Απόψεις Πέμπτη 7/01/2021, 09:08
ΑΠΟΨΕΙΣ

Όπου ανθίζει το σκοτάδι

Η ταπεινή καυχησιά (humble brag), η υποτίθεται σεμνή δήλωση που όμως έχει σκοπό να επιστήσει την προσοχή του ακροατή σε κάτι για το οποίο ο αφηγητής είναι περήφανος, είναι στο φυσικό της περιβάλλον στις χριστουγεννιάτικες επιστολές και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Από μία τέτοια ανάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα ενημερώθηκε ο Αρκτούρος, και προέβη σε καταγγελία για το φόνο ενός λύκου την Τρίτη 29/12.

Επιφανειακά, ο φόνος ενός λύκου μπορεί να μην ακούγεται τόσο σοβαρό θέμα. Όμως αν αναλογιστούμε λίγο τους αριθμούς είναι τρομακτικό. Σύμφωνα τόσο με τον Αρκτούρο όσο και με την Καλλιστώ, ο πληθυσμός των λύκων στην Ελλάδα είναι 700. Κατ’ αναλογία λοιπόν ένας λύκος αντιστοιχεί σε περίπου 15 χιλιάδες ανθρώπους. Το θέμα δεν είναι μόνο ηθικό όμως.

Η Ελληνική οικονομία βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό στον τουρισμό. Μέχρι σήμερα, αυτός επικεντρωνόταν κυρίως στον τουρισμό θερέτρων, αξιοποιώντας ένα σημαντικό πλεονέκτημα της χώρας – τα πάνω από 13 χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής. Η Ελλάδα έχει, για την ακρίβεια, 25,5% της ακτογραμμής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ταυτόχρονα όμως, 27,3% της χερσαίας χώρας είναι προστατευόμενο υπό το καθεστώς Natura (έναντι 18% της ΕΕ).

Στην έρευνα επιχειρήσεων παροχής καταλύματος της ΕΛΣΤΑΤ, οι περιοχές που δεν έχουν παραθαλάσσιο τουρισμό ξεχωρίζουν. Για παράδειγμα υπάρχουν 15 τέτοιες επιχειρήσεις στο Κιλκίς, 30 στη Δράμα, 41 στα Γρεβενά και 42 στη Φλώρινα. Αντίθετα, υπάρχουν 1.019 στη Ρόδο και 1.592 στα Χανιά.

Μέχρι τώρα αυτό ήταν μία συνταγή επιτυχημένη, με μεγάλο αριθμό αφίξεων και σημαντικά έσοδα για τη χώρα. Όμως, η συνήθης ύβρις που συνδέεται με την επιτυχία είναι να εστιάζουμε εκεί, μη αναπτύσσοντας νέα εναλλακτικά προϊόντα. Στον κόσμο των επιχειρήσεων έχουμε δει πολλές επιτυχημένες εταιρίες να παίρνουν αυτό το δρόμο – ίσως όλοι θυμόμαστε την κάποτε παντοδύναμη στον χώρο των κινητών ΝΟΚΙΑ.

Οι διεθνείς τάσεις δείχνουν προς τα εκεί. Η εταιρία ερευνών Allied Market Research εκτιμά ότι ο εναλλακτικός τουρισμός περιπέτειας (adventure tourism market) θα αναπτύσσεται με ρυθμό 13,3% ετησίως. Η businesswire σε μία έρευνα για τα ορειβατικά μποτάκια εκτιμά ότι η αγορά θα αυξάνεται με ρυθμό 8% και 1/3 της αύξησης θα είναι στην Ευρώπη.

Το 2020 ήταν μία πολύ δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό. Όμως, μέσα στη γενικά δυσάρεστη κατάσταση βλέπουμε στην έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ τα έσοδα της Φλώρινας, έδρας του Αρκτούρου, να αυξάνονται το Γ τρίμηνο. Ομολογουμένως η αύξηση – κατά 0,6% – μοιάζει ταπεινή αλλά πρέπει να αξιολογηθεί σε σχέση με 2 άλλες διαστάσεις. Πρώτον, είναι η μόνη περιοχή της Ελλάδας που εμφανίζει αύξηση. Και δεύτερον, η χώρα σημείωσε, κατά μέσο όρο, ένα -61,4%.

Στην Ευρώπη, σημαντικά έργα rewilding είναι σε εξέλιξη, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρικής πλευράς της Ροδόπης. Πού θα επιλέξει μία τουριστική επιχείρηση να αναπτυχθεί είναι ατομική επιλογή των επιχειρηματιών. Μπορούμε ωστόσο συλλογικά να μην υποβαθμίζουμε το εναλλακτικό και πολλά υποσχόμενο αυτό τουριστικό προϊόν.

 

Λύκε, λύκε μου, καλέ μου

λύκε, λύκε μου είσαι εκεί

είναι η άγρια πλευρά σου που με συγκινεί

 

Είναι δώδεκα η ώρα, είναι η ώρα των τρελών

όπου ανθίζει το σκοτάδι, όπου ανθίζει το σκοτάδι

 

Είναι δώδεκα η ώρα, είναι η ώρα των τρελών

κάπου θα σε συναντήσω, κάπου θα σε βρω

Αρλέτα, Ο λύκος, 1981

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News