Life & Arts Δευτέρα 27/09/2021, 08:58 ΚΑΤΙΑ ΜΑΥΡΕΛΛΗ
LIFE & ARTS

Anna Wintour: «Μετά την πανδημία, πρέπει να αναθεωρήσουμε τα πάντα»

AP Photo

«Αν και η αλλαγή σπανίως είναι εύκολη, οφείλουμε να καταβάλουμε κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι δύσκολο, αλλά και αναγκαίο». Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε την ομιλία της στο Πανεπιστήμιο Bocconi η Anna Wintour, αρχισυντάκτρια του περιοδικού Vogue και υπεύθυνη περιεχομένου του ινστιτούτου Conde Nast. 

Μέσα στο κλίμα της εβδομάδας μόδα στο Μιλάνο, η Anna Wintour παρέδωσε ένα ‘masterclass’ στους μαθητές του πανεπιστημίου με θέμα τις αλλαγές στον χώρο της δημοσιογραφίας, την εξέλιξη στον χώρο της μόδας και την στάση που οφείλουμε να υιοθετήσουμε την «επόμενη μέρα» της πανδημίας. Μαζί της βρέθηκε ο Edward Enninful, αρχισυντάκτης του Βρετανικού Vogue, και οι Francesca Ragazzi και Simone Marchetti από το Conde Nast.

«Ο τομέας της δημοσιογραφίας έχει αλλάξει ριζικά – δεν περιστρέφεται μόνο γύρω από τα συνηθισμένα άρθρα, μιας και έχει αγκαλιάσει σφιχτά τα social media» δηλώνει κατηγορηματικά η Wintour. Στις μέρες μας, δεν κάνουμε λόγο για απλή, παραδοσιακή δημοσιογραφία ‘ανεξάρτητα από το αντικείμενο’. Πλέον, μιλάμε για διεύρυνση του χώρου ενημέρωσης και αύξηση των πηγών μέσω των οποίον αυτό επιτυγχάνεται. Η αλλαγή στον τομέα αυτόν επεκτείνεται και σε άλλους χώρους, οι οποίο γνώρισαν σημαντικές αλλαγές κατά την διάρκεια της πανδημίας. 

Ο χώρος της μόδας έχει επίσης ‘κλονιστεί’. Η Wintour κάνει λόγο για ‘στροφή’ και ‘αναστοχασμό’ σε ότι έχει να κάνει ‘με τον τρόπο που κάναμε business πριν από την πανδημία’.  Οι περισσότεροι σχεδιαστές έχουν αγκαλιάσει την ιδέα της αλλαγής στον τρόπο σκέψης τους, μιας και η ζήτηση δεν είναι ίδια. «Βλέπουμε μια στροφή προς την βιωσιμότητα, μακριά από τα παλιά μοντέλα που ακολουθούσαν μαζικά οι σχεδιαστές. Το κοινό ζητάει κάτι διαφορετικό. Αυτό πρέπει να τους προσφέρουμε!».

Υπογραμμίζει, βέβαια, ότι ο χώρος της μόδας είναι ένα περιβάλλον ‘μέσα στο οποίο έχουν διαμορφωθεί βαθιές, ειλικρινές σχέσεις’. Οι σχεδιαστές επικοινωνούν άμεσα με το κοινό, και οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τις τάσεις που επικρατούν κάθε χρονική στιγμή. «Σε αυτό, έχουν συμβάλει σημαντικά τα μέσα κοινωνική δικτύωσης: έχουν δημιουργήσει μια μεγάλη κοινότητα’. Η πανδημία, απέδειξε πως αυτοί οι δεσμοί είναι εκείνοι που θα επιτρέψουν στον κάθε τομέα να ανακάμψει και να προχωρήσει προς διαφορετικές κατευθύνσεις. ‘Οι σχεδιαστές βρίσκονται στον ίδιο χώρο και μιλούν την ίδια γλώσσα, την γλώσσα της μόδας».

Αυτή η «γλώσσα» είναι επίσης το μέσο που τους επιτρέπει να διηγηθούν αυτή την ιστορία της εξέλιξης και της αλλαγής στον χώρο. Όπως όλοι οι κλάδοι, έτσι και ο χώρος της μόδας, κλήθηκε να αφήσει πίσω του το παρελθόν της πανδημίας και να «βουτήξει» ξανά στην ανταγωνιστική αγορά. «Εάν δεν καταλάβουμε πως η αλλαγή στον τρόπο σκέψης μας είναι απαραίτητη, δεν θα είμαστε πλέον σύγχρονοι και ικανοί να δημιουργήσουμε αυτές τις σχέσεις με το κοινό μας’. Οι ιστορίες που διηγείται ο χώρος της μόδας είναι διεθνείς, έχουν παγκόσμιο αντίκτυπο και αντηχούν από άκρη σε άκρη. Με αυτόν τον τρόπο, οι σχεδιαστές ‘οφείλουν να χρησιμοποιήσουν την δημοσιογραφία και την μόδα για να πλησιάσουν το κοινό τους ακόμα περισσότερο». 

Σχετικά με την ιδέα της αλλαγής και της σημασίας της συνειδητότητας στον χώρο της μόδας, ο Edward Enninful υπογράμμισε την παρουσία της διαφορετικότητας. Η δυναμική του διαφορετικού φανερώνεται στις πολλές και διαφορετικές πλατφόρμες επικοινωνίας που υπάρχουν. Χαρακτηριστικά, ανέφερε το παράδειγμα της φωτογραφίας. ‘Πλέον, ο φωτογράφος δεν είναι απλά κάποιος που βγάζει καλές φωτογραφίες με μια κάμερα, αυτό ανήκει στο παρελθόν. Στις μέρες μας, έχουμε ανάγκη από αυτούς που χειρίζονται όλα τα διαθέσιμα μέσα για να πουν μια ιστορία που θα συναρπάσει το κοινό, που θα είναι κάτι διαφορετικό’. Η αλλαγή βρίσκεται ‘μέσα μας’, δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε να υλοποιήσουμε, τονίζει.

Στην ολοκλήρωση της ομιλίας, η Francesca Ragazzi και ο Simone Marchetti επίσης υπογράμμισαν τη σημασία της συνοχής και της ‘ήσυχης αλλαγής’, αυτή η οποία φανερώνεται σταδιακά. Η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα, αλλά απέδειξε ότι ‘επιβιώνουν αυτοί που μπορούν να προσαρμοστούν, να γίνουν ένα με τα δεδομένα της εποχής τους και να λειτουργήσουν με αυτά για βάση’, δηλώνει η Ragazzi. 

Εάν θέλουμε να ανήκουμε σε ένα χώρο που αλλάζει διαρκώς, ή ακόμα και αν δεν θέλουμε να είμαστε ενεργά μέλη αλλά να αποκομίσουμε τα προνόμια του χώρου της δημοσιογραφίας και της ενημέρωσής, οφείλουμε να «χρησιμοποιήσουμε ότι είναι διαθέσιμο για να εναρμονιστούμε με τις συνθήκες». Με αυτόν τον τρόπο, η σταδιακή μετάβαση από τον έναν τομέα στον άλλο, και από την μια περίοδο στην επόμενη θα είναι λιγότερο «βίαιη». 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News