Life & Arts Πέμπτη 11/03/2021, 16:59
LIFE & ARTS

Ευριπίδης κατά Κακογιάννη, στο Cinobo

Ευριπίδης κατά Κακογιάννη, στο Cinobo

Τον Μιχάλη Κακογιάννη, έναν από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές που έχει αναδείξει ποτέ η χώρα μας, τιμά αυτόν τον καιρό το Cinobo, επικεντρώνοντας μάλιστα στην εμβληματική τριλογία -μεταφορά του στην οθόνη των έργων αρχαίας τραγωδίας του Ευριπίδη. Μιλάμε για τρεις ταινίες με ξεχωριστή σημασία, καθώς συνδέουν την πιο κλασική από τις κλασικές θεατρικές παραδόσεις παγκοσμίως με το σύγχρονο μέσο του κινηματογράφου, το οποίο είναι ικανό να αναδείξει νέες «γωνίες» και οπτικές πάνω σε έργα ανθεκτικά στο πέρασμα του χρόνου. Ο ίδιος ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει πει σχετικά: «Ολες οι ταινίες που σκηνοθέτησα είχαν και έχουν αντίκρισμα στην πραγματικότητα, οι τραγωδίες πάλι είναι πάντα σύγχρονες».

«Ηλέκτρα»

Η πρώτη χρονικά και πιθανότατα η κορυφαία τις τριλογίας, με την Ειρήνη Παππά να δίνει ρεσιτάλ στον ομώνυμο ρόλο και το Φεστιβάλ Κανών του 1962 να «αναγκάζεται» να θεσπίσει ειδικό βραβείο Καλύτερης Κινηματογραφικής Μεταφοράς, προκειμένου να τιμήσει αυτό το ανένταχτο έργο. Το φιλμ σάρωσε επίσης τα βραβεία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ήταν υποψήφιο για το Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

«Τρωάδες»

Δεύτερη χρονικά (1971) είναι η μεταφορά των «Τρωάδων», η οποία φέρνει στην οθόνη μια συνεργασία αληθινών γιγάντων των τεχνών. Ο Κακογιάννης αναλαμβάνει την διασκευή, με τον Μίκη Θεοδωράκη να επιμελείται την μουσική επένδυση και τις Κάθριν Χέμπορν (Εκάβη), Βανέσα Ρεντγκρέιβ (Ανδρομάχη) και Ειρήνη Παππά (Ελένη) να βρίσκονται σε κεντρικούς ρόλους. Οι τρεις μυθικές πρωταγωνίστριες συμβάλλουν καταλυτικά στην δημιουργία ενός ακόμα κλασικού φιλμ που αναδεικνύει το πρότυπό του.

«Ιφιγένεια»

Υποψήφια για το ξενόγλωσσο Οσκαρ αλλά και για τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών ήταν και η «Ιφιγένεια» του 1977, με την Ειρήνη Παππά να είναι ξανά εξαιρετική, αυτή τη φορά στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας. Ισως μάλιστα να πρόκειται και για την πιο πιστή μεταφορά αρχαίας τραγωδίας στον κινηματογράφο, ιδιαίτερα σε επίπεδο ατμόσφαιρας και χειρισμού της δραματικής έντασης.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News