ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται αυξήσεις και στην μπύρα

φωτ. Shutterstock

Αύξηση τιμής σε ένα ακόμη προϊόν, την μπύρα, αναμένεται να δουν το επόμενο διάστημα οι καταναλωτές, καθώς η αύξηση του ενεργειακού κόστους, του κόστους των υλικών συσκευασίας, αλλά και η αύξηση της τιμής της βασικής πρώτης ύλης που είναι το κριθάρι κάθε άλλο παρά αφήνουν ανεπηρέαστο τον κλάδο της ζυθοποιίας.

Ο ηγέτης του κλάδου στην εγχώρια αγορά, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, δεν έχει προχωρήσει μεν ακόμη σε ανατιμήσεις, όμως σε αυτή τη φάση εξετάζει τα δεδομένα προκειμένου να δει σε τι ανατιμήσεις θα προχωρήσει, έτσι ώστε αφενός να μην απειληθούν σημαντικά τα κέρδη της εταιρείας -μετά μάλιστα από μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο όπως ήταν το 2020- και αφετέρου να μην χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στην αγορά.

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κάποια στιγμή θα προχωρήσουμε σε ανατιμήσεις. Προσπαθούμε να βρούμε τη χρυσή ισορροπία μεταξύ βιωσιμότητας της εταιρείας και του τι θα απορροφήσει η αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε για να παρουσιάσει την Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2019-2020 της εταιρείας.

Οι τελευταίες ανατιμήσεις που έγιναν από την εταιρεία ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο και ήταν της τάξης του 1,5%. Ήδη η εταιρεία αγόρασε το κριθάρι που απαιτείται για την παραγωγή βύνης σε τιμές 6% πάνω από αυτές που προβλέπουν τα συμβόλαια που έχει με τους συνεργαζόμενους παραγωγούς (ανέρχονται σε 2.000) στο πλαίσιο του προγράμματος συμβολαιακής γεωργίας. Μάλιστα, φέτος ήταν μόλις η δεύτερη φορά στα 13 χρόνια που εφαρμόζει το εν λόγω πρόγραμμα που χρειάστηκε να καταβάλλει στους παραγωγούς υψηλότερη τιμή από αυτή των συμβολαίων.

Λόγω επίσης της μικρής παραγωγής κριθαριού φέτος, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν πρόκειται να προβεί σε εξαγωγές βύνης το 2022, όπως έκανε τα προηγούμενα χρόνια, καθώς η νέα σοδειά επαρκεί για να καλύψει μόνο τις δικές της ανάγκες. Φέτος πραγματοποίησε εξαγωγές 17.000 τόνων βύνης στις αγορές της Ιταλίας, της Αλβανίας και της Βουλγαρίας, το 2020 οι εξαγωγές ήταν 12.000 τόνοι και πραγματοποιήθηκαν στις αγορές της Ιταλίας και της Βόρειας Μακεδονίας, ενώ το 2019, 11.000 τόνοι βύνης εξήχθησαν σε Αυστρία και Ισραήλ.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι μία ακόμη από τις πολλές εταιρείες που το τελευταίο διάστημα δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν αναγκαστικά σε ανατιμήσεις, κάτι που σημαίνει ότι η αρχική εκτίμηση πως οι πληθωριστικές πιέσεις θα είναι εμφανείς μέχρι τα Χριστούγεννα μάλλον ήταν υπεραισιόδοξη.

Πλέον το πιο «αισιόδοξο» σενάριο θέλει το κύμα ανατιμήσεων να διαρκεί μέχρι και το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα άφησε να εννοηθεί ότι μεσοπρόθεσμα θα προχωρήσει σε ανατιμήσεις και η εταιρεία «3άλφα» που κατέχει ηγετική θέση στην κατηγορία των οσπρίων, καθώς μεσοσταθμικά η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί είναι της τάξης του 70%. Σε ανατιμήσεις στα προϊόντα κοτόπουλου έχει προχωρήσει και η εταιρεία «Αγγελάκης», ανατιμήσεις της τάξης του 8% (με τις ανατιμήσεις συνολικά στην κατηγορία να είναι 6%-8%), ενώ είναι πιθανό να προχωρήσει σε μία ακόμη αύξηση τιμής, της τάξης του 4%, το νέο έτος.

Ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία για την ένταση και τη διάρκεια των πληθωριστικών πιέσεων διατυπώνουν οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι τροφίμων και ποτών. Χθες ήταν η σειρά της Danone να δηλώσει, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της για το τρίτο τρίμηνο του 2021, ότι το κόστος του πληθωρισμού το 2021 θα είναι τουλάχιστον της τάξης του 8% και ότι η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω το 2022 λόγω της ναύλων και της αύξησης των τιμών στα υλικά συσκευασίας.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News