ΑΠΟΨΕΙΣ

Κλιματικός Νόμος: Χρειάζεται περισσότερη τόλμη

Κλιματικός Νόμος: Χρειάζεται περισσότερη τόλμη

Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των αερίων του Θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030, οι μεταφορές παραμένουν ένας από τους μεγαλύτερους ρυπαντές. Παρά την βελτίωση της τεχνολογίας, οι εκπομπές άνθρακα του κλάδου αυξάνονται σταθερά από το 1990 έως σήμερα, με τις οδικές μεταφορές να αποδεικνύονται ως ο μεγαλύτερος παράγοντας εκπομπών (71%). Και θα παραμείνουν για το εγγύς μέλλον, μέχρι μεσοπρόθεσμα να αποδώσουν μέτρα σαν αυτά που περιέχει ο Κλιματικός Νόμος, ο οποίος συζητιέται αυτές τις ημέρες στην Βουλή. 

Είναι προφανές, πως αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα, αλλά και η Ευρώπη, είναι μερικές γρήγορες νίκες για περιορισμό της εξάρτησης από τον άνθρακα. Και δεν υπάρχει πιο γρήγορη νίκη από τον περιορισμό των ΙΧ, που κυκλοφορούν στους δρόμους. Ιδιαίτερα σε μια πόλη όπως η Αθήνα, με την ήδη επιβαρυμένη ατμόσφαιρα, τα λιγότερα ΙΧ στους δρόμους δε σημαίνουν απλά λιγότερους ρύπους, αλλά και λιγότερη ταλαιπωρία στους δρόμους. Όμως σ’ αυτή την προσπάθεια πρέπει να καταλάβουμε, πως «δεν είναι όλα τα οχήματα ίδια». Για παράδειγμα, οι εταιρικοί στόλοι οδηγούνται κατά μέσο όρο ημερησίως 2,25 φορές περισσότερα χιλιόμετρα, από τα ιδιωτικά οχήματα.

Σύμφωνα με έκθεση της Deloitte, το 2016 στην Δυτική Ευρώπη τα εταιρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 58%, ενώ μέχρι το 2021, το μερίδιο τους στις ταξινομήσεις αναμένονταν να φτάσει το 63%. Με δεδομένο πως μία στις τρεις μετακινήσεις εντός πόλης στη Ευρώπη γίνεται σήμερα για εταιρικούς σκοπούς είναι αναγκαίο να πείσουμε ένα σημαντικό κομμάτι των εργαζόμενων να αφήσει το αυτοκίνητο και να πηγαίνει στην εργασία του με άλλα Μέσα. Και υπάρχουν καλές πρακτικές.

Με τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων να συνεχίζουν σε ιστορικά υψηλά, το γερμανικό κράτος πρόσφατα αποφάσισε το μηνιαίο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών στις δημόσιες συγκοινωνίες να αξίζει 9 ευρώ για τους επόμενους τρεις μήνες. Το εισιτήριο, που υπό άλλες συνθήκες η αξία του θα ξεπερνούσε τα 70 ευρώ, μπορεί να χρησιμοποιείται σε αστικά λεωφορεία, τραμ, Μετρό, προαστιακό ή άλλα τοπικά τρένα. Στόχος είναι να ανακουφιστεί ενεργειακά η χώρα, να περιοριστεί η οικονομική επιβάρυνση από τη βενζίνη στους πολίτες, ωθώντας τους συγχρόνως προς ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον, είδος μετακίνησης.

Αντίστοιχα, Βέλγιο και Ολλανδία έχουν ήδη εδώ και αρκετά χρόνια θεσμοθετήσει «κίνητρα πράσινης κινητικότητας» προς τις επιχειρήσεις, με στόχο την επιδότηση της μετακίνησης των εργαζόμενων από και προς την εργασία τους, με Μέσα φιλικά προς το περιβάλλον. Με απλά λόγια, προσφέροντας τους τη δυνατότητα να εκπίπτουν τέτοιες δαπάνες, ολοένα και περισσότερες εταιρίες επιδοτούν τη μετακίνηση των εργαζόμενων τους με τις δημόσιες μεταφορές, πράσινα ταξί ή επιλογές Μικροκινητικότητας. Έτσι, με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών οι εργαζόμενοι μπορούν καθημερινά να επιλέγουν το Μέσο εκείνο, το οποίο ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες τους, δίχως την ανάγκη χρήσης του ΙΧ τους.

Αυτό που στην πραγματικότητα τολμούν οι παραπάνω Κυβερνήσεις δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον εκδημοκρατισμό της κινητικότητας και αυτή η «γρήγορη νίκη», που έχουμε ανάγκη για να πετύχουμε τους στόχους για το Κλίμα. Αυτή η νίκη θα έρθει από εκείνο το κομμάτι της κοινωνίας που θα υιοθετήσει πρώτο τις πράσινες επιλογές. Υπολογίζεται πως μέχρι το 2025, το 27% του εργατικού δυναμικού των χωρών του ΟΑΣΑ θα ανήκει στη Generation Z. Στην ηλικιακή ομάδα, που περιλαμβάνει όσους γεννήθκαν στα τέλη του 90’ έως τα πρώτα χρόνια του 2000 και οι έρευνες δείχνουν πως η συμπεριφορά της διαφοροποιείται σημαντικά από τις προηγούμενες, καθώς ενδιαφέρεται περισσότερο για την ευελιξία, τις αξίες και την προστασία του περιβάλλοντος.

Αυτή η γενιά λοιπόν οφείλει να είναι το βασικό ακροατήριο της συζήτησης για τον Κλιματικό Νόμο. Όχι ως η μόνη, αλλά ως η πιο ώριμη να αποδεχθεί μια ευρύτερη αλλαγή κουλτούρας και στόχους, περισσότερο φιλόδοξους από τις οριζόντιες επιδοτήσεις και τα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα της προτεινόμενης προσπάθειας. Η κοινωνία είναι περισσότερο ώριμη από ότι. πιστεύουμε.

* Ο Νίκος Λυσιγάκης είναι Public Affairs Manager της BEAT / FREE NOW.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News