ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ηλεκτρονικό εμπόριο: Άνοδος και μετά το τέλος της πανδημίας

Ηλεκτρονικό εμπόριο: Άνοδος και μετά το τέλος της πανδημίας

Πάνω από το 50% των χρηστών Internet πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές, ποσοστό υπερδιπλάσιο αυτού που ίσχυε πριν από 10 χρόνια, γεγονός που δείχνει τη δυναμική που έχει πλέον το ηλεκτρονικό εμπόριο. Μάλιστα, το ποσοστό χρήσης του Διαδικτύου για αγορές από τα ηλεκτρονικά καταστήματα εξακολουθεί να αυξάνεται παρά το γεγονός ότι πλέον δεν υπάρχουν περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των ανθρώπων και στη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όπως συνέβαινε τη διετία 2020-2021. Αν και ακόμη ο τζίρος από το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων είναι κάτω από 10% του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων, βρίσκεται σε ανοδική πορεία και πλέον το μερίδιό του είναι σχεδόν εξαπλάσιο αυτού που ήταν πριν από 10 χρόνια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), το 55,3% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών που έχει οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο πραγματοποίησε κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του Διαδικτύου για προσωπική χρήση. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 ήταν 53,2%, χρονιά κατά την οποία είχε καταγραφεί πτώση μετά την «έκρηξη» στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2020 (47,8%) και το 2021 (58,3%), ενώ δέκα χρόνια πριν, το 2013, ήταν μόλις 27%.

Ηλεκτρονικό εμπόριο: Άνοδος και μετά το τέλος της πανδημίας-1

Η συνέχιση της διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, έστω και με χαμηλότερο ρυθμό σε σύγκριση με την εποχή των lockdowns, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία των επιχειρήσεων. Σε σύνολο 42.451 επιχειρήσεων με προσωπικό από 10 άτομα και άνω, έλαβαν ηλεκτρονικές παραγγελίες οι 8.321, με τον τζίρο από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να φτάνει τα 25 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7,1% του συνολικού τους τζίρου. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 ήταν 6,9%, ενώ το 2013 μόλις 1,21%. Διευκρινίζεται ότι στον τζίρο περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις – ηλεκτρονικές παραγγελίες – κρατήσεις των κλάδων διαμονής – ταξιδιών.

Ρούχα, έτοιμα φαγητά, εισιτήρια, αθλητικά είδη, αλλά και ταινίες και τηλεοπτικές σειρές είναι τα αγαθά και οι υπηρεσίες που κυρίως αγοράζουν οι καταναλωτές από το Διαδίκτυο. Ειδικότερα, κατά το α΄ τρίμηνο του 2023, από όσους έκαναν αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, το 73,6% ψώνισε ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ μόδας, το 44,1% παρήγγειλε φαγητό, το 27,3% αγόρασε αθλητικά είδη, εξαιρουμένων των αθλητικών ενδυμάτων και υποδημάτων.

Οσον αφορά προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή, το 26,3% αγόρασε ταινίες ή σειρές, το 13,1% μουσική (είτε ως υπηρεσίες μετάδοσης – streaming είτε ως ψηφιακό αρχείο), ενώ η υπηρεσία που κυρίως αγοράζεται ηλεκτρονικά είναι οι συνδρομές Internet ή οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας (37,3%).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι πλέον το Διαδίκτυο χρησιμοποιείται και για την αγορά υπηρεσιών μεταφοράς, όπως ταξί, ενώ το 1,6% αγόρασε υπηρεσίες μεταφοράς από φυσικά πρόσωπα/ιδιώτες μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες ή εφαρμογές. Επίσης, το 16,8% αγόρασε υπηρεσίες διαμονής από φυσικά πρόσωπα μέσα από πλατφόρμες (Airbnb, Homeaway, ihaHolidays), με το σχετικό ποσοστό να είναι αυξημένο κατά 110% σε σύγκριση με το 2022.

Διαβάστε επίσης:

Τζίρο 220 εκατ. ευρώ έκαναν τα online super market στο εννεάμηνο του 2023

Τι ψωνίζουν οι Έλληνες online – Οι δημοφιλέστερες ηλεκτρονικές αγορές

Πόσοι Ευρωπαίοι δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ Ίντερνετ – Το ελληνικό ρεκόρ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News