ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επτά στις δέκα επιχειρήσεις σχεδιάζουν νέες ανατιμήσεις μέσα στο 2023

Το κόστος των μεταφορών και των πρώτων και δεύτερων υλών συνεχίζει να αυξάνεται.

Επτά στις δέκα επιχειρήσεις σχεδιάζουν νέες ανατιμήσεις μέσα στο 2023

Αντιμέτωπα με την ακρίβεια στα τρόφιμα θα συνεχίσουν να είναι και τους επόμενους μήνες τα νοικοκυριά στην Ελλάδα, καθώς ήδη από τις αρχές του χρόνου αρκετές εταιρείες έχουν προβεί σε ανατιμήσεις και κάποιες άλλες προγραμματίζουν αυξήσεις τιμών το επόμενο διάστημα.

Αν και η συχνότητα αλλαγής των τιμοκαταλόγων από τους προμηθευτές δεν είναι τόσο μεγάλη, όπως συνέβη το 2022, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Money Review υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ανατιμήσεις εξακολουθούν να καταφτάνουν, χωρίς την ίδια ώρα να αποστέλλονται από τη βιομηχανία τιμοκατάλογοι με μειώσεις τιμών. Το φαινόμενο των μειώσεων τιμών σε κάποια προϊόντα που είχε καταγραφεί στα τέλη Ιανουαρίου, μειώσεις της τάξης του 5%-18%, και αφορούσε κυρίως εισαγόμενα γαλακτοκομικά και αραβοσιτέλαιο, δεν είχε ανάλογη συνέχεια και αποδείχθηκε ότι ήταν μάλλον περιορισμένης εμβέλειας. Πριν από λίγες ημέρες, άλλωστε, έρευνα της NielsenIQ που πραγματοποιήθηκε σε διευθύνοντες συμβούλους προμηθευτών και λιανεμπόρων έδειξε ότι επτά στις δέκα επιχειρήσεις σχεδιάζουν ανατιμήσεις μέσα στο 2023.

Αρκετοί προμηθευτές, χάριν διατήρησης των μεριδίων αγοράς, δεν προχώρησαν σε σημαντικές ανατιμήσεις το 2022, αλλά προχωρούν τώρα, καθώς η πίεση στο κόστος παραγωγής συνεχίζεται. Οπως επισημαίνουν, μπορεί το ενεργειακό κόστος να εμφανίζει σημάδια υποχώρησης, δεν ισχύει το ίδιο, όμως, για το μεταφορικό κόστος, το οποίο μάλιστα αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο το επόμενο διάστημα, όπως επίσης και για το κόστος των πρώτων και δεύτερων υλών.

Υπενθυμίζεται ότι από τον Απρίλιο του 2022 ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ελλάδα είναι διψήφιος και από τον Οκτώβριο του 2022 κινείται στα επίπεδα του 15%. Διατηρείται μάλιστα σε αυτά τα υψηλά επίπεδα, παρά το γεγονός ότι ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή καταγράφει σημαντική αποκλιμάκωση από το φθινόπωρο κι έπειτα.

Πιο ακριβά βασικά είδη διατροφής

Το χειρότερο είναι ότι στην κορυφή των ανατιμήσεων βρίσκονται τα πλέον βασικά είδη διατροφής, όπως τα γαλακτοκομικά, το ψωμί, το κρέας και το λάδι. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), οι τιμές των γαλακτοκομικών έχουν αυξηθεί κατά 25,2%, των ελαίων κατά 22,9%, των κρεάτων κατά 20%, του ψωμιού κατά 16,8%, του καφέ κατά 13%, της ζάχαρης κατά 9,2%, του νερού – χυμού – αναψυκτικών κατά 9%, των λαχανικών κατά 8,6%. Για να αντιληφθεί κάποιος το ζήτημα ειδικά στα γαλακτοκομικά, αρκεί να πούμε ότι η μέση τιμή παραγωγού στο αγελαδινό γάλα βρίσκεται, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, στα 0,574 ευρώ/κιλό από 0,438 ευρώ/κιλό τον Ιανουάριο του 2022, ενώ μέσα στην περυσινή χρονιά η μέση τιμή είχε φτάσει και τα 0,588 ευρώ/ κιλό. Η μέση τιμή παραγωγού πρόβειου γάλακτος που χρησιμοποιείται κυρίως για τυριά και γιαούρτια βρίσκεται στο 1,56 ευρώ/κιλό από 1,17 ευρώ/κιλό ένα χρόνο πριν, χωρίς να εμφανίζει σημάδια αποκλιμάκωσης.

Οι μεγάλες αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα έχουν οδηγήσει σε μείωση του όγκου πωλήσεων, η οποία είναι αναλογικά μικρή με την αύξηση των τιμών. Ο λόγος είναι ότι πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία έχουν καταγραφεί επίσης σημαντικές αυξήσεις τιμών, της τάξης του 16,6% το 2022. Υπενθυμίζεται ότι ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε το 2022 κατά 1,5% (στοιχεία της NielsenIQ), ενώ το α΄ τρίμηνο του 2023 ο όγκος πωλήσεων εκτιμάται ότι υποχωρεί κατά περίπου 4%.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Δούλεψε το καλάθι του νοικοκυριού; Πού έπεσαν οι τιμές, πόσο το προτιμούν οι καταναλωτές

Κόβουν τον καφέ εκτός σπιτιού πάνω από τους μισούς Έλληνες

Σούπερ μάρκετ: Μειώνεται η κατανάλωση, αυξάνεται το private label

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News