Business & Finance Τετάρτη 29/11/2023, 07:11
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η βασίλισσα του χρώματος: Η γυναίκα που κινεί αγορές δισεκατομμυρίων με ένα νεύμα

Η βασίλισσα του χρώματος: Η γυναίκα που κινεί αγορές δισεκατομμυρίων με ένα νεύμα

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν το όνομα της Leatrice Eiseman. Όμως αυτή η 88χρονη από τη Βαλτιμόρη βρίσκεται πίσω από τα πουλόβερ που έχουν στην ντουλάπα τους ή το χρώμα του καινούργιου τους αυτοκινήτου. 

Μια γκουρού του χρώματος, η Eiseman είναι η διευθύντρια του Pantone Color Institute, από το 1985. Πρόκειται για μία μονάδα της Pantone, της εταιρείας που αναπτύσσει μια κοινή γλώσσα για το πώς σχεδιαστές, κατασκευαστές και παραγωγοί δημιουργούν και ονομάζουν χιλιάδες αποχρώσεις χρώματος. 

Αυτή η λεπτεπίλεπτη γυναίκα με τα γυαλιά και το αυστηρό καρέ, αποφασίζει κάθε χρόνο το χρώμα του έτους που έρχεται, λαμβάνοντας υπόψη της τις συνθήκες, το συναίσθημα, τις ιδιαιτερότητες και τις πολυπλοκότητες της εποχής. Το χρώμα της χρονιάς ανακοινώνεται από την Pantone στις αρχές του Δεκεμβρίου κάθε χρόνου, αλλά είναι το αποτέλεσμα επαφών της Eiseman σε όλο τον κόσμο, όπου συναντά σχεδιαστές, ανθρώπους που διαμορφώνουν τάσεις και επηρεάζουν τον πολιτισμό. Η απόφασή της αυτή κινεί μία βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η βασίλισσα του χρώματος: Η γυναίκα που κινεί αγορές δισεκατομμυρίων με ένα νεύμα-1 

Η Eiseman συνηθίζει να συναντιέται με τους CEOs τεράστιων επιχειρήσεων για να τους βοηθήσει, για παράδειγμα, να διαλέξουν το χρώμα για κάποιο προϊόν που μπορεί να πουλήσει 5 δισεκατομμύρια μονάδες σε όλο τον κόσμο. Και όμως, όπως αποκάλυψε στο The Hustle, αυτό που την ρωτούν όλοι όσοι την συναντούν είναι κάτι άλλο: Τι χρώμα να βάψω το σαλόνι μου; 

Η ίδια λέει ότι δεν έχει ένα αγαπημένο χρώμα, αφού αυτό θα ήταν σαν να ζητά κανείς από μία μητέρα να διαλέξει το αγαπημένο από τα παιδιά της. 

Όμως κάθε χρόνο, από το 2000,  καλείται να κάνει μία επιλογή. Η παράδοση αυτή ξεκίνησε λίγο πριν από την έλευση της νέας χιλιετίας, όταν ο κόσμος φοβόταν για το τι θα έφερνε το Y2K. Μήπως τα ρολόγια θα σταματήσουν; Μήπως οι υπολογιστές δεν θα δουλεύουν; Εν μέσω αυτής της ανησυχίας, ο CEO της Pantone πρότεινε να διαλέξουν ένα χρώμα της χρονιάς, που θα έφερνε χαρά και αισιοδοξία σε αυτή την αβέβαιη περίοδο. 

Η βασίλισσα του χρώματος: Η γυναίκα που κινεί αγορές δισεκατομμυρίων με ένα νεύμα-2
φωτ.: leatriceeiseman.com

Η Eiseman διάλεξε το cerulean, ένα γαλάζιο του ουρανού. «Όπου και εάν ζεις, όλοι ανυπομονούν να δουν έναν όμορφο γαλάζιο ουρανό», είπε.

Με την ανακοίνωση της επιλογής της, η καμπάνια για το χρώμα της χρονιάς απογειώθηκε. Εφημερίδες από όλο τον κόσμο έγραφαν για αυτήν, αναδεικνύοντας την Pantone στην παγκόσμια αρχή του χρώματος.

Έτσι, η εταιρεία αποφάσισε να καθιερώσει το χρώμα της χρονιάς. Ήταν η κίνηση που έκανε την Pantone γνωστή όχι πια μόνο στους επαγγελματίες του σχεδιασμού και της παραγωγής, αλλά και στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.

Βέβαια, κάποιες φορές, η επιλογή της Pantone δεν είναι και τόσο εύστοχη. Το 2019 επικρίθηκε, γιατί διάλεξε το Living Coral, την ώρα που οι κοραλλιογενείς ύφαλοι όλου του κόσμου αντιμετωπίζουν μια πρωτοφανή υπαρξιακή απειλή.

Η βασίλισσα του χρώματος: Η γυναίκα που κινεί αγορές δισεκατομμυρίων με ένα νεύμα-3

Άλλοι επικρίνουν την Pantone γιατί συμβάλλει στην σπατάλη πόρων σε βιομηχανίες όπως το fast fashion. Μόλις ανακοινωθεί το χρώμα της χρονιάς, οι εταιρείες σπεύδουν να φτιάξουν πουλόβερ, σακάκια, φούστες και μπλούζες. Πολλά από αυτά τα είδη καταλήγουν στις χωματερές, όταν ο ντόρος περάσει.

Όμως στη διαδικασία αυτή, η Pantone, από μία άγνωστη βιομηχανική εταιρεία που έφτιαχνε μελάνια και ένα σύστημα για την ονομασία των χρωμάτων, έγινε ένα lifestyle brand. 

Και η Eiseman, που τράβηξε την προσοχή της Pantone όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο της για την ψυχολογία και τη θεωρία των χρωμάτων «Alive with Color», βρίσκεται πίσω από μερικά από τα διασημότερα χρώματα του κόσμου: 

Η γυναίκα αυτή βοήθησε εταιρείες που έχουν συνδέσει το όνομά τους με ένα χρώμα να το κατοχυρώσουν, ώστε να προστατεύσουν την εμπορική ταυτότητά τους. Βρίσκεται πίσω από τις Pantone εκδοχές χρωμάτων που αναγνωρίζονται αυτόματα από εκατομμύρια καταναλωτές από όλο τον κόσμο, όπως τα:

  • Γαλάζιο της Tiffany (Pantone #1837)
  • Πορτοκαλί της Hermes (Pantone #1448)
  • Κόκκινο της Louboutin (Pantone #18-1663 TPX)

Άλλωστε, το χρώμα σημαίνει big business. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, το 98% όλων των καταναλωτικών αποφάσεων καθορίζεται από το χρώμα.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Ο άνθρωπος που έβαλε τις ηλεκτρικές σκούπες σε μουσεία και έγινε δισεκατομμυριούχος

Ο Έλληνας που «νίκησε» τις Nike και Adidas: «Τρέχει» προς τζίρο 10 δισ. δολαρίων

Ο 5ος πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου – Όταν ο βοηθός ξεπερνά το αφεντικό του

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News