LIFE & ARTS

Οι Χρυσές Σφαίρες, τα «κουτάκια» και οι… βασιλείς

Αυτή η τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά ήταν πολυαναμενόμενη για διάφορους λόγους: με την κινηματογραφική βιομηχανία, σε επίπεδο παραγωγής αλλά και διανομής, εδώ και έναν χρόνο στην… κατάψυξη, ήταν ενδιαφέρον να δούμε αν θα διακρίνονταν ταινίες, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις δεν έχουν φτάσει ακόμα στην μεγάλη μάζα του κοινού. Θα κατάφερνε επιτέλους το Netflix να επεκτείνει την κυριαρχία του και στα φιλμ πέρα από τις σειρές; Μπορούν οι αμιγώς λευκοί ψηφοφόροι -όπως έγινε γνωστό τις τελευταίες ημέρες- να επιλέξουν νικητές που να ταιριάζουν στο σύγχρονο πολυσυλλεκτικό περιβάλλον του σινεμά και της τηλεόρασης;

Δίχως να μπούμε στην διαδικασία ενός καταλόγου νικητών, που μπορεί άλλωστε ο καθένας να βρει εύκολα, κρατάμε ορισμένα γενικά συμπεράσματα που προκύπτουν από τις βραβεύσεις της Δευτέρας.

Αρχικά οι γυναίκες δεν έχουν ανάγκη κανενός είδους «εύνοια» ή ειδική μεταχείριση, όταν δημιουργούν έργα όπως το υπέροχο «Nomadland» που δικαίως αναδείχθηκε σε καλύτερο δραματικό φιλμ, παίρνοντας αυτομάτως κεφάλι και στην σχετική οσκαρική κούρσα. Η δημιουργός του, Κλόε Ζάο κέρδισε άξια και το αντίστοιχο βραβείο σκηνοθεσίας, εκεί που είχε ακόμα δύο γυναίκες συνυποψήφιες δίχως προφανή λόγο, εκτός του συμβολικού.

Οσο για το φυλετικό κομμάτι, βρίσκεται και αυτό σε καλό δρόμο, με τις βραβεύσεις να συμπεριλαμβάνουν αρκετούς μαύρους ηθοποιούς, σε σημείο ίσως και ελαφριάς υπερβολής, όπως έδειξε η κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου. Εκεί επικράτησε η σχετικά άγνωστη Αντρα Ντέι, μέσα από ένα γκρουπ εξαιρετικών συνυποψηφίων, ανάμεσα στις οποίες και η επίσης Αφροαμερικανή Βαϊόλα Ντέιβις. Από την άλλη όλη αυτή η (ευπρόσδεκτη) πολυσυλλεκτικότητα είχε ως αποτέλεσμα να μείνει με άδεια χέρια μια ταινία όπως το «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ, το οποίο αν και εξαιρετικό, δεν τσέκαρε κανένα από τα κουτάκια των σύγχρονων «απαιτήσεων».

Το δε Netflix που χρηματοδότησε την παραγωγή του τελευταίου, κατήγαγε μεν κάποιες νίκες στο πεδίο του φιλμ («Η δίκη των επτά του Σικάγο», «Η θρυλική Μα Ρέινι»), ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν κυριάρχησε, παρά μόνο όταν το πράγμα έφτασε όντως στην… μοναρχία. Ο πιο πρόσφατος κύκλος του «The Crown» μάζεψε τέσσερις Χρυσές Σφαίρες, επιβεβαιώνοντας πως το βρετανικό παρελθόν με την Μάργκαρετ Θάτσερ (Τζίλιαν Αντερσον) και την Πριγκίπισσα Νταϊάνα (Εμμα Κόριν) παραμένει, για κάποιο λόγο, συναρπαστικό. Και φυσικά το μεγαλύτερο δίδαγμα της βραδιάς: αν βάλετε έναν βραβευθέντα να περιμένει ξύπνιος στην άλλη άκρη του Ατλαντικού στις 3 τα ξημερώματα μπροστά από μια οθόνη, η κατάληξη μάλλον θα μοιάζει με το υπέροχα ακατανόητο ευχαριστήριο λόγο του Τζέισον Σουντέικις που έχει γίνει viral…

Money Review