Business & Finance Κυριακή 27/08/2023, 17:03
BUSINESS & FINANCE

Η «παγίδα» της υπερβολικής αυτοπεποίθησης στην επιχείρηση

Η «παγίδα» της υπερβολικής αυτοπεποίθησης στην επιχείρηση

Χρειάζεται αυτοπεποίθηση για να ξεκινήσει κανείς τη δική του επιχείρηση, αλλά η υπερβολική αυτοπεποίθηση μπορεί να είναι συνταγή αποτυχίας. Γι’ αυτό η Alexa von Tobel προειδοποιεί να μην παρασυρθεί κανείς πολύ από την επιτυχία του.

Η 39χρονη ιδρύτρια της διαδικτυακής πλατφόρμας οικονομικών συμβουλών LearnVest λέει στο CNBC ότι για όσους ξεκινούν επιτυχημένες επιχειρήσεις -και θέλουν να συνεχιστεί η επιτυχία αυτή- υπάρχει ένα πράγμα που δεν κάνουν ποτέ: «Κανένας καλός επιχειρηματίας δεν λέει ποτέ, “Όλα είναι φοβερά”». «Είσαι πάντοτε σε μία κατάσταση πολύ υγιούς παράνοιας», συμπληρώνει.

Όταν η ίδια άφησε το Χάρβαρντ για να λανσάρει το LearnVest στον απόηχο της οικονομικής κρίσης του 2008, δεν επέτρεψε ποτέ στην αρχική επιτυχία της εταιρείας να την αλλάξει. Ανεξάρτητα από το πόσο καλή πιστεύει κανείς ότι είναι η επιχειρηματική του ιδέα, η επιτυχής εκτέλεσή της είναι «πραγματικά δύσκολη», λέει. Ακόμη και οι θετικές πρώιμες αποδόσεις μπορεί να εξαφανιστούν γρήγορα, εάν ο ιδρυτής δεν καταφέρει να εκμεταλλευτεί αυτή τη δυναμική.

«Επομένως, δεν υπήρξε ποτέ μέρα που να πω, “Ουάου, αυτό φέρνει καλά αποτελέσματα”», υπογραμμίζει.

Αυτό ίσχυε ακόμη και όταν το LearnVest κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο και «κυριολεκτικά χιλιάδες άνθρωποι εμφανίστηκαν» την πρώτη μέρα, προκαλώντας προσωρινή κατάρρευση του ιστότοπου, λέει η von Tobel. Ο κόσμος ήταν ξεκάθαρα ενθουσιασμένος με την επιχείρηση και εκείνη ήξερε ότι με αυτή την ιδέα είχε καλύψει ένα κενό στην αγορά.

Ωστόσο, δεν άφησε τον εαυτό της να παρασυρθεί.

«Ποτέ δεν πήγα για ύπνο το βράδυ και είπα: “Ουάου, αυτό θα έχει καλά αποτελέσματα”», επαναλαμβάνει. «Σκεφτόμουν: Εντάξει, αυτό είναι ένα σημάδι για κάτι που θα μπορούσε να πάει καλά».

Η υπερβολική αυτοπεποίθηση είναι πιο συνήθης μεταξύ των επιχειρηματιών σε σχέση με τον μέσο άνθρωπο, όπως δείχνουν έρευνες- κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη, λαμβάνοντας υπόψη τις μακροπρόθεσμες πιθανότητες κάθε νέας επιχείρησης να επιτύχει. Όμως αυτή η στάση μπορεί να οδηγήσει σε αποτυχία, ειδικά εάν πάρει κανείς μεγάλα ρίσκα που μπορεί να μην αποδώσουν. 

Ως επιχειρηματίας για πρώτη φορά, η von Tobel δεν παρασύρθηκε από την πρώιμη επιτυχία της εταιρείας της. Σχεδίασε ένα μονοπάτι διαχειρίσιμης ανάπτυξης που βοήθησε την εταιρεία να ξεπεράσει το 1,5 εκατομμύριο χρήστες μέσα σε επτά χρόνια από την κυκλοφορία της, οπότε πούλησε το LearnVest στη Northwestern Mutual για 375 εκατομμύρια δολάρια το 2015.

Το να βεβαιωθείτε ότι διατηρείτε κάποια «υγιή παράνοια» δεν σημαίνει ότι πρέπει να ζείτε με διαρκή φόβο αποτυχίας, σημειώνει η von Tobel, ή να φοβάστε να απολαύσετε τις νίκες, για να είστε επιτυχημένοι. Αντίθετα, το κόλπο είναι να εργαστείτε σκληρά και να αποφύγετε το είδος της υπερβολικής αυτοπεποίθησης που μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλα λάθη. 

«Μακάρι κάποιος να μου είχε δώσει αυτή τη συμβουλή «Εάν είσαι πραγματικά σκληρά εργαζόμενος άνθρωπος, που εμφανίζεται κάθε μέρα και παίρνει καλές, λογικές, στοχαστικές, έξυπνες αποφάσεις, και [αν] το κάνετε για μία δεκαετία, θα χτίσετε κάτι με πραγματική επιτυχία», λέει.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Από άστεγος σε CEO: Ο άνθρωπος που έχτισε έναν επιχειρηματικό κολοσσό από το μηδέν

Από το ορφανοτροφείο στις λίστες των δισεκατομμυριούχων: Ο «Όλιβερ Τουίστ» πίσω από την Ray-Ban

Το έγκλημα πληρώνει; Ο φόνος που εκτίναξε την Gucci

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News