Business & Finance Δευτέρα 25/01/2021, 12:34
BUSINESS & FINANCE

Γιατί το κόστος μεταφοράς έχει αυξηθεί κατά 300%

Σε 180 εκατ. ο αριθμός των κοντέινερς

Φωτ. ΑΡ

Κατά σχεδόν 300% έχει αυξηθεί το κόστος μεταφοράς από την Κίνα προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, καθώς η έλλειψη κοντέινερς έχει επιβαρύνει σημαντικά τις ναυτιλιακές δαπάνες, ενώ έχει συμβάλλει στη δημιουργία μεγάλων καθυστερήσεων στην παράδοση αγαθών από την χώρα της Ασίας. 

Σύμφωνα με έμπειρους αναλυτές, η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να περιμένει έως και εβδομάδες προκειμένου να βρεθούν άδεια κοντέινερς και να πραγματοποιηθεί η παράδοση των νέων φορτίων, με αποτέλεσμα την εκρηκτική άνοδο του σχετικού κόστους. 

Μάλιστα, αυτή η κατάσταση επηρεάζει τους πάντες, και ιδίως τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίες εν μέσω κορωνοϊού έχουν αναλάβει το μεγαλύτερο βάρος εξυπηρέτησης της καταναλωτικής ζήτησης.  

Τον Δεκέμβριο, το κόστος μεταφοράς ήταν έως και 264% υψηλότερο, σε σχέση με το 2019, για την παράδοση προϊόντων από την Ασία στη βόρεια Ευρώπη. Την ίδια ώρα, το κόστος παράδοσης από την Ασία στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ ήταν αυξημένο κατά 145%. 

Σε σχέση δε, με τον Μάρτιο του 2020, όταν και το κόστος είχε υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η άνοδος ξεπερνάει το 300% τόσο για την Ευρώπη όσο και για τις ΗΠΑ, όπως παραδέχεται ο Μαρκ Ίγκερ, αναλυτικής της RedWood Logistics. Κατά τον ίδιο δε, το κόστος μεταφοράς ανέρχεται σε 6.000 δολάρια ανά κοντέινερ έναντι της συνηθισμένης τιμής των 1.200 δολαρίων.  

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι μεγάλες βιομηχανίες της Ευρώπης κατά καιρούς ανακοινώνουν την επιβράδυνση ή το «πάγωμα» της παραγωγής, λόγω της έλλειψης πρώτων υλών από την Κίνα, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τις ελλείψεις μικροτσίπς στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. 

Ποιοι οι λόγοι αυτού του φαινομένου

Πρώτον, η Κίνα πραγματοποιεί πολύ περισσότερες εξαγωγές προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, καθώς η οικονομία έχει ανακάμψει ταχύτερα από την πανδημία του κορωνοϊού. Μάλιστα, η χώρα της Ασίας δεν βίωσε ένα δεύτερο κύμα, όπως ακριβώς λαμβάνει χώρα από τον Οκτώβριο στις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.

Επίσης, πολλά κοντέινερς «κολλάνε» στις χώρες της Δύσης, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η επιστροφή τους στην Ασία, προκειμένου να συνεχιστεί η ροή των εξαγωγών. Αυτή την στιγμή, ενδεικτικά, υπάρχουν περίπου 180 εκατ. κοντέινερς, αλλά βρίσκονται σε λάθος μέρος, όπως σημειώνει ο Ίγκερ.   

Την ίδια ώρα, οι παραγγελίες για νέα κοντέινερς ακυρώθηκαν κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2020, καθώς οι εταιρείες εκτίμησαν ότι η πανδημία θα επιφέρει κατάρρευση του εμπορίου. «Το μέγεθος και ο ρυθμός της ανάκαμψης έπιασε εξαπίνης άπαντες. Η αιφνίδια ανάκαμψη του εμπορίου δημιούργησε αυτό το έλλειμμα κοντέινερς» εξηγεί ο Άλαν Νιγκ, αναλυτής της PWC στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ.  

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC

Money Review