ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κλείνει η InstaShop στην Ελλάδα – Έκτο λουκέτο στο quick commerce

Κλείνει η InstaShop στην Ελλάδα – Έκτο λουκέτο στο quick commerce

Η έκτη πλατφόρμα quick commerce που βάζει «λουκέτο» στην ελληνική αγορά μέσα σε λίγο καιρό από την δραστηριοποίησή της γίνει η InstaShop, καθώς στις 31 Δεκεμβρίου 2023 τερματίζει τη λειτουργία της, σύμφωνα με την ενημέρωση που απέστειλε στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις. Η εταιρεία πάντως συνεχίζει τη δραστηριότητά της στον αραβικό κόσμο, από όπου και ξεκίνησε το 2015, όταν ιδρύθηκε στο Ντουμπάι από τον Γιώργο Τσιώρη και την Ιωάννα Αγγελιδάκη. Άγνωστο, ωστόσο, παραμένει εάν θα συνεχίσει τη δραστηριότητά του το τεχνολογικό κέντρο (hub) που είχε δημιουργήσει η InstaShop στη Θεσσαλονίκη, πριν καν ξεκινήσει την εμπορική της δραστηριότητα στην Ελλάδα. 

Τι έφταιξε και η Ελλάδα αποδείχθηκε η αχίλλειος πτέρνα της «χρυσής» startup που το 2020 εξαγοράστηκε από τη γερμανική Delivery Hero έναντι του εντυπωσιακού τιμήματος των 360 εκατ. δολαρίων; Το ακριβό μοντέλο λειτουργίας προκειμένου να διασφαλίζει την ταχύτητα στις παραδόσεις, υποστηρίζουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και μια αγορά πολύ μικρή με ήδη αρκετούς «παίκτες» θεωρούνται οι βασικοί λόγοι. Καθοριστικό ρόλο εξάλλου διαδραμάτισε το τέλος των περιοριστικών μέτρων και η περίφημη επιστροφή στην κανονικότητα, καθώς  είχαν ως αποτέλεσμα την επιστροφή του μεγαλύτερου τμήματος των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα, από μίνι μάρκετ και περίπτερα έως σούπερ μάρκετ και ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, προκαλώντας το πρώτο μεγάλο πλήγμα στις εταιρείες quick commerce. Ο πληθωρισμός, ωστόσο, ήταν που έδωσε τη «χαριστική βολή», με τους περισσότερους καταναλωτές να είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν την άνεση του καναπέ τους για να αγοράσουν ένα μπουκάλι γάλα από το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς τους παρά να πληρώσουν 23 ευρώ (ύψος ελάχιστης παραγγελίας σε σούπερ μάρκετ), κόστος μεταφορικών, αλλά και φιλοδώρημα στον διανομέα.  

Μιλώντας στο «ΜR», ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της «METRO AEBE», υποστήριξε ότι το μοντέλο λειτουργίας της InstaShop ήταν αρκετά ακριβό -για την ίδια την εταιρεία και όχι για τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις- καθώς ήταν από τις λίγες πλατφόρμες που έκανε αυτή τη συλλογή της παραγγελίας (picking), διαθέτοντας δύο άτομα ανά κατάστημα. Αυτό, βεβαίως, διασφάλιζε ταχύτητα εξυπηρέτησης, αλλά στο τέλος της ημέρας -ειδικά σε μια μικρή αγορά όπως η ελληνική- αυτό δεν ήταν αρκετό. Εκτός από τη MyMarket, η Instashop είχε συνεργασία με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Θανόπουλος, αλλά και με άλλες λιανεμπορικές αλυσίδες όπως την Κωτσόβολος, Pet City, αλλά και με μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία κ.α. 

Τα σημάδια πάντως για την αρνητική εξέλιξη στην InstaShop υπήρχαν. Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία για τη χρήση του 2022, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 3,18 εκατ. ευρώ έναντι 1,54 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ οι ζημιές της είχαν υπερδιπλασιαστεί φτάνοντας το 2022 τα 3,55 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,23 εκατ. ευρώ το 2021. Το σύνολο των υποχρεώσεών της στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ανερχόταν σε 2,13 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2022 η εταιρεία απασχολούσε 107 άτομα.  

Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε δύο χρόνια πέντε ακόμη εταιρείες της κατηγορίας αυτής,  έπαψαν να υπάρχουν, εκ των οποίων οι τρεις έβαλαν «λουκέτο» και οι δύο εξαγοράστηκαν. Τον περασμένο Οκτώβριο η Pop Market τερμάτισε τη λειτουργία της δύο χρόνια ακριβώς μετά την έναρξη της δραστηριοποίησής της, με τους ιδιοκτήτες της να διαβλέπουν ότι η πορεία δεν θα ήταν αυτή που είχαν σχεδιάσει και οραματίζονταν. 

Ακόμη πιο βραχύβιες ήταν η Rabbit και η Rocket, οι οποίες διαφήμισαν πανηγυρικά την έναρξη της λειτουργίας τους στην ελληνική αγορά. Η πρώτη με τέσσερα dark stores ξεκίνησε να λειτουργεί τον Απρίλιο του 2022 για να κλείσει φέτος το καλοκαίρι. Aς σημειωθεί ότι ως κύριος ΚΑΔ της Rabbit Greece Μονοπρόσωπης ΑΕ εμφανίζεται το λιανικό εμπόριο νωπών φρούτων και λαχανικών. Η δεύτερη αποδείχθηκε ότι δεν ήταν…. ρουκέτα, αλλά μάλλον «πυροτέχνημα». Σημειώνεται ότι η εταιρεία που είχε ιδρυθεί το 2018 στην Ουκρανία λειτούργησε στην Ελλάδα από την «Ρόκετ Ντελίβερι Μονοπρόσωπη ΙΚΕ», που έχει συσταθεί από τις 25 Μαΐου 2021. Στην Ελλάδα απασχολούσε 100 άτομα και λίγο πριν σταματήσει να λειτουργεί είχε προαναγγείλει 500 προσλήψεις, καθώς και συνεργασίες με αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το ξαφνικό «λουκέτο» τον Φεβρουάριο του 2022, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, επιχειρήθηκε στην Ελλάδα να εμφανιστεί ως προσωρινό. 

Οι εταιρείες quick commerce που σταμάτησαν να λειτουργούν λόγω εξαγοράς είναι η ferto, την οποία απέκτησε η Pop Market και η delivery.gr η οποία εξαγοράστηκε από την efood στο πλαίσιο της μεγάλης εξαγοράς των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη. 

H Instashop ιδρύθηκε το 2015 στο Ντουμπάι από τον Γιώργο Τσιώρη και την Ιωάννα Αγγελιδάκη. Το 2020 η Delivery Hero, στον οποίο ανήκει και η efood, εξαγόρασε την InstaShop έναντι 360 εκατ. δολαρίων, τίμημα ρεκόρ για «ελληνική» start up. Η InstaShop εκτός από το Ντουμπάι, έχει παρουσία και σε άλλες πόλεις των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων,  στο Μπαχρέιν, την Αίγυπτο, το Κατάρ, τον Λίβανο, τη Σαουδική Αραβία, το Ομάν και το Κουβέιτ.

Η ανακοίνωση της InstaShop

«Πρόσφατα ανακοινώσαμε στους συνεργάτες μας ότι οι υπηρεσίες της InstaShop στην Ελλάδα θα διακοπούν οριστικά μέχρι το τέλος του χρόνου. Παρόλα αυτά, επιθυμούμε να διευκρινιστεί ότι το tech hub το οποίο βρίσκεται στην Ελλάδα, παραμένει κρίσιμο και αναπόσπαστο κομμάτι των παγκόσμιων δραστηριοτήτων της εταιρείας μας, συνεπώς θα παραμείνει πλήρως λειτουργικό και θα εξελιχθεί περαιτέρω, αποτελώντας κεντρικό κόμβο για πρωτοβουλίες καινοτομίας και στρατηγικής τεχνολογικής ανάπτυξης. Η απόφαση αυτή υπερτονίζει την εμπιστοσύνη μας στην υψηλά καταρτισμένη και ταλαντούχα τεχνολογική κοινότητα της Ελλάδας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες της αγοράς και του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, προτεραιότητα της InstaShop είναι να εφαρμόσει ακόμα πιο αποτελεσματικές διαδικασίες και να κινηθεί προς μία πιο ευέλικτη στρατηγική ως εταιρία στο σύνολό της. Για να πετύχουμε κάτι τέτοιο, ως μέλος της Delivery Hero, αξιολογούμε και ενισχύουμε συνεχώς τις οργανωτικές μας υποδομές προκειμένου μακροπρόθεσμα να επιτύχουμε τις φιλοδοξίες μας και να γίνουμε μια κερδοφόρα και βιώσιμη επιχείρηση.

Η κύρια προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή είναι να φροντίσουμε τους εργαζομένους που επηρεάζονται από την απόφαση αυτή. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συναδέλφους μας για τον χρόνο και την προσπάθειά τους».

Διαβάστε επίσης: 

Quick commerce: Άνθησε στην πανδημία, «μαράθηκε» στην κανονικότητα

Τάσεις συγκέντρωσης στο quick commerce: H Pop εξαγόρασε τη Ferto

Ψώνια στην πόρτα σας 24 ώρες την ημέρα: Η νέα «μάχη» του λιανεμπορίου

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News