Business & Finance Σάββατο 21/10/2023, 20:11
BUSINESS & FINANCE

Quick commerce: Άνθησε στην πανδημία, «μαράθηκε» στην κανονικότητα

Quick commerce: Άνθησε στην πανδημία, «μαράθηκε» στην κανονικότητα

Σπορ για λίγους αποδεικνύεται η ενασχόληση με την κατ’ οίκον ταχεία παράδοση ειδών παντοπωλείου –γνωστή κυρίως ως quick commerce– στη μετά COVID-19 εποχή. Το τέλος των περιοριστικών μέτρων και η περίφημη επιστροφή στην κανονικότητα είχαν ως αποτέλεσμα και την επιστροφή του μεγαλύτερου τμήματος των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα, από μίνι μάρκετ και περίπτερα έως σούπερ μάρκετ και ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, προκαλώντας το πρώτο μεγάλο πλήγμα στις εταιρείες quick commerce. Ο πληθωρισμός, ωστόσο, ήταν που έδωσε τη «χαριστική βολή», με τους περισσότερους καταναλωτές να είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν την άνεση του καναπέ τους για να αγοράσουν ένα μπουκάλι γάλα από το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς τους από το να το πληρώσουν ακόμη και 32% ακριβότερα, χωρίς σε αυτό να υπολογίζεται και το κόστος των μεταφορικών και το φιλοδώρημα στον διανομέα.

Ετσι, μέσα σε δύο χρόνια πέντε εταιρείες αυτής της κατηγορίας έπαψαν να υπάρχουν, εκ των οποίων οι τρεις έβαλαν «λουκέτο» –με τις νομικές οντότητες που βρίσκονται πίσω από αυτές να εμφανίζονται ακόμη ως ενεργές– και οι δύο εξαγοράστηκαν.

Συμπέρασμα: Ειδικά σε μια μικρή αγορά, όπως η ελληνική, προοπτική ανάπτυξης έχουν μόνο εταιρείες με μεγάλο εύρος υπηρεσιών και κυρίως υπηρεσίες όπως η παραγγελιοληψία ή/και η διανομή έτοιμων γευμάτων, όπως η efood, η Wolt και η BOX. Αλλο κοινό στοιχείο των τριών παραπάνω: όλες είναι θυγατρικές μεγάλων ομίλων, της Delivery Hero, της Doordash και της Cosmote αντιστοίχως.

Τελευταίο «κρούσμα» είναι η Pop Market, για την οποία, ακριβώς δύο χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας της, οι ιδιοκτήτες της αποφάσισαν να τερματίσουν τη λειτουργία της διαβλέποντας ότι η πορεία της δεν θα ήταν αυτή που είχαν σχεδιάσει και οραματίζονταν. Επέλεξαν, μάλιστα, «να τη βγάλουν από την πρίζα» όσο ακόμη ήταν οικονομικά υγιής, χωρίς δηλαδή να αφήσει οφειλές σε προμηθευτές και εργαζομένους. Από τις 25 Οκτωβρίου οι πελάτες της Pop Market θα μπορούν να εξυπηρετούνται από τη Wolt Market, με κίνητρο γι’ αυτή τη μετάβαση εκπτώσεις για τις πρώτες αγορές. Στο πλαίσιο της ίδιας εμπορικής συμφωνίας, η Wolt Market απέκτησε και μέρος του εξοπλισμού της Pop Market. Τα dark stores της Pop Market δεν μεταβιβάστηκαν στη Wolt Market, όπως ούτε και οι συμβάσεις εργασίας των περίπου 55 εργαζομένων της εταιρείας. Εκτός από την Pop Market, τέλος μπαίνει και στη λειτουργία της Pop Marinas, της υπηρεσίας που εγκαινίασε η Pop Market μέσα στο καλοκαίρι και αφορούσε την τροφοδοσία σκαφών αναψυχής που βρίσκονται σε μαρίνες. Η εταιρεία είχε καταφέρει να σηκώσει χρηματοδότηση ύψους 8,5 εκατ. δολαρίων και είχε ενταχθεί στο δίκτυο της Endeavor. H Quick Commerce Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, που βρίσκεται πίσω από την Pop Market, παραμένει ενεργή, χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί από τον διαχειριστή της και συνιδρυτή της Pop Market κ. Τάκη Μαλαβέτα ένα άλλο επιχειρηματικό εγχείρημα.

Ακόμη πιο βραχύβιες ήταν η Rabbit και η Rocket, οι οποίες διαφήμισαν πανηγυρικά την έναρξη λειτουργίας τους στην ελληνική αγορά. Η πρώτη με τέσσερα dark stores ξεκίνησε να λειτουργεί τον Απρίλιο του 2022, για να κλείσει φέτος το καλοκαίρι. Aς σημειωθεί ότι ως κύριος ΚΑΔ της Rabbit Greece Μονοπρόσωπης Α.Ε. εμφανίζεται το λιανικό εμπόριο νωπών φρούτων και λαχανικών. Η δεύτερη αποδείχθηκε ότι δεν ήταν… ρουκέτα, αλλά μάλλον «πυροτέχνημα». Σημειώνεται ότι η εταιρεία που είχε ιδρυθεί το 2018 στην Ουκρανία λειτούργησε στην Ελλάδα από τη «Ρόκετ Ντελίβερι Μονοπρόσωπη ΙΚΕ», που έχει συσταθεί από τις 25 Μαΐου 2021. Στην Ελλάδα απασχολούσε 100 άτομα και λίγο πριν σταματήσει να λειτουργεί είχε προαναγγείλει 500 προσλήψεις, καθώς και συνεργασίες με αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το ξαφνικό «λουκέτο» τον Φεβρουάριο του 2022, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, επιχειρήθηκε στην Ελλάδα να εμφανιστεί ως προσωρινό.

Οι εταιρείες quick commerce που σταμάτησαν να λειτουργούν λόγω εξαγοράς είναι η ferto, την οποία απέκτησε η Pop Market, και η delivery.gr, η οποία εξαγοράστηκε από την efood στο πλαίσιο της μεγάλης εξαγοράς των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη.

Διαβάστε επίσης: 

Μεγάλη ενίσχυση εσόδων εν μέσω πανδημίας για τη efood

Τάσεις συγκέντρωσης στο quick commerce: H Pop εξαγόρασε τη Ferto

Ψώνια στην πόρτα σας 24 ώρες την ημέρα: Η νέα «μάχη» του λιανεμπορίου

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News