Πολιτική Κυριακή 17/07/2022, 11:41
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυρ. Πιερρακάκης: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός γίνεται με επίκεντρο τον πολίτη

Κυρ. Πιερρακάκης: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός γίνεται με επίκεντρο τον πολίτη

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ελληνικού Δημοσίου έχει ως κεντρικό άξονα τον πολίτη, σε αυτόν στοχεύει και γι αυτόν υλοποιείται, όπως επισημαίνει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ξανασχεδιάζουμε τις διαδικασίες του Δημοσίου πολιτοκεντρικά, δηλαδή τις προσαρμόζουμε σύμφωνα με τις ανάγκες του πολίτη και όχι σύμφωνα με το τι βολεύει το κράτος, αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Πιερρακάκης.

Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί κεντρικό κομμάτι αυτής της στρατηγικής μας, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει στον πολίτη ότι θα μπορεί να εξυπηρετηθεί παντού με έναν και μόνο αριθμό, όπως εξηγεί σε συνέντευξή του στην εφημερίδα RealNews.

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Από τις 27 Ιουλίου το δίπλωμα οδήγησης και η ταυτότητα έρχονται στο κινητό με ένα κλικ. Τι άλλο προγραμματίζετε; Μετά την ψηφιακή ταυτότητα μπορεί να ακολουθήσει και το ψηφιακό διαβατήριο;

Πράγματι, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, και μαζί με τους συναρμόδιους υπουργούς, Κώστα Καραμανλή και Τάκη Θεοδωρικάκο, πρόκειται να παρουσιάσουμε το Gov.gr Wallet, στο οποίο αρχικά θα αποθηκεύουμε το ψηφιακό αντίγραφο της ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης. Κάνουμε την αρχή με τα δύο πιο σημαντικά δημόσια έγγραφα και εκεί σταδιακά θα μπορούμε να αποθηκεύουμε και άλλα πιστοποιητικά, ανάλογα με τις ανάγκες που υφίστανται.

Όσο για το ψηφιακό διαβατήριο που αναφέρατε, τα ταξιδιωτικά έγγραφα διέπονται από διεθνείς προδιαγραφές. Ωστόσο, αν ανατρέξουμε στην πανδημία, θα θυμηθούμε ότι και το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό υλοποιήθηκε ύστερα από πρόταση και επιμονή του Έλληνα Πρωθυπουργού. Οπότε θα σας έλεγα ότι δεν αποκλείεται το Gov.gr Wallet να αποτελέσει το εφαλτήριο για να καθιερώσουμε μια ακόμα διεθνή καλή πρακτική.

Προχωράτε τον σχεδιασμό με τον ενιαίο αριθμό μητρώου που ουσιαστικά θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ;

Τονίζουμε, από την πρώτη στιγμή, ότι το κράτος είναι ένα και ως ένα πρέπει να λειτουργεί. Όταν ο πολίτης χρειάζεται άλλον αριθμό στην Εφορία, άλλον στα ΚΕΠ και άλλον στο ασφαλιστικό του ταμείο, ουσιαστικά είναι σαν το κράτος να του λέει ότι κάθε υπηρεσία είναι κάτι διαφορετικό, δεν είναι κομμάτι του ίδιου κράτους. Γι’ αυτό και ξανασχεδιάζουμε τις διαδικασίες του Δημοσίου πολιτοκεντρικά, δηλαδή τις προσαρμόζουμε σύμφωνα με τις ανάγκες του πολίτη και όχι σύμφωνα με το τι βολεύει το κράτος.

Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί κεντρικό κομμάτι αυτής της στρατηγικής μας, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει στον πολίτη ότι θα μπορεί να εξυπηρετηθεί παντού με έναν και μόνο αριθμό, χωρίς να χρειάζεται να απομνημονεύει ένα πλήθος από διαφορετικά στοιχεία μητρώων. Στην πράξη, πρόκειται για μια άσκηση που παραπέμπει στην μετάβαση από τη Δραχμή στο Ευρώ -ουσιαστικά, πρέπει να παραμετροποιήσουμε το σύνολο των συστημάτων του Δημοσίου. Βρισκόμαστε κοντά στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού μας και το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπορούμε να ανακοινώσουμε τα χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού.

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αυτά τα τρία χρόνια κυβέρνησης είχε κεντρικό ρόλο. Είτε έχει να κάνει με την διευκόλυνση των πολιτών είτε με την διαδικασία εμβολιασμού και τις πλατφόρμες για το Fuel Pass και το Power Pass. Τι λέτε;

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως δομή και ως λειτουργία αποτέλεσε εξαρχής κομμάτι του σχεδίου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την απελευθέρωση των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνιστά μια οριζόντια πολιτική, μια αναπτυξιακή πολιτική -εντέλει είναι εξ ορισμού μια κοινωνική πολιτική, που διευκολύνει την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, ενθαρρύνει την καινοτομία, εξοικονομεί χρόνο και πόρους.

Σε αυτό το πλαίσιο, είμαστε πάντα έτοιμοι να συνδράμουμε ώστε μια διαδικασία να γίνει ευκολότερη, ταχύτερη, φιλικότερη για τον πολίτη. Και το κάνουμε μέσα από την υλοποίηση των κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων, αλλά και τη δημιουργική αξιοποίηση φυσικών σημείων ως εναλλακτικών καναλιών εξυπηρέτησης.

Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι φυσικά το emvolio.gov.gr. Αν το 2018 ρωτούσαμε στον δρόμο ποια από τις Μασαχουσέτη, Βαυαρία και Ελλάδα θα σχεδίαζε καλύτερα και αμεσότερα σύστημα εμβολιασμού για την αντιμετώπιση μιας πανδημίας, πόσοι θα απαντούσαν ότι θα τα κατάφερνε η Ελλάδα; Σχεδόν κανείς. Το πίστεψαν, όμως, και το κατάφεραν οι Έλληνες μηχανικοί, στελέχη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, και εργάστηκαν με αφοσίωση, ταλέντο και επιμονή. Αυτή η επιτυχία είναι ο οδηγός μας σε κάθε επόμενη πρόκληση.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η ολοκλήρωση του σχεδίου «Μίτος»; Ένας οδηγός για κάθε διοικητική διαδικασία τόσο για τον πολίτη όσο και για τον υπάλληλο ώστε να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία;

Ο “Μίτος” έχει διπλή αποστολή: αφενός να λειτουργεί ως “οδικός χάρτης” για κάθε συναλλαγή του πολίτη με το κράτος και αφετέρου να αποτελεί την πυξίδα μας σε κάθε δράση απλούστευσης διαδικασιών και καταπολέμησης της γραφειοκρατίας. Το mitos.gov.gr λειτουργεί ήδη πιλοτικά, με περίπου 1.500 διαδικασίες. Έχουμε καταγράψει και επεξεργαζόμαστε ακόμα 3.000 διαδικασίες που σταδιακά θα ενταχθούν στην πλατφόρμα.

Κάποιους προβλημάτισε αν έπρεπε να ονομάσουμε το μητρώο “Μίτο”: θα ήταν σαν να παραδεχόμασταν ότι το Δημόσιο είναι λαβύρινθος. Όπως σας είπα, όμως, έχουμε επιλέξει να προσεγγίζουμε τις διαδικασίες του Δημοσίου από τη σκοπιά του πολίτη –και για τους πολίτες το Δημόσιο μοιάζει πολλές φορές με λαβύρινθο. Λένε πως “ό,τι δεν μπορείς να το μετρήσεις, δεν μπορείς να το μεταρρυθμίσεις”. Με τον “Μίτο” το ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να μετρήσει – άρα θα μπορεί να μεταρρυθμίσει τις διαδικασίες του πολύ πιο αποτελεσματικά και πολύ πιο στοχευμένα, εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

«Μίτος»: Τι αλλάζει με το νέο Μητρώο Διαδικασιών στις συναλλαγές με το Δημόσιο

Deloitte: Όφελος 3 δισ. ευρώ σε βάθος 5ετίας από την ψηφιοποίηση του κράτους

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News