ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Π. Δουφεξής (διοικητής ΕΦΚΑ) στο «MR»: Οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες και στη μάχη των επικουρικών από το 2022

«Σύνταξη με ένα ραντεβού είναι ο μεσοπρόθεσμος στόχος του ΕΦΚΑ»

Π. Δουφεξής (διοικητής ΕΦΚΑ) στο «MR»: Οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες και στη μάχη των επικουρικών από το 2022

Τα επόμενα βήματα για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, όπως οι ψηφιακές συναλλαγές, αλλά και για τις εκκρεμείς συντάξεις, απαριθμεί ο διοικητής του ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής  με συνέντευξή του στο «MR». Τονίζει πως οι απονομές συντάξεων φέτος θα ξεπεράσουν τις 200.000 χιλιάδες, αριθμό που θα αποτελέσει ρεκόρ για τον ΕΦΚΑ

Σημαντικά βήματα θα γίνουν και στις επικουρικές, αφού από το 2022 θα πέσουν στη νέα μάχη των επικουρικών οι πιστοποιημένοι λογιστές και οι δικηγόροι. Το επόμενο μεγάλο βήμα για τις συντάξεις είναι και η  ψηφιακή σύνταξη, η οποία  θα είναι γεγονός μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Αναφορικά με τα διευθυντικά στελέχη από την αγορά που πρόκειται να προσληφθούν στον ΕΦΚΑ, ο διοικητής του φορέα τονίζει πως η αλλαγή αυτή  δεν αποτελεί απειλή για κανένα υπάλληλο. Για την αξιοποίηση των ακινήτων του ΕΦΚΑ, ο Παναγιώτης Δουφεξής τονίζει πως ήδη ο e-ΕΦΚΑ προχωρά τις διαγωνιστικές διαδικασίες για μια σειρά ακινήτων στην Σταδίου, στον Ζαλοκώστα, στην Πανεπιστημίου. 

Π. Δουφεξής (διοικητής ΕΦΚΑ) στο «MR»: Οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες και στη μάχη των επικουρικών από το 2022-1·       Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τον μηδενισμό των εκκρεμών κύριων συντάξεων αλλά και τι θα γίνει και με τις εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις;

Ο Οκτώβριος ήταν ένας εξαιρετικός μήνας όσον αφορά τις απονομές συντάξεων. Εκδόθηκαν πάνω από 21.000 νέες κύριες συντάξεις, κάτι που αποτελεί ρεκόρ τριετίας. Παράλληλα, μέχρι τέλος του έτους οι συνολικές απονομές συντάξεων για το 2021 θα ξεπεράσουν τις 200.000. Αυτό το νούμερο δεν το έχει πιάσει ποτέ ο e-ΕΦΚΑ και είναι το αποτέλεσμα της βελτίωσης της αποδοτικότητας των υπαλλήλων και των διευθυντών αλλά και μιας σειράς σύγχρονων εργαλείων management που θέσαμε σε λειτουργία τους τελευταίους μήνες στον Οργανισμό. 

Ενδεικτικά να αναφέρω τον «Πύργο Ελέγχου» που αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο ψηφιακής παρακολούθησης της πορείας των συντάξεων σε όλη τη χώρα καθώς και τη δημιουργία της δομής ταχείας απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης στο Πράσινο Κτήριο. Οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις τον ίδιο μήνα κατέβηκαν στις 92.000 και αναμένεται να μειωθούν και άλλο τον Νοέμβριο, όπου αναμένεται νέο ρεκόρ απονομών. 

Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2022 να έχει εκκαθαριστεί το σύνολο των εκκρεμών κύριων συντάξεων προ του 2019 και μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022 το σύνολο των ληξιπρόθεσμων. 

Τέλος, αναφορικά με τις εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις, και εδώ παρατηρείται σημαντική βελτίωση. Η έκδοση μιας επικουρικής εξαρτάται από την έκδοση της κύριας άλλωστε. Η εκκαθάριση των κύριων συντάξεων μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα συμπαρασύρει και την αποκλιμάκωση των επικουρικών. Παράλληλα στόχος μας είναι εντός του 2022 να αξιοποιήσουμε τους πιστοποιημένους λογιστές και δικηγόρους και στην έκδοση των επικουρικών. 

·       Διευθυντικά στελέχη της αγοράς αναμένεται να προσληφθούν στον ΕΦΚΑ, όπως προβλέπεται με το νέο νομοσχέδιο που προωθείται. Ποιος είναι ο στόχος σας  μέσω της τοποθέτησης νέων διευθυντικών στελεχών;

Στόχος είναι η συγκέντρωση στελεχών τόσο από τον e-ΕΦΚΑ όσο και από τον ευρύτερο δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα, με εμπειρία, τεχνογνωσία και ικανότητες προκειμένου να σηκώσουν το βάρος του ψηφιακού και οργανωτικού μετασχηματισμού του Οργανισμού. Ο e-ΕΦΚΑ αποτελεί άλλωστε την μεγαλύτερη πρόκληση για τη Δημόσια Διοίκηση. 

Τα στελέχη αυτά θα επιλέγονται με πλήρως διαφανείς διαδικασίες, θα έχουν συγκεκριμένη θητεία και θα φέρουν μαζί τους έναν αέρα ανανέωσης στις ανώτατες διοικητικές βαθμίδες του Φορέα. 

Δεν απειλούν κανέναν υπάλληλο του e-ΕΦΚΑ. Αντιθέτως έρχονται να τον βοηθήσουν. Άλλωστε τον πολίτη δεν τον νοιάζει αν την σύνταξη του, την ασφαλιστική ενημερότητα ή μια νέα ψηφιακή υπηρεσία την υλοποιεί υπάλληλος του e-ΕΦΚΑ ή ένα στέλεχος προερχόμενο από τον ιδιωτικό τομέα. Τον ενδιαφέρει να βελτιωθεί ουσιαστικά και γρήγορα η καθημερινότητα του.

·       Πως θα αξιοποιηθούν τα ακίνητα του ΕΦΚΑ; Ποιο το χρονοδιάγραμμα και τι επιπλέον έσοδα μπορούν να προκύψουν για τον ΕΦΚΑ;

O e-ΕΦΚΑ διαθέτει αυτή τη στιγμή ακίνητη περιουσία που ξεπερνά σε αντικειμενική αξία το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Παρόλα αυτά, το 20% αυτής παραμένει αναξιοποίητο. Εμβληματικά κτήρια στο κέντρο της Αθήνας περιμένουν εδώ και χρόνια την αξιοποίηση τους που θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικά έσοδα στον Φορέα. Επιπλέον, ο Οργανισμός νοικιάζει εκατοντάδες κτήρια σε όλη την χώρα με το μηνιαίο ενοίκιο να ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ευρώ. 

Είναι προφανές ότι χρειαζόμαστε μια οργανωτική αναδιάταξη και αυτό θα γίνει μέσω της σύστασης εταιρίας ειδικού σκοπού που θα ασχολείται αποκλειστικά με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Η αξιοποίηση των ακινήτων θα λάβει διάφορες μορφές, από την  ιδιόχρηση με την μεταστέγαση υπηρεσιών του Οργανισμού και την ταυτόχρονη εξοικονόμηση πόρων από ενοίκια, μέχρι την παραχώρηση για την ανάπτυξη επενδυτικών σχεδίων. 

Ήδη ο e-ΕΦΚΑ προχωρά τις διαγωνιστικές διαδικασίες για μια σειρά τέτοιων ακινήτων στην Σταδίου, στον Ζαλοκώστα, στην Πανεπιστημίου κλπ. 

·       Ποιο είναι το νέο χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή σύνταξη;

Η αυτοματοποίηση της διαδικασίας έκδοσης των νέων συντάξεων αποτελεί μια σύνθετη εξίσωση για τον Οργανισμό. Στόχος όμως είναι μέσα στις επόμενες ημέρες να έχουν ενταχθεί στο αυτοματοποιημένο σύστημα οι συντάξεις αναπηρίας και αμέσως μετά οι συντάξεις γήρατος. Μάλιστα για τις συντάξεις αναπηρίας θα έχουμε ανακοινώσεις πολύ σύντομα. Στη συνέχεια θα ενταχθούν και οι συντάξεις των ελευθέρων επαγγελματιών, οι οποίες ωστόσο παρουσιάζουν και τις μεγαλύτερες τεχνικές προκλήσεις. Στόχος είναι να μην ξαναδημιουργηθούν «βουνά» από εκκρεμείς συντάξεις. Και για αυτό μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα θέσουμε σε λειτουργία πάνω από 20 νέα λογισμικά που «κλείνουν τρύπες» και ψηφιοποιούν την διαδικασία απονομής. Τα λογισμικά αυτά αφορούν τόσο τις κύριες, όσο και τις επικουρικές αλλά και τα εφάπαξ. 

·       Έχουμε δει πως το ηλεκτρονικό ραντεβού έχει καθιερωθεί στον ΕΦΚΑ, γεγονός που έχει αλλάξει την εξυπηρέτηση και από την άλλη την ποιότητα της εργασίας των υπαλλήλων. Έχετε προσθέσει αρκετές ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσα από τις οποίες μπορεί άμεσα να εξυπηρετηθεί ο πολίτης. Μπορούμε να πούμε ότι θα μπορέσουμε να φθάσουμε στο σημείο που ο συνταξιούχος με ένα ραντεβού θα μπορεί να εκδίδει και την σύνταξη του;

Αυτός είναι ο μεσοπρόθεσμος στόχος. Να καταφέρουμε να απαλλάξουμε τον συνταξιούχο από γραφειοκρατία, συνεχείς επισκέψεις στα υποκαταστήματα και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην έκδοση της σύνταξης του. 

Ωστόσο, ο e-ΕΦΚΑ δεν εξυπηρετεί μόνο τους συνταξιούχους αλλά συνολικά 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους, όπου η πλειοψηφία αυτών είναι εργαζόμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, εργοδότες και τα άμεσα εξαρτώμενα μέλη αυτών. 

Για το σύνολο των ασφαλισμένων έχουμε υλοποιήσει πάνω από 50 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που καταργούν την ανάγκη επίσκεψης τους στα τοπικά υποκαταστήματα. Πάνω από 1,3 εκατομμύρια συναλλαγές πραγματοποιούνται κάθε μήνα ψηφιακά. Παράλληλα, δημιουργήσαμε το 1555, τον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης του πολίτη που δωρεάν και 24 ώρες το 24ωρο παρέχει άμεση και προσωποποιημένη πληροφόρηση στους πολίτες. Τέλος, υλοποιήσαμε την υπηρεσία myEFKAlive που αφορά την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω βιντεοκλήσης από το σπίτι ή το γραφείο του. 

Τα περισσότερα από όσα περιέγραψα έγιναν τους τελευταίους μήνες υπό αντίξοες συνθήκες και υπό την παράλληλη πίεση της άμεσης έκδοσης τρων εκκρεμών συντάξεων. Πράγμα που σημαίνει πως ο Οργανισμός μπορεί να τα καταφέρει, μπορεί να μετασχηματιστεί, μπορεί να αποκαταστήσει την σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες. 

·       Ποια θα είναι τα νέα κίνητρα για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ; Πως θα υπολογίζονται;

Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη περιλαμβάνει 8 μεγάλες αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ, μεταξύ αυτών και την διεύρυνση της κινητροδότησης των υπαλλήλων που πιάνουν ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους τόσο στο κομμάτι των εκκρεμών συντάξεων όσο και στο κομμάτι της εξυπηρέτησης του πολίτη. Στόχος μας είναι οι δικαιούχοι των πριμ αποδοτικότητας να διευρυνθούν αλλά και το ίδιο το πριμ να αυξηθεί. 

Το πώς ακριβώς θα υπολογίζονται θα αποφασιστεί σε επόμενη φάση και έπειτα από εξέταση όλων των παραμέτρων. Θέλω ωστόσο να τονίσω πως καθημερινά υλοποιούμε δράσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα του συνόλου των υπαλλήλων. Τους τελευταίους μήνες εγκαταστάθηκαν πάνω από 3.000 νέοι υπολογιστές, ενώ τέλος Δεκεμβρίου ολοκληρώνεται η συγχώνευση των υποκαταστημάτων σε όλη την Ελλάδα ενοποιώντας διάσπαρτες υπηρεσίες, διαδικασίες και δομές του Οργανισμού που δημιουργούσαν σοβαρά προβλήματα στην εργασία των υπαλλήλων. 

Με το 1555 πάνω από μισό εκατομμύριο πολίτες έχουν εξυπηρετηθεί, που σημαίνει μισό εκατομμύριο λιγότερες κλήσεις στα τοπικά υποκαταστήματα! Παράλληλα, στόχος μας είναι οι τηλεφωνικές γραμμές ανά υποκατάστημα να καταργηθούν σταδιακά και όλη η τηλεφωνική εξυπηρέτηση να παρέχεται αποκλειστικά από το 1555. 

Επιπλέον, για κάθε ηλεκτρονική υπηρεσία που υλοποιούμε καταργούμε ταυτόχρονα και χιλιάδες συναλλαγές στα φυσικά σημεία εξυπηρέτησης. Προγραμματίζουμε μάλιστα εντός του 2022 κάποιες από τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του Φορέα να παρέχονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και όχι με φυσικό τρόπο, κάτι που θα μειώσει ακόμη περισσότερο τον φόρτο εργασίας των υπαλλήλων. 

Τέλος, για το νέο έτος προγραμματίζουμε και την πρόσληψη 500 μόνιμων υπαλλήλων και 100 συμβασιούχων που θα καλύψουν σημαντικές ανάγκες σε όλη την Ελλάδα. Υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ, Διοίκηση και ηγεσία του Υπουργείου είμαστε στην ίδια όχθη του ποταμού. Όλοι μας θέλουμε το καλό των ασφαλισμένων και του ίδιου του Οργανισμού. Και τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς ήδη φαίνονται τόσο στο κομμάτι των εκκρεμών συντάξεων όσο και στο κομμάτι της καθημερινής εξυπηρέτησης του πολίτη. Μένουν να γίνουν πολλά ακόμη. Όμως ο e-ΕΦΚΑ βρίσκεται σε σταθερές ράγες εκσυγχρονισμού και επίλυσης των χιλιάδων προβλημάτων που κληρονόμησε. 

·       Πώς λειτουργεί το ψηφιακό επίδομα μητρότητας που τέθηκε πριν από λίγες ημέρες σε λειτουργία;

Πράγματι, πριν από λίγες ημέρες θέσαμε σε λειτουργία το ψηφιακό επίδομα μητρότητας καταργώντας την υποχρέωση σε έγκυες ασφαλισμένες να επισκέπτονται 2 και 3 φορές τον e-ΕΦΚΑ για να καταθέσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Η υπηρεσία αυτή παρέχεται σε όλα τα στάδια της ψηφιακά. Η βεβαίωση των ιατρών, η αίτηση του ασφαλισμένου, η αποδοχή του εργοδότη και η πληρωμή γίνονται σε συνεχή ροή πλέον ψηφιακά ξεκινώντας από μια απλή ηλεκτρονική αίτηση στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ. 

Η υπηρεσία αφορά το 95% των ασφαλισμένων και σύντομα, εντός του 2022, θα ενταχθεί και το υπόλοιπο 5% που αφορά κάποιες ειδικές περιπτώσεις πρώην φορέων. Μάλιστα, έχει ήδη ανακοινωθεί ότι μετά τον πρώτο μήνα λειτουργίας της ψηφιακής αυτής υπηρεσίας, η υποβολή των αιτήσεων για το επίδομα μητρότητας θα πραγματοποιείται μόνο ψηφιακά χωρίς την εναλλακτική δυνατότητα φυσικής παρουσίας στα υποκαταστήματα. 

Υπολογίζεται πως κάθε χρόνο οι ασφαλισμένοι θα αποφεύγουν πάνω 150.000 επισκέψεις στα τοπικά υποκαταστήματα, ενώ η πληρωμή των επιδομάτων θα πραγματοποιείται εντός 15 ημερών. 

Διαβάστε επίσης: 

ΕΦΚΑ: Πώς θα αξιοποιηθούν 400 ακίνητα αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ

«Τρέχουν» οι εκκρεμείς συντάξεις

ΕΦΚΑ: Ζητούνται διευθυντές και από τον ιδιωτικό τομέα – Οι μισθοί και τα μπόνους

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News