Business Talk Δευτέρα 15/05/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Άρωμα… φαλιμέντου στο λιμάνι

Άρωμα… φαλιμέντου στο λιμάνι
  • Δέκα και πλέον χρόνια μετά το «κανόνι» της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου,  πληρώματα, προμηθευτές και πιστωτές παραμένουν ακόμα και σήμερα ανεξόφλητοι. Και φυσικά θα παραμείνουν εσαεί καθώς η ευκαιρία διάσωσης της ΝΕΛ χάθηκε τότε,  όταν ουδείς προσφέρθηκε να βάλει πλάτη και να την αγοράσει, αναλαμβάνοντας έστω και κάποιο μέρος των συνολικών υποχρεώσεων της. Την δυσάρεστη αυτή σελίδα της ελληνικής ακτοπλοϊκής ιστορίας θυμούνται κάποιοι αυτές τις μέρες, παρακολουθώντας την πορεία της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης. Και ελπίζουν πως δεν θα υπάρχει παρόμοια κατάληξη, αφού η μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή, η Attica Group, υπό την σιωπηλή παρότρυνση της κυβέρνησης και των τραπεζών, αποφάσισε να σώσει την ΑΝΕΚ και να κρατήσει τα πλοία της και τα πληρώματα τους στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας ένα μέρος των υποχρεώσεών της και προσφέροντας παράλληλα μετοχές στους μετόχους της. Ουδείς άλλος από τους αντιδρώντες ανταγωνιστές έχει επισήμως εμφανιστεί σε πιστωτές και μετόχους για να βάλει πλάτη. Ούτε καν τα τελευταία λίγα χρόνια που οι ισολογισμοί της ΑΝΕΚ δείχνουν την διεύρυνση της αρνητικής καθαρής θέσης  και η πρωτοβουλία της Attica να διασώσει την ΑΝΕΚ είχε γίνει γνωστή.
  • Υπεγράφη την Παρασκευή η συμφωνία ανταλλαγής μεταξύ της Marfin Investment Group (MIG) και της STRIX Holdings με την οποία η πρώτη δίνει στη δεύτερη μετοχές της Attica Group που αντιστοιχούν στο 79,4% του μετοχικού κεφαλαίου της ακτοπλοϊκής, έναντι δανείων 443,8 εκατ. ευρώ της MIG που κατέχει η STRIX. Με βάση αυτή τη συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχές η μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή επιχείρηση αποτιμάται στο επίπεδο του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, σε όρους αξίας επιχείρησης (Enterprise Value). Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η μεν MIG μηδενίζει τον δανεισμό της, η δε STRIX Holdings καθίσταται βασική μέτοχος με ποσοστό της τάξης του 90% της Attica Group. Και αυτό διότι η STRIX κατέχει ήδη ποσοστό της τάξης του 11,3% της ακτοπλοϊκής.
  • Οι παραπάνω συμφωνίες και εταιρικές πράξεις σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία μετά την ολοκλήρωσή τους παραμένει μέτοχος της εξυγιανθείσας πλέον MIG ενώ διατηρεί το οικονομικό της ενδιαφέρον στην Attica Group. Και αυτό διότι η  STRIX Holdings αποτελεί συγγενή εταιρεία της Τραπέζης Πειραιώς, η διαχείριση της οποίας γίνεται όμως από τρίτο, ανεξάρτητο επαγγελματία διαχειριστή συμμετοχών, την Blantyre Capital. Το οικονομικό όφελος από το ενεργητικό και τα έσοδα της STRIX καρπώνεται η Τράπεζα Πειραιώς. Τη διαχείριση της STRIX ωστόσο ασκεί ένας διεθνής διαχειριστής κεφαλαίων, fund manager δηλαδή, η Blantyre. Η αρχιτεκτονική αυτή της νέας μεγαλομετόχου της ακτοπλοϊκής Attica Group έχει επιλεγεί διότι ενσωματώνει σημαντικότατες διασφαλίσεις διαφάνειας και ανεξαρτησίας και γι’ αυτό ακριβώς έχει εγκριθεί από όλα τα αρμόδια ευρωπαϊκά εποπτικά όργανα που την εξέτασαν, αναφέρουν κύκλοι όλων των εμπλεκομένων πλευρών.
  • Η STRIX αποκτά την υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης προς τους εναπομείναντες μετόχους της Attica. Για τον σκοπό αυτό αναμένεται άμεσα να καταθέσει σχετική αίτηση στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και αμέσως μόλις εγκριθεί θα προχωρήσει η δημόσια πρόταση. Ωστόσο κύκλοι της νέας μεγαλομετόχου της ακτοπλοϊκής εξηγούν πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση να βγάλουν την εταιρεία από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Κάτι που θα αποτυπωθεί και στην αίτηση που θα καταθέσει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
  • Στις 17 Ιουλίου μετατέθηκε η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το κέντρο καινοτομίας που επιδιώκεται να φιλοξενεί σημαντικό αριθμό νεοφυών επιχειρήσεων, τεχνοβλαστών και ερευνητικών ιδρυμάτων. Το έργο θα αναπτυχθεί σε οικόπεδο 17,8 στρεμμάτων (πρώην εργοστάσιο ΧΡΩΠΕΙ) στην Λεωφ. Πειραιώς 62 στον Πειραιά και θα υλοποιηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα. Για το έργο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Dimand, η Ακτωρ Παραχωρήσεις και το σχήμα Intracom Holdings-Intrakat. Η αλήθεια είναι ότι το έργο αυτό περιμέναμε ότι θα «έτρεχε» γρηγορότερα.
  • Την επέκταση του lounge στο χώρο Σένγκεν στο «Ελ. Βενιζέλος» σχεδιάζει η Aegean. Λόγω της πανδημίας που καθυστέρησε το σχέδιο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η αεροπορική δεν κατάφερε να αυξήσει τη χωρητικότητα του συγκεκριμένου χώρου αναμονής, όπως έπραξε στην περιοχή εκτός Σένγκεν όπου το lounge είναι 1.250 τετραγωνικών μέτρων. Ως αποτέλεσμα, υπάρχουν προβλήματα χωρητικότητας και γι’ αυτό η Aegean συνεργάζεται με το Goldair Handling Lounge όπου έχουν πρόσβαση οι επιβάτες της. Η αεροπορική σύντομα θα προχωρήσει στην επέκταση του χώρου αναμονής σε συνάρτηση με το σχεδιασμό του ΔΑΑ.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News