ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μικρή λιανική: Μάχη των «μεγάλων» για τον τζίρο του 1 δισ. ευρώ

φωτ. Shutterstock

Σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ υπολογίζεται ο συνολικός τζίρος της λεγόμενης μικρής λιανικής, κάτι που εξηγεί σε σημαντικό βαθμό το γιατί έχει καταστεί ελκυστικός όχι μόνο από τους παραδοσιακούς εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ δηλαδή, αλλά πλέον και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών. Την πρώτη χρονιά της πανδημίας, μάλιστα, η μικρή λιανική αποτέλεσε τον κλάδο εκείνο που αντιστάθμισε σε πολύ μεγάλο βαθμό τις απώλειες που υπέστη ο κλάδος χονδρικής των αλυσίδων, τα καταστήματα cash & carry δηλαδή, από τη μη λειτουργία της εστίασης και του τουρισμού για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Κι αυτό διότι η πανδημία, ειδικά το 2020, «ευνόησε» τους δύο τύπους καταστημάτων που βρίσκονται στους δύο πόλους της τυπολογίας του κλάδου:

α) τα υπερμάρκετ, καθώς οι καταναλωτές προτίμησαν για να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες προϊόντων να μην βρίσκονται σε μικρούς χώρους με πολλά άτομα και να μην έχουν μεγάλη αναμονή (λόγω των περιοριστικών μέτρων σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ατόμων που επιτρέπεται να βρίσκονται ταυτόχρονα σε ένα κατάστημα). 

β) τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, τα μίνι μάρκετ, λόγω της εγγύτητας και του ευέλικτου ωραρίου.

Μίνι μάρκετ Vs περιπτέρων 

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι υπήρχαν αυστηροί περιορισμοί τόσο ως προς τις αποστάσεις όσο και ως προς το ωράριο που επιτρεπόταν να μετακινηθούν οι πολίτες. Τα μίνι μάρκετ, καταστήματα γειτονιάς ή αλλιώς convenience stores ήταν αυτά επίσης που συγκέντρωσαν τον μεγαλύτερο τζίρο στη μικρή λιανική σε αντίθεση με τον άλλο σημαντικό πόλο αυτής, τα περίπτερα, τα οποία λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας τις βραδινές ώρες, της τηλεργασίας και της μη λειτουργίας της εστίασης υπέστησαν σημαντικό πλήγμα, κυρίως δε όσα βρίσκονται στο κέντρο της πόλης. Συνολικά ο αριθμός των καταστημάτων μικρής λιανικής, συμπεριλαμβανομένων και των περιπτέρων, υπολογίζεται ότι ξεπερνά τις 25.000. 

Και οι ψηφιακές πλατφόρμες στο παιχνίδι 

Δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες efood και Wolt που ξεκίνησαν η μεν πρώτη ως πλατφόρμα παραγγελιοληψίας για εστιατόρια, η δε δεύτερη ως πλατφόρμα delivery για εστιατόρια, εισήλθαν την άνοιξη του 2021 στη μικρή λιανική με τις υπηρεσίες efood market και Wolt Market.

Στο πλαίσιο, μάλιστα, της υπηρεσίας efood market είχε αναπτύξει συνεργασία με τον όμιλο Μούχαλη, χρησιμοποιώντας στην ουσία το δίκτυο καταστημάτων του (convenience stores και περίπτερα) για τη διεκπεραίωση των παραγγελιών. Με την εξαγορά του δικτύου αυτού -αλλά και των πλατφορμών και της χονδρικής εμπορίας ζαχαρωδών και κάβας στη μικρή λιανική- από τον όμιλο Μούχαλη η efood έκανε ένα σημαντικό βήμα για να ενισχύσει -αν όχι να αποκτήσει ηγετικό ρόλο- στον κλάδο της μικρής λιανικής.

Η Wolt Market από την άλλη ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες την επέκτασή της στα βόρεια προάστια, καθώς διαθέτει πλέον και δεύτερο dark store, αυτή τη φορά στο Μαρούσι. 

Οι κινήσεις των μεγάλων αλυσίδων

Ρόλο, βεβαίως, στη μικρή λιανική διεκδικούν εδώ και πολλά χρόνια οι παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, έχοντας αναπτύξει διάφορα μοντέλα καταστημάτων, τα οποία όμως δεν λειτουργούν στην πλειονότητα των περιπτώσεων με διευρυμένο ωράριο. 

Η παλαιότερη και η μεγαλύτερη από πλευράς κωδικών αλυσίδα convenience είναι τα ΟΚ Anytime, αλυσίδα 114 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα με ωράριο καθημερινά, συμπεριλαμβανομένων και των Κυριακών, από τις 8 το πρωί έως τις 11 το βράδυ. 

Εκεί, πάντως, που αναμένεται το επόμενο διάστημα να υπάρχει μεγαλύτερη άνθιση της μικρής λιανικής είναι τα πρατήρια καυσίμων, ειδικά όταν αυξηθεί ο αριθμός αυτών που θα διαθέτουν και φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η πραγματοποίηση αγορών την ώρα που φορτίζεται το αυτοκίνητο αποτελεί τη νέα τάση καταγράφεται παγκοσμίως και ειδικά στη βόρεια Ευρώπη. 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News