Business Talk Τρίτη 2/02/2021, 07:45
BUSINESS TALK

Έργα ουσίας

  • Τον σχεδιασμό μίας πραγματικά τολμηρής, όχι μόνον για την ελληνική πραγματικότητα, μεταρρύθμισης ολοκληρώνει αυτό το διάστημα η κυβέρνηση με σκοπό να ανατάξει συνολικά την αξιοπιστία της κεφαλαιαγοράς. Όχι πως δεν είναι ευχαριστημένη με την σημερινή διοίκηση της Βασιλικής Λαζαράκου. Το αντίθετο.

 

  • Όμως από την αρχή, σκοπός του πρωθυπουργού και του επιτελείου του ήταν η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να γίνει ανεξάρτητη αρχή. Να απογαλακτιστεί από την πολιτική και τους διορισμούς των εκάστοτε ημετέρων και κυρίως να αποκτήσει όλες εκείνες τις εσωτερικές διαδικασίες που θα επιτρέπουν τον έλεγχο των ελεγχόντων.

 

  • Να μπορεί η διοίκηση να κρίνεται για τις πράξεις και τις παραλείψεις της και να εκσυγχρονιστεί το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί. Το νομοσχέδιο αυτό δουλεύει ο υφυπουργός οικονομικών αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα Γιώργος Ζαβός σε στενή συνεργασία με τον επικεφαλής του οικονομικού γραφείο του πρωθυπουργού Αλέξη Πατέλη.

 

  • Και όταν βέβαια το νομοσχέδιο περάσει, η ανεξάρτητη αρχή θα πρέπει να αποκτήσει και νέα διοίκηση. Μένει να αποσαφηνιστεί αν τελικά θα υπαχθεί σε πλαίσιο που θα προβλέπει πως η διοίκηση θα πρέπει να έχει την έγκριση των προέδρων των κοινοβουλευτικών ομάδων των τριών πέμπτων της Βουλής όπως συμβαίνει με τις συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές. 

 

  • Δεν πρόκειται για μακρινό μελλοντικό σχέδιο αλλά για δουλειά αναλυτική η οποία ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο (και θα είχε ολοκληρωθεί νωρίτερα αν δεν υπήρχαν αντιδράσεις…) και διαβούλευση που έχει προηγηθεί με τους φορείς της αγοράς και όχι μόνο. Φυσικά θα υπάρξουν κι άλλες αντιδράσεις. Μερικές και εξ οικιών ίσως.

 

  • Ούτε πρόκειται για μεταρρύθμιση «αδειανό πουκάμισο» αφού ο βαθμός ανεξαρτησίας της επιτροπής κεφαλαιαγοράς, κατά τα πρότυπα της ανεξαρτησίας των κεντρικών τραπεζών κλπ, αποτελεί ένα σημαντικό αξιολογικό κριτήριο στα μάτια των διεθνών επενδυτών.

 

  • Την Παρασκευή εκπνέει η προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στο μειοδοτικό διαγωνισμό του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης για το έργο προϋπολογισμού 130 εκατομμυρίων που αφορά στην επιμήκυνση του προβλήτα έξι. Έργο ουσίας αν πρόκειται επιτέλους ο ΟΛΘ να προσελκύσει μεγάλα καράβια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και να εξυπηρετεί όλη την Βαλκανική. Πρόκειται για προθεσμία που δόθηκε μετά από παράταση και έτσι, παρά το γεγονός ότι κάποιοι δήλωσαν πως χρειάζονται ακόμα χρόνο, η Διοίκηση του λιμανιού, επειδή θέλει να αρχίσει τα έργα το ταχύτερο δυνατόν, δεν ενέδωσε σε αυτά τα κελεύσματα.

 

  • Το έργο στο ΟΛΘ διεκδικούν έξι σχήματα. Πρόκειται για: κοινοπραξία της Intrakat με την Intercantieri Vittadello και την Sales, κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την Rover Maritime και την HDK, η Archirodon Group μόνη της, κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την Vinci (που δεν αναμένεται όμως τελικά να συμμετάσχει), κοινοπραξία της Αβαξ με τις Etermar, NV Besix και η κοινοπραξία Acciona Construccion με την Dredging International . Εκτός από αυτούς , ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό εκδήλωσε και η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΤΕΚΑΛ η οποία αποκλείστηκε όμως στην πρώτη φάση για λόγους που δεν είναι της παρούσης .

 

  • Μεγάλος, πολύ μεγάλος, εισηγμένος όμιλος με δυνατά εμπορικά σήματα στην αγορά υπέγραψε συμφωνία με εξειδικευμένη πολυεθνική για την αναβάθμιση των συστημάτων διανομής της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Πρόκειται για ένα βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού που θα γινόταν ούτως ή άλλως αλλά η πανδημία επέσπευσε. Οι ανακοινώσεις είναι θέμα εικοσιτετράωρων.

 

  • Θετικό είναι το ισοζύγιο της Εγνατίας Οδού Α.Ε. για τη φετινή χρονιά, οπότε και αναμένεται να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου, όπως και των κάθετων αυτού αξόνων. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό για τη φετινή χρήση, η εταιρεία θα έχει έσοδα 319,2 εκατ. ευρώ και έξοδα 306,1 εκατ. ευρώ, δηλαδή θετικό ισοζύγιο της τάξεως των 13 εκατ. ευρώ. Αναμφισβήτητα, οι δαπάνες είναι μεγάλες και οφείλονται στα υψηλά έξοδα λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα. Ωστόσο, η επιστροφή στα κέρδη δεν είναι ασήμαντη υπόθεση, αν ληφθεί υπόψη ότι το 2018 η Εγνατία είχε καθαρές ζημίες 58,9 εκατ. ευρώ. 

 

  • Τον Ιανουάριο εκτός από τις ΚΥΑ για τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας, είχαμε και τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης που οδήγησε σε ακόμη περισσότερες (έκτακτες) αποφάσεις, καθιστώντας αναγκαίο να παραμείνει ανοιχτό το Εθνικό Τυπογραφείο τις αργίες και τα σαββατοκύριακα. Στο ίδιο καθεστώς λειτουργίας θα παραμείνει το Εθνικό Τυπογραφείο και τον Φεβρουάριο, οπότε με απόφαση του υφυπουργού στον πρωθυπουργό Θεόδωρου Λιβάνιου θα παραμείνει ανοιχτό όλα τα σαββατοκύριακα. Ας όψεται ο κορωνοϊός και οι αλλεπάλληλες αποφάσεις που χρειάζονται για να εφαρμόζονται άμεσα ΦΕΚ.  
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News