GREEN ECONOMY

Eναέρια μέσα πυρόσβεσης: Γιατί δεν πετούν τη νύχτα – Η λύση των Canadair CL-515

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στα πυροσβεστικά και εμπορικά αεροσκάφη - Πόσο κοστίζει ένα εναέριο πυροσβεστικό με δυνατότητα νυχτερινής πτήσης

Eναέρια μέσα πυρόσβεσης: Γιατί δεν πετούν τη νύχτα – Η λύση των Canadair CL-515

«Με το πρώτο φως της ημέρας θα μπουν στη μάχη και τα ενάερια μέσα». Είναι μία φράση που ακούμε αυτές τις ημέρες συνεχώς από τους ρεπόρτερ, οι οποίοι καλύπτουν τη μάχη με τις καταστροφικές πυρκαγιές στα πύρινα μέτωπα. Γιατί όμως τα ενάερια μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας δεν μπορούν να συνεχίσουν το έργο τους και κατά τη διάρκεια της νύχτας;

Η απάντηση στο απλό αυτό ερώτημα είναι εξίσου απλή: Επειδή δεν μπορούν να δουν. Δεν υπάρχει η σωστή ορατότητα, όπως εξηγούν στο moneyreview.gr πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας (καθώς τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης της Π.Α.).

Το πρόβλημα της απουσίας ορατότητας δεν αφορά τον εφοδιασμό των αεροσκαφών με νερό –αυτός μπορεί να υλοποιηθεί, ακόμη και κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε κάποιο αεροδρόμιο ή στρατόπεδο, και όχι απαραίτητα στη θάλασσα. Αφορά όμως την προσέγγιση του πύρινου μετώπου.

Κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης αεροπυρόσβεσης, οι πιλότοι θα πρέπει να έχουν καθαρή ορατότητα ώστε να μπορούν να δουν το έδαφος και να προσεγγίσουν με ασφάλεια τις φλόγες. Επιπλέον, για να είναι επιτυχής η ρίψη νερού, αεροσκάφη και ελικόπτερα θα πρέπει να πετούν σε χαμηλό ύψος.

Όλα τα παραπάνω δεν είναι εφικτά τη νύχτα, καθώς η ορατότητα είναι εξαιρετικά μειωμένη έως και μηδενική και επομένως οι επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με ασφαλή και αποτελεσματικό τρόπο. Ενίοτε, το ίδιο ισχύει και κατά τη διάρκεια της ημέρας, όταν οι πιλότοι αδυνατούν να προσεγγίσουν τη φωτιά λόγω του έντονου και πυκνού καπνού. Γι’ αυτόν τον λόγο, όλες οι ρίψεις πραγματοποιούνται από σημεία τα οποία είναι «καθαρά» από καπνό.

Η διαφορά με τις εμπορικές πτήσεις

Γιατί τα εμπορικά αεροσκάφη όμως μπορούν να πετάξουν τη νύχτα; Οι νυχτερινές εμπορικές πτήσεις πραγματοποιούνται με συγκεκριμένους κανόνες και οι πιλότοι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα ειδικά όργανα των αεροσκαφών.

«Με αυτόν τον τρόπο γίνεται η απογείωση, η είσοδος στον αεροδιάδρομο και η προσγείωση» σημειώνουν οι ίδιες πηγές από την Πολεμική Αεροπορία. Χωρίς αυτά τα όργανα, οι νυχτερινές πτήσεις -ακόμη και οι εμπορικές- θα ήταν αδύνατες.

Στην περίπτωση των εναερίων μέσων πυρόσβεσης όμως η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, καθώς η έλλειψη προκαθορισμένων αεροδιαδρόμων, σε συνδυασμό με την ανάγκη για πτήσεις σε πολύ χαμηλό ύψος, καθιστούν απαγορευτική κάθε προσπάθεια νυχτερινής ρίψης νερού. «Σε μια πυρκαγιά, όπως καταλαβαίνετε, δεν υπάρχουν ελεγχόμενοι χώροι και ελεγχόμενοι αεροδιάδρομοι. Χωρίς ορατότητα, οι πιλότοι δεν μπορούν να κάνουν ρίψεις νερού».

Υπάρχουν αεροσκάφη πυρόσβεσης που μπορούν να πετάξουν τη νύχτα;

Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης που διαθέτει ή εκμισθώνει η Ελλάδα δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για νυχτερινές πτήσεις. «Πέραν της φλόγας, ο πιλότος είναι πολύ δύσκολο να δει οτιδήποτε άλλο μέσα στη νύχτα» εξηγούν από την Πολεμική Αεροπορία στο «MR».

Το ερώτημα που προκύπτει, επομένως, είναι αν υπάρχουν παγκοσμίως ελικόπτερα ή αεροσκάφη τα οποία μπορούν να πετάξουν τη νύχτα. Δηλαδή, εναέρια μέσα τα οποία διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να επιχειρήσουν ακόμη και χωρίς το φως της ημέρας.

Πράγματι, όπως προκύπτει από μία πρόχειρη έρευνα στο διαδίκτυο, κυκλοφορούν ορισμένα ελικόπτερα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα νυχτερινών επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα το «CAL FIRE Hawk» της Sikorsky (θυγατρική της Lockheed Martin), η τιμή του οποίου ανέρχεται σε περίπου 24 εκατ. δολάρια.

Το συγκεκριμένο ελικόπτερο χρησιμοποιήθηκε φέτος από την Πολιτεία της Καλιφόρνιας στις καταστροφικές πυρκαγιές της περιοχής Mayacamas Mountains. Μάλιστα, πέραν της τεχνολογίας για νυχτερινές επιχειρήσεις, οι πιλότοι του «CAL FIRE Hawk» είναι υποχρεωμένοι να φορούν και ειδικό σύστημα νυχτερινής όρασης, προκειμένου να έχουν ακόμη καλύτερη ορατότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Θα αποκτήσει η Ελλάδα αεροσκάφη για νυχτερινές ρίψεις;

Με τις δασικές πυρκαγιές να αποτελούν μία από τις βασικότερες απειλές της χώρας -όπως αποδεικνύεται δυστυχώς κάθε χρόνο- η Ελλάδα είναι σαφές ότι χρειάζεται να αποκτήσει ό,τι καλύτερο υπάρχει στην αγορά, αναλογιζόμενη πάντα και την οικονομική παράμετρο.

Πριν την έναρξη της φετινής αντιπυρικής περιόδου, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την πρόθεση της Αθήνας να αγοράσει οκτώ σύγχρονα αεροσκάφη Canadair CL-515, τα οποία σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία (Viking Air) έχουν τη δυνατότητα νυχτερινών πτήσεων.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ», ειδικότερα, προανήγγειλε την απόκτηση των εν λόγω αμφίβιων αεροσκαφών, αντικαθιστώντας τα γηραιότερα Canadair 215. Το πότε ακριβώς θα γίνει αυτό παραμένει άγνωστο, καθώς μέχρι στιγμής δεν βρισκόμαστε ούτε στη φάση της παραγγελίας προς την αρμόδια εταιρεία.

Για την ιστορία, η τιμή ενός Canadair CL-515 κυμαίνεται μεταξύ 30 και 40 εκατομμυρίων δολαρίων. Την ίδια ώρα, η τιμή ενός Canadair CL-215 δεν ξεπερνάει τα 3-4 εκατ. δολάρια. 

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News