 70.000 δολαρίων και ακόμη ένα στεγαστικό άνω των 150.000 δολαρίων.

Τώρα ψάχνει να βρει αν η εταιρεία στοιχημάτων Sky Bet γνώριζε για τα προβλήματά του και προσπάθησε να τον εκμεταλλευτεί.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Sky Bet διαθέτει ένα φάκελο με πληροφορίες σχετικά με τον Γκρεγκ. Η εταιρεία -ή ο πάροχος δεδομένων που είχε προσλάβει- έχει πρόσβαση σε τραπεζικά αρχεία, σε λεπτομέρειες για το στεγαστικό δάνειο, σε συντεταγμένες τοποθεσίας, ενώ έχει καταρτίσει ένα ολοκληρωτικό «πορτρέτο» με τις συνήθειές του στους κουλοχέρηδες και στους ποδοσφαιρικούς αγώνες.

Αφού σταμάτησε τον τζόγο, το λογισμικό της Sky Bet τον χαρακτήρισε ως έναν πελάτη, ο οποίος πρέπει να «ανακτηθεί». Έλαβε, μάλιστα, emails, τα οποία προωθούσαν ευκαιρίες για να κερδίσει περισσότερα από 40.000 δολάρια μέσω των κουλοχέρηδων.

Ο Γκρεγκ, αφού έμαθε για τον φάκελο της Sky Bet, προσέλαβε δικηγόρο και προσπάθησε να αξιοποιήσει τη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου για την προστασία των δεδομένων, η οποία απαιτεί από τις εταιρείες να κοινοποιούν ποια προσωπικά δεδομένα διατηρούν για τους πελάτες τους. Μοιράστηκε δε, τα έγγραφα με τους The New York Times, υπό την προϋπόθεση να μην χρησιμοποιηθεί το πλήρες όνομά του.

Η Sky Bet δεν αμφισβήτησε τα αρχεία, αλλά υποστήριξε ότι δεν είχε πρόσβαση σε συγκεκριμένες πληροφορίες, οι οποίες συλλέχθηκαν και διατηρήθηκαν από άλλες εταιρείες.

Καθώς οι εφαρμογές στοιχήματος καθίστανται παγκοσμίως δημοφιλείς, τα έγγραφα δείχνουν πώς μία από τις πιο γνωστές εταιρείες του κλάδου έχει υιοθετήσει μερικές από τις πιο «επεμβατικές» τεχνικές ανίχνευσης και δημιουργίας προφίλ. Ειδικοί στον εθισμό τζόγου, ακτιβιστές υπέρ των προσωπικών δεδομένων, καθώς και πολέμιοι της βιομηχανίας στη Βρετανία ζητούν την υιοθέτηση αυστηρότερων νόμων για τον εντοπισμό «προβληματικών παιχτών», προκειμένου να αποφεύγεται η επιθετική και λαθεμένη χρήση των δεδομένων τους.

«Όπου λειτουργούν οι στοιχηματικές εταιρείες, θα πρέπει να υπάρχει μια πραγματική κατανόηση του πώς τα δεδομένα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της επιχείρησης» δηλώνει ο Ράβι Νάικ, δικηγόρος από το Λονδίνο, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την προσπάθεια ανάκτησης των δεδομένων του Γκρεγκ.

Η Βουλή των Λόρδων δημοσίευσε πέρυσι μία έκθεση, στην οποία αναφέρεται ότι το 60% των κερδών της βιομηχανίας προέρχεται από το 5% των πελατών, οι οποίοι είναι ή τείνουν να γίνουν «προβληματικοί παίχτες».

Η Sky Bet ήταν το 2020 η πιο δημοφιλής εφαρμογή στοιχήματος στην Βρετανία, με περισσότερα από 140.000 downloads κάθε μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Apptopia. Η ίδια ανήκει στην Flutter Entertainment, η οποία έχει μια σειρά εφαρμογών καζίνο, «γεννώντας» έσοδα 7,4 δισ. δολαρίων πέρυσι.

Στην πολιτική απορρήτου της Sky Bet, η οποία ξεδιπλώνεται σε περισσότερες από 10.000 λέξεις, η εταιρεία αναφέρει ότι συλλέγει προσωπικά δεδομένα, όπως το ιστορικό πλοήγησης, οι δαπάνες, τα δημογραφικά δεδομένα και οι συμπεριφοριστικές πληροφορίες (π.χ. σε ποιο άθλημα αρέσκεται να τζογάρει ο πελάτης). Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για μάρκετινγκ και για εξατομίκευση των προσφερόμενων υπηρεσιών, ενώ οι χρηματοπιστωτικές πληροφορίες συλλέγονται για ξέπλυμα βρόμικου χρήματος και απάτες, όπως αναφέρεται στην πολιτική απορρήτου.

Τουλάχιστον οκτώ φορές στο επίμαχο έγγραφο, η εταιρεία προτείνει ότι όσοι πελάτες δεν επιθυμούν να συλλέγονται τα δεδομένα τους, «να μην χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας και να κλείνουν τον λογαριασμό τους».

Η Sky Bet, σε ανακοίνωσή της, υποστηρίζει ότι δεν έχει πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικές πληροφορίες, όπως τραπεζικά αρχεία ή στεγαστικά δάνεια, τα οποία συλλέγονται και διατηρούνται από εξωτερική εταιρεία.

Επίσης, διαμηνύει ότι χρησιμοποιεί λογισμικό για να ταυτοποιεί «προβληματικούς παίχτες» και να περιορίζει την ικανότητα ενός ατόμου να τζογάρει, εφόσον βρίσκεται σε κίνδυνο. Οι παίχτες βέβαια, μπορούν να αποκλείσουν τον εαυτό τους (σ.σ. απ’ αυτές τις λειτουργίες), προσθέτει η εταιρεία.

«Η Sky Betting & Gaming λαμβάνει σοβαρή υπόψη την ευθύνη του ασφαλούς στοιχήματος» σημειώνει. «Αν και “τρέχουμε” εκστρατείες μάρκετινγκ, οι οποίες βασίζονται στις δηλωμένες προτιμήσεις και συμπεριφορές των πελατών μας, ουδέποτε επιδιώξαμε να διαφημίστουμε σε κάποιον, ο οποίος δυνητικά διατρέχει κίνδυνο επιβλαβούς στοιχηματισμού».

Το 2020, η αγορά online στοιχήματος στην Βρετανία είχε τζίρο 7,3 δισ. δολαρίων, σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά, αυτή της Ιαπωνίας. Οι εταιρείες, μάλιστα, είναι ιδιοκτήτες και χορηγοί ποδοσφαιρικών ομάδων και κυριαρχούν στον τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο των αθλητικών γεγονότων.

Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει την αξιολόγηση μιας νέας νομοθεσίας για τον στοιχηματισμό, ο οποίος θα περιλαμβάνει την εξέταση νέων κανόνων για την χρήση δεδομένων.

Οι βουλευτές θα πρέπει να εγκρίνουν νέους κανονισμούς, οι οποίοι θα επιτρέπουν στις εταιρείες να χρησιμοποιούν δεδομένα για να εντοπίζουν «προβληματικούς παίχτες», αλλά θα περιορίζουν το πώς θα χρησιμοποιούν τα επίμαχα δεδομένα για marketing ή άλλους σκοπούς πώλησης, επισημαίνει ο Τζέιμς Νόιες, εταίρος του think tank Market Foundation στο Λονδίνο.

«Ανιχνεύουν το μοτίβο του πώς παίζεις, τι σου αρέσει, τι δεν σου αρέσει, τι δαπανάς και τι κινδύνους διατρέχεις» σημειώνει ο Νόιες. «Παίρνουν πληροφορίες για σένα και τις επιστρέφουν αμέσως σε σένα».

Copyright: 2021 The New York Times

Money Review