ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 2 δισ. ευρώ η αγορά των υπηρεσιών διαμεταφοράς

Στα 2 δισ. ευρώ η αγορά των υπηρεσιών διαμεταφοράς

Διψήφια άνοδο κατέγραψε το 2023, έναντι του 2022, η αξία του κλάδου των διαμεταφορών, των επιχειρήσεων δηλαδή που παρέχουν για λογαριασμό τρίτων, οδικώς ή διά θαλάσσης, υπηρεσίες μεταφοράς αλλά και αποθήκευσης και διανομής (logistics) εμπορευμάτων.

Σύμφωνα με μελέτη της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, πέρυσι, σε ετήσια βάση σύγκρισης, η αξία της αγοράς των υπηρεσιών διαμεταφοράς ενισχύθηκε κατά 10%, σε 1,8 δισ. ευρώ. Τη φετινή χρονιά, οι αναλυτές της εταιρείας εκτιμούν πως η αξία του συγκεκριμένου κλάδου θα διευρυνθεί περαιτέρω, σε 2 δισ. ευρώ. Το 2023 οι υπηρεσίες οδικής διαμεταφοράς υπερέβησαν σε αξία το 50% της συνολικής αγοράς, ενώ αυτές διά θαλάσσης ακολουθούν. Βάσει των στοιχείων του 2022, έτος για το οποίο έχουν δημοσιοποιηθεί οι ισολογισμοί των επιχειρήσεων διαμεταφοράς, οι 10 μεγαλύτερες εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 45% του κύκλου εργασιών.

«Η αγορά εκτιμάται ότι παρουσίασε αύξηση 10% περίπου το 2023, σε σχέση με το 2022, και μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 9,4% την περίοδο 2014-2023, ενώ δεν ακολουθεί πάντα την ίδια πορεία με το ΑΕΠ», σημειώνει ο Αδάμ Ρεγκούζας, μάνατζερ της ΣΤΟΧΑΣΙΣ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, με έτος βάσης το 2013, το ΑΕΠ σε διάστημα μιας δεκαετίας αυξήθηκε κατά περίπου 25%, ενώ η αξία του κλάδου των διαμεταφορών ενισχύθηκε κατά δυόμισι φορές.

Σε χρηματοοικονομικό επίπεδο, όπως εξηγεί η υπεύθυνη κλαδικών μελετών της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Κατερίνα Ματσούκα, τα λειτουργικά κέρδη (Ebitda) του κλάδου ως ποσοστό επί των πωλήσεων βελτιώνονται συνεχώς από το 2017 κι έπειτα. Επίσης, όπως προσθέτει, ο δείκτης υποχρεώσεις προς Ebitda, από το 2017 έως το 2022 αναδεικνύει την προσπάθεια των επιχειρήσεων του κλάδου ως προς την εξυπηρέτηση των χρεών τους. Το 2017 δηλαδή η αναλογία υποχρεώσεις προς Ebitda ήταν 7,30, μέγεθος που υποχώρησε σε 3,40 το 2022.

Επίσης, αν και το περιθώριο μεικτού κέρδους μειώνεται, τα τελευταία δέκα χρόνια βελτιώνεται σταθερά το περιθώριο καθαρού κέρδους των διαμεταφορέων, έχοντας διαμορφωθεί σε 6,7% το 2023 από 1,24% το 2013. Αντίστοιχα, βελτίωση καταγράφει και το περιθώριο λειτουργικού κέρδους που διαμορφώθηκε πέρυσι σε περίπου 7% από 2,32% το 2013. Αλματώδη βελτίωση καταγράφει σε μία δεκαετία και η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων που ανήλθε το 2023 σε περίπου 54% από 7% πριν από δέκα χρόνια.

Σύμφωνα με τη μελέτη, στο σύνολο των εξεταζόμενων επιχειρήσεων διαμεταφοράς, 2 στις 10 μεγαλύτερες, βάσει δημοσιευμένου κύκλου εργασιών το 2022, ξεπερνούν τον μέσο όρο του μεικτού κέρδους που τοποθετείται σε περίπου 18,5%. Αντίστοιχα, 4 στις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις ξεπερνούν τον μέσο όρο της λειτουργικής κερδοφορίας που ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών ανέρχεται σε 5%.

Οι διαμεταφορές και τα logistics ανήκουν στους κλάδους όπου η εύρεση του κατάλληλου προσωπικού αποτελεί δύσκολη υπόθεση. Με βάση έρευνα της Manpower, το 82% των επιχειρήσεων του κλάδου αδυνατεί να στελεχώσει τις κενές θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με παράγοντες της συγκεκριμένης αγοράς, ένας από τους λόγους για την αδυναμία εύρεσης προσωπικού σχετίζεται με τη φυσική πρόσβαση στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών διαμεταφοράς και αποθήκευσης και διανομής προϊόντων. H πλειονότητα δηλαδή αυτών των εταιρειών βρίσκεται σε βιομηχανικές περιοχές που διαθέτουν εάν όχι ανύπαρκτη, κακή συγκοινωνιακή σύνδεση. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η ευρύτερη περιοχή Θριασίου Πεδίου – Ασπροπύργου, η οποία παρότι φιλοξενεί τον μεγαλύτερο ίσως αριθμό επιχειρήσεων logistics και διαμεταφοράς σε ολόκληρη τη χώρα, διαθέτει ελλιπή συγκοινωνιακή σύνδεση.

Διαβάστε επίσης: 

«Πυρετός» επενδύσεων σε αποθήκες

Πρώτο βήμα για το logistics park στον Ασπρόπυργο

Σε τροχιά μεγάλες επενδύσεις στα logistics

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News