ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πριμοδότηση των επενδυτικών σχεδίων που ζητούν μικρότερη ενίσχυση

Πριμοδότηση των επενδυτικών σχεδίων που ζητούν μικρότερη ενίσχυση

Περισσότερα μόρια κατά την αξιολόγησή τους θα λαμβάνουν τα επενδυτικά σχέδια που αιτούνται χαμηλότερης ενίσχυσης, με στόχο την υπαγωγή περισσότερων επενδύσεων στις ευεργετικές διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου, προβλέπει πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, διαδικασία η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 13 Μαΐου 2024. Το ίδιο νομοσχέδιο προβλέπει σειρά άλλων διευκολύνσεων για τις επενδύσεις που έχουν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο, ενώ εισάγει αλλαγές στην νομοθεσία περί προστασίας καταναλωτή, αλλά και στον τρόπο επιλογής των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Τέλος, περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων που επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel, αλλά και για τις επιχειρήσεις του κλάδου γούνας που έχουν πληγεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία. 

Ειδικότερα, με το άρθρο 13 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι στις προκηρύξεις των καθεστώτων του αναπτυξιακού νόμου μπορεί να περιλαμβάνεται η δυνατότητα να επιλέγουν οι φορείς των υποβαλλόμενων επενδυτικών σχεδίων τη χορήγηση μικρότερων ποσοστών ενίσχυσης και επομένως μειωμένων ποσών ενισχύσεων σε σχέση με τα προβλεπόμενα, με αντιστάθμισμα την απόδοση υψηλότερης βαθμολογίας στα κριτήρια αξιολόγησης και επομένως την αύξηση των πιθανοτήτων ένταξης στα καθεστώτα ενισχύσεων. 

Επίσης, σε κάθε απόφαση προκήρυξης θα μπορεί να επιλέγεται το είδος της αξιολόγησης που θα ακολουθηθεί και όχι αυτό να είναι προκαθορισμένο εκ του νόμου, όπως συμβαίνει σήμερα, έτσι ώστε ανά περίπτωση να επιλέγεται η συγκριτική ή η άμεση αξιολόγηση. 

Σε άλλη διάταξη του ίδιου άρθρου προβλέπεται  ότι θα παρέχεται το δικαίωμα υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου σε διαφορετικούς τόπους εγκατάστασης. Σε περιπτώσεις καθετοποιημένης παραγωγής μια βιομηχανίας για παράδειγμα, ένα μέρος της μπορεί να  υλοποιείται σε έναν τόπο εγκατάστασης, ενώ ένα άλλο μέρος σε διαφορετικό, πάντοτε όμως εντός της ίδιας Περιφέρειας. 

Με το άρθρο 11 αυξάνεται το μέγιστο όριο μεγάλων επενδυτικών σχεδίων που λαμβάνουν ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα. Έτσι, το όριο ανεβαίνει στα 55 εκατ. ευρώ από 50 εκατ. ευρώ σήμερα προκειμένου ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο να λαμβάνει το 100% της ανώτατης επιτρεπόμενης περιφερειακής ενίσχυσης που ισχύει στην περιφέρεια που υλοποιείται το έργο, σε 110 εκατ. ευρώ από 100 εκατ. ευρώ σήμερα προκειμένου να λαμβάνει το 50% της ανώτατης επιτρεπόμενης περιφερειακής ενίσχυσης, ενώ δεν παρέχεται περιφερειακή ενίσχυση σε επενδυτικά σχέδια άνω των 110 εκατ. ευρώ αντί για άνω των 100 εκατ. ευρώ. 

Με το άρθρο 12 διευρύνεται σε 6 μήνες από 2 που είναι σήμερα η προθεσμία που έχουν οι επενδυτές για να υποβάλλουν αίτηση για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. 

Άλλη διάταξη που έχει ως στόχο τη διευκόλυνση των επενδυτών και την αποφυγή καθυστερήσεων είναι αυτή που προβλέπεται στο άρθρο 19 του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία διαφοροποιήσεις στις επιλέξιμες δαπάνες σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, οι οποίες όμως δεν υπερβαίνουν το συνολικό ενισχυόμενο κόστος, θα ελέγχονται μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Σήμερα οι επενδυτές είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν αιτήματα τροποποίησης, τα οποία προκαλούν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της επένδυσης. 

Καταναλωτές 

Στην περίπτωση των εκπτώσεων, θα πρέπει να αναφέρεται η προγενέστερη τιμή, η οποία είναι αυτή που ίσχυε 30 ημέρες πριν την εφαρμογή της έκπτωσης. Εάν ένα προϊόν κυκλοφορεί λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη εννοείται η χαμηλότερη πριν από την έκπτωση. Εάν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια 60 ημερών (αντί για 30 ημέρες που ισχύει σήμερα) πριν από τις εκπτώσεις, τότε ως προγενέστερη νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. 

Στο πλαίσιο της εποπτείας αγοράς των βιομηχανικών προϊόντων εισάγεται η υποχρέωση ανάρτησης περίληψης αποφάσεων επιβολής διοικητικών μέτρων και κυρώσεων στο διαδίκτυο, προς ενίσχυση της διαφάνειας και της ενημέρωσης επί των κυρώσεων. Ειδικότερα, προβλέπεται η υποχρέωση ανάρτησης της περίληψης των σχετικών αποφάσεων στον διαδικτυακό τόπο του προγράμματος «Διαύγεια». Σε  περίπτωση έκδοσης απόφασης επί διοικητικής προσφυγής κατά των κυρώσεων που επιβλήθηκαν αναρτάται περίληψη που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και το αποτέλεσμα της προσφυγής.

Με το άρθρο 5 προβλέπεται ο καθορισμός ειδικής υπηρεσιακής μονάδας στο υπουργείο Ανάπτυξης και συγκεκριμένα η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή η οποία θα είναι πλέον αρμόδια για την εγγραφή, τη διατήρηση ή τη διαγραφή των καταναλωτικών οργανώσεων στο Μητρώο Καταναλωτών. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα ασκείται καλύτερα ο έλεγχος στις καταναλωτικές οργανώσεις. 

Επιτροπή Ανταγωνισμού

Από συνέντευξη θα περνούν οι υποψήφιοι εισηγητές, καθώς και τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού. 

Στήριξη επιχειρήσεων

Με το άρθρο 23 θεσπίζεται το αφορολόγητο, ακατάσχετο και ασυμψήφιστο των ενισχύσεων που έχουν λάβει επιχειρήσεις της Θεσσαλίας οι οποίες επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel στο πλαίσιο της σχετικής δράσης του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021 – 2025 (πρόκειται ουσιαστικά για το κομμάτι των εθνικών πόρων του ΠΔΕ). Επιπλέον, οι δικαιούχοι των εν λόγω ενισχύσεων απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τη συμμετοχή στη δράση και την είσπραξη των προβλεπόμενων ενισχύσεων.

Με το άρθρο 24 προβλέπονται τα ίδια για τις επιχειρήσεις του κλάδου γούνας που έλαβαν έκτακτη ενίσχυση λόγω της ζημιάς που έχουν υποστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Διαβάστε επίσης: 

Αναπτυξιακός: Ενίσχυση 300 εκατ. ευρώ για 256 επενδυτικά σχέδια στη μεταποίηση

Αιτήσεις για ένταξη τουριστικών επενδύσεων στον αναπτυξιακό

Αναπτυξιακός: Ξεκινά ο δεύτερος κύκλος του καθεστώτος «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα»

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News