BUSINESS & FINANCE

Αναπτυξιακός νόμος για τους ορκωτούς ελεγκτές

Φωτ. AP

Ενισχυμένο ρόλο θα έχουν οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές στον νέο αναπτυξιακό νόμο, καθώς αφενός αποκτούν τη δυνατότητα να αξιολογούν επενδυτικά σχέδια και αφετέρου καθίστανται οι υποχρεωτικοί ελεγκτές της υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων άνω του 1 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του του υπουργείου Ανάπτυξης κι Επενδύσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις και τις αλλαγές στον αναπτυξιακό νόμο, το οποίο έχει τεθεί από την Παρασκευή, 27 Αυγούστου σε δημόσια διαβούλευση, οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές θα μπορούν να συμμετέχουν και στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων. Μάλιστα οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές θα είναι αυτοί που θα διενεργούν την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων, σε περίπτωση που η προθεσμία των 45 ημερών που έχουν οι επιτροπές αξιολόγησης στη διάθεσή τους παρέλθει άπρακτη. Οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την αξιολόγηση εντός 8 ημερών. Υπενθυμίζεται ότι ήδη οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές, μπορούν να διενεργούν, κατόπιν αιτήματος του επενδυτή, τον έλεγχο υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου. Επίσης στις επιτροπές αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων θα μπορούν πλέον να συμμετέχουν και υπάλληλοι από άλλες αρμόδιες υπηρεσίες και όχι μόνο από το υπουργείο Ανάπτυξης ή από το Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η διενέργεια επιτόπιου ελέγχου στις περιπτώσεις που η πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης πραγματοποιείται από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει επίσης ότι σύμφωνα με το άρθρο 38 του νομοσχεδίου, στα επενδυτικά σχέδια ύψους άνω του ποσού του 1 εκατ. ευρώ ο έλεγχος, προκειμένου για την πιστοποίηση του 50% ή του 65% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ή της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, θα διενεργείται αποκλειστικά από ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες. Βασική προϋπόθεση είναι βεβαίως αυτοί που διενεργούν τον έλεγχο να μη συμμετείχαν με οποιονδήποτε τρόπο στην εκπόνηση των επενδυτικών σχεδίων.

Την ίδια ώρα επιχειρείται να χορηγούνται ταχύτερα οι ενισχύσεις στις επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια. Έτσι, όταν κάποιος έχει ολοκληρώσει το 50% (και πλέον με το νομοσχέδιο ή το 65%) της επένδυσης μπορεί να αιτηθεί την έναρξη χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής, υποβάλλει το σχετικό αίτημα και ο χρόνος έκδοσης των αποφάσεων πιστοποίησης της υλοποίησης της επένδυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 30 ημέρες από όταν υποβλήθηκαν οι σχετικές εκθέσεις ή βεβαιώσεις ελέγχου.

Όπως και στον υφιστάμενο νόμο έτσι και τώρα προβλέπεται η δυνατότητα να καταβάλλεται ποσό που ανέρχεται μέχρι το 25% της εγκεκριμένης επιχορήγησης στον δικαιούχο με την υλοποίηση έργου συνολικού ύψους ίσου τουλάχιστον με το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού κόστους της επένδυσης. Υπάρχει ωστόσο μια σημαντική αλλαγή: εφόσον τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται με δηλωτική πράξη ορθότητας και βεβαιότητας από ορκωτό ελεγκτή, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα εκδίδουν σχετική απόφαση για την καταβολή της ενίσχυσης εντός 20 ημερών από την υποβολή της αίτησης και χωρίς τη διενέργεια ελέγχου από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές θα είναι τέλος οι μοναδικοί αρμόδιοι για τον ενδιάμεσο ή τελικό έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων τα οποία έχουν υπαχθεί στο καθεστώς του αναπτυξιακού νόμου «Επενδύσεις μείζονος μεγέθους».

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News