Business & Finance Πέμπτη 3/11/2022, 12:03
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eurobank: Οι αποταμιεύσεις της πανδημίας στήριξαν την κατανάλωση

Eurobank: Οι αποταμιεύσεις της πανδημίας στήριξαν την κατανάλωση

Ανθεκτικές στις πληθωριστικές πιέσεις και την αύξηση  της αβεβαιότητας ήταν οι καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών, τουλάχιστον μέχρι τον Αύγουστο 2022, καθώς πέραν των μέτρων στήριξης της κυβέρνησης κατά της ενεργειακής κρίσης, βοήθησαν σε σημαντικό βαθμό οι συσσωρευμένες αποταμιεύσεις της πανδημίας, διαπιστώνουν οι αναλυτές της Eurobank Research.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η κατανάλωση των νοικοκυριών το δεύτερο τρίμηνο 2022 αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 20,1% (6,3 δισ. ευρώ), ενώ το διαθέσιμο εισόδημα μόλις κατά 1,7% (0,5 δισ. ευρώ).

Eurobank: Οι αποταμιεύσεις της πανδημίας στήριξαν την κατανάλωση-1

Ως εκ τούτου, η αποταμίευση των νοικοκυριών από το θετικό έδαφος των 1,1 δισ. ευρώ (3,4% ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος) το δεύτερο τρίμηνο 2021 συρρικνώθηκε στο αρνητικό έδαφος των 4,7 δισ. ευρώ (14,2% ως ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματος) το δεύτερο τρίμηνο 2022.

Όπως σημειώνουν οι οικονομολόγοι της Eurobank, οι συσσωρευμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, 8,9 δισ. ευρώ σωρευτικά από το δεύτερο τρίμηνο 2020 μέχρι το δεύτερο τρίμηνο 2021, χρηματοδότησαν σε υψηλό βαθμό την ανάκαμψη της κατανάλωσης των νοικοκυριών. Σημειώνεται ότι από το τρίτο τρίμηνο 2021 μέχρι το δεύτερο τρίμηνο 2022 οι συσσωρευμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών ήταν αρνητικές στα 9,3 δισ. ευρώ.

Οι λιανικές πωλήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, ένα μέγεθος που δείχνει τις πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές και παρουσιάζει ισχυρή θετική συσχέτιση με την ιδιωτική κατανάλωση, ενισχύθηκε κατά 0,9% MoM / 4,3% ΥοΥ τον Αύγουστο 2022 από 1,5% MoM / 1,4% ΥοΥ τον Ιούλιο 2022.  Για το σύνολο της περιόδου Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022 κατέγραψε αύξηση 4,6% ΥοΥ από 9,0% ΥοΥ την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.  Η εν λόγω επιβράδυνση, πέραν των επιδράσεων της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης του επιπέδου των τιμών, ήταν σε έναν βαθμό αναμενόμενη, καθώς ο εν λόγω κλάδος υπεραπέδωσε το 2021. Συγκεκριμένα, ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο το 2021 υπερέβη τα προ πανδημίας επίπεδα, ήτοι του 2019, κατά 6,1%.

Eurobank: Οι αποταμιεύσεις της πανδημίας στήριξαν την κατανάλωση-2

Σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλήσεων στις επί μέρους κατηγορίες καταστημάτων για τον μήνα Αύγουστο 2022, θετικά ξεχώρισαν οι κατηγορίες των τροφίμων, ποτών και καπνού, των φαρμακευτικών και καλλυντικών, των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού και των βιβλίων, χαρτικών και λοιπών ειδών.  Η ένδυση και υπόδηση σημείωσε την υψηλότερη μηνιαία αύξηση με 6,5%, εν μέρει και λόγω των θερινών εκπτώσεων, καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των απωλειών των δύο προηγούμενων μηνών. Παρά ταύτα, σε ετήσια βάση, είχε τη χειρότερη επίδοση από όλες τις κατηγορίες καταστημάτων με συρρίκνωση 3,4%. Τέλος, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (super markets) και τα πολυκαταστήματα κατέγραψαν μείωση του όγκου των πωλήσεων σε μηνιαία βάση κατά 1,6% και 0,7% αντίστοιχα, ενώ σε ετήσια βάση η επίδοσή τους ήταν σχετικά ισχνή.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News