Green Economy Παρασκευή 5/02/2021, 07:20
ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γκάζι στην ηλεκτροκίνηση με… Bentley, Porsche και Tesla

Γκάζι στην ηλεκτροκίνηση με… Bentley, Porsche και Tesla

Σε μία χρονιά κατά την οποία η αγορά αυτοκινήτου πάτησε απότομα φρένο εξαιτίας της πανδημίας, τα κρατικά κίνητρα, αλλά και η ευρύτερη στροφή σε «πράσινες» λύσεις είχαν ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα να ανεβάσουν αισθητά ταχύτητα. 

Έτσι ενώ οι πωλήσεις των ιδιωτικής χρήσης επιβατικών αυτοκινήτων να υποχώρησαν το προηγούμενο έτος κατά 29%, εκείνες των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων εκτοξεύτηκαν σε επίπεδα σχεδόν διπλάσια από όσα πουλήθηκαν την προηγούμενη πενταετία.

Τι επέλεξαν οι αγοραστές

Τρεις θηριώδεις Bentley Bentayga, η αξία των οποίων υπερβαίνει τις 200 χιλιάδες ευρώ η καθεμία, 22 Tesla, που η τιμή τους ξεκινάει από τα επίπεδα των 50.000 ευρώ και φτάνει έως και τις 100.000 ανάλογα με το μοντέλο, και 78 Porsche (19 Taycan, 52 Cayenne και 7 Panamera) με τιμές πολύ πάνω από 100.000 ευρώ όλες, περιλαμβάνονται στην λίστα με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν το 2020. Πλήθος ακόμα πολυτελών αυτοκινήτων, με δυνατότητες είτε αμιγούς ηλεκτροκίνησης είτε υβριδικά συμπληρώνουν αυτό το ρόστερ.

Συνολικά πουλήθηκαν 2.131 ηλεκτροκίνητα οχήματα εκ των οποίων τα 675 αμιγώς ηλεκτροκίνητα, χωρίς δηλαδή κινητήρα εσωτερικής καύσης και μόνο μπαταρία, και 1456 υβριδικά. Ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των 2.131 αυτοκίνητων ανήκει στην κατηγορία των υπερπολυτελών brands όπως η Bentley, η Porsche, η Tesla αλλά και Mercedes, BMW και Land Rover. Ενδεικτικά αναφέρεται η ταξινόμηση 52 συνολικά υβριδικών Porsche Cayenne , 111 Range Rover BWM Χ5 και 70 Μερσέντες GLC, ηλκετροκινούμενα αυτοκίνητα όλα.

Με δεδομένο ότι το κίνητρο για την ηλεκτροκίνηση, η επιδότηση δηλαδή, χορηγείται για αυτοκίνητα αξίας έως 50.000 ευρώ και ούτε ευρώ περισσότερο, μπορεί να συμπεράνει κανείς με σχετική ασφάλεια πως τα υψηλότερα εισοδήματα στρέφονται μαζικότερα προς την ηλεκτροκίνηση. 

Όσον αφορά στο σύνολο των οχημάτων που πουλήθηκαν το 2020, συμβατικών δηλαδή και ηλεκτροκινήτων, έφτασαν τις 80.977, 29% λιγότερα από τα 114.109 του 2019. Στις τρεις πρώτες θέσεις με τις περισσότερες πωλήσεις ΙΧ ανεξαρτήτως κινητήρα, βρίσκονται η Toyota, η Peugeot και η Volkswagen με μερίδια αγοράς 12,7%, 9,8% και 8,5% αντίστοιχα.

Οι ταχυφορτιστές της Tesla 

Να σημειωθεί πως μετά από τα 22 Tesla που πουλήθηκαν πέρυσι, τη Δευτέρα ξεκίνησε και η λειτουργία του πρώτου σταθμού ταχυφορτιστών της αμερικανικής εταιρείας στο Golden Hall. Οι 6 ταχυφορτιστές (superchargers) που διαθέτει μπορούν να επαναφορτίσουν τα μοντέλα Model S, Model X και Model 3 μέσα σε λίγα λεπτά αντί για ώρες. Το όχημα ειδοποιεί αυτομάτως μέσω της εφαρμογής της Tesla πότε έχει αρκετή ενέργεια ώστε να συνεχίσει το ταξίδι. Συνήθως δεν είναι αναγκαία η φόρτιση άνω του 80%.

Το επόμενο τρίμηνο η Tesla θα εγκαινιάσει άλλον ένα σταθμό με superchargers στην Πάτρα ενώ το τρίτο τρίμηνο έχει προγραμματιστεί να ανοίξει σταθμός στην Καρδίτσα και το τέταρτο στη Θεσσαλονίκη.

Ξεπέρασαν κατά 2,5 φορές τους στόχους οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων ΙΧ

Η ηλεκτροκίνηση στην χώρα παρουσίασε μια αλματώδη αύξηση μετά τον Ιούλιο του 2020, οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, μέχρι το τέλος του έτους. Μόνο τον Δεκέμβριο οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθαν σε ποσοστό 10% επί του συνόλου προσεγγίζοντας νούμερα χωρών όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Ολλανδία στις οποίες η ηλεκτροκίνηση είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη.

Όπως σημειώνει η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου μιλώντας στην “K” και στο moneyreview.gr, «χαρακτηριστικά θα σας πω ότι το σύνολο της πενταετίας 2015-2019 ταξινομήθηκαν συνολικά 1.141 τέτοια οχήματα και μόνο το 2020 ο αριθμός ανήλθε σε 2,131, γεγονός που αναδεικνύει την αποδοχή της πολιτικής».

«Η πραγματικότητα είναι ότι τα μεγέθη στα οποία αναφέρομαι εξέπληξαν θετικά και εμάς, καθώς έχουν ξεπεράσει κατά 2,5 φορές τους στόχους σε νέες ταξινομήσεις που είχαμε θέσει για το 2020 στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα». Η ηλεκτροκίνηση όμως δεν είναι μόνο αριθμοί, πωλήσεις και ταξινομήσεις, λέει η Α. Σδούκου: «Μέσω της ανάπτυξης και της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στο μίγμα των μεταφορών πετυχαίνουμε δυο σημαντικά πράγματα: Το πρώτο είναι ότι αναπτύσσεται δυναμικά ένας καινούριος κλάδος στην οικονομία ο οποίος δημιουργεί θέσεις εργασίας αλλά και διεύρυνση του κύκλου εργασιών στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης ( αυτοκίνητα, ποδήλατα, δίκυκλα, φορτιστές, παροχή υπηρεσιών).

Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι το κοινωνικοοικονομικό όφελος που προσδίδει στην καθημερινότητα μας. Η επίτευξη του στόχου μας για το 2030 θα έχει ταυτόχρονα εξοικονομήσει περίπου 750 εκατ. από την μείωση των θανάτων που οφείλονται σε καρδιαγγειακά νοσήματα και σε νόσους του αναπνευστικού και επιπλέον οι πολίτες των μεγάλων αστικών κέντρων θα έχουν ωφεληθεί 10.000 χρόνων ζωής». Το μήνυμα της ηλεκτροκίνησης σύμφωνα με την Γενική Γραμματέα Ενέργειας είναι ένα: «η βελτίωση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα μέσω της μείωσης των ρύπων και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών».

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News